هنوز فرصت بازنگري در قوانين بازارپايه وجود دارد

تاریخ انتشار : 1398/07/15

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايلنا، اصلاحات و تغييرات قوانين بازار پايه فرابورس از سال 96 در دستور کار قرار گرفت و دستورالعمل جديد دي ماه سال گذشته به تصويب هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار رسيد و چند روز بعد، اين اصلاحات اطلاع رساني شد.

در نهايت دستورالعمل نهايي اصلاحات 4 شهريور ابلاغ و از سوم مهر ماه به اجرا درآمد. مهم ترين هدف از اصلاح قوانين بازار پايه ارتقاي شفافيت شرکت‌هاي پذيرش شده در اين بازار و واقعي شدن ارزش و قيمت سهام‌هاي معاملاتي در بازار پايه است. از آنجايي که شرکت‌هاي فرابورسي استانداردهاي لازم براي پذيرش در بورس را ندارند و ريسک شفافيت اطلاعاتي آنها بيشتر از شرکت‌هاي بورسي است بنابراين مسئولان دست به کار شدند تا با تغيير قوانين، ريسک اطلاعاتي و عملياتي اين شرکت‌ها را به حداقل برسانند. به طوري که پس از اين دامنه نوسان سه، دو و يک درصدي مربوط به شرکت ‌ايي هستند که به ترتيب در تابلوهاي رنگي زرد، نارنجي و قرمز دسته بندي شده‌اند.  

مهم‌ترين تغييري که در قوانين بازار پايه اعمال شده و به مذاق برخي از سهام‌داران و شرکت‌هاي فرابورسي خوش نيامده بحث دامنه نوسان براي هر سهم است. پس از اين، دامنه نوسان براي هر سهم روزانه حداکثر سه درصد و بر اساس تابلو تعيين مي‌شود. به اين صورت که نماد‌هاي حاضر در تابلو قرمز تنها يک درصد مي‌توانند نسبت به روز قبل نوسان داشته باشند. اين دامنه براي نماد‌هاي حاضر در تابلو نارنجي دو درصد و براي نماد‌هاي حاضر در تابلو زرد سه درصد در نظر گرفته شده است و هر شرکتي که ريسک اطلاعاتي کمتر و شفافيت بالاتري داشته باشد در تابلو زرد قرار مي‌گيرد و هر شرکتي که شفافيت کمتر و ريسک بالاتر داشته باشد به تبع آن در تابلوهاي نارنجي و قرمز دسته بندي مي‌شوند.

پيش از اين، دامنه نوسان‌ها بدون در نظر گرفتن ريسک شرکت‌ها 10 درصد بود که باعث رشد بي‌دليل ارزش سهام شرکت‌ها مي‌شد به همين دليل اين تغيير در قوانين بازار پايه باعث انتقاداتي از سوي شرکت‌ها شد و برخي از نمادهاي حاضر در اين بورس با افت قيمت قابل توجهي مواجه شدند و صف فروش افزايش يافت.

از جمله ديگر تغييرات در بازار پايه انجام حراج روزانه به جاي حراج‌هاي هفتگي نمادها است و همچنين قيمت پاياني هر سهم در بازار پايه فرابورس مثل ديگر بازار‌ها به صورت روزانه تعيين مي‌شود و دامنه نوسان براي روز بعد بر اساس همان قيمت پاياني در نظر گرفته خواهد شد.    

*تغييرات قوانين بازار پايه ارزش سهام را تغيير نداد  

سعيد اسلامي بيگدلي، عضو شوراي عالي بورس و اوراق بهادار و همچنين دبير کانون نهادهاي سرمايه گذاري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره اعتراضات اخير برخي از سهام‌داران و شرکت‌هاي فرابورسي نسبت به تغيير قوانين بازار پايه گفت: تغييرات قوانين بازار پايه ممکن است به تغيير قيمت منجر شود اما ارتباطي با تغيير ارزش سهام ندارد.

وي با بيان اينکه اصلاحات قوانين بازار پايه درآمدها و سودآوري شرکت‌ها را تغيير نمي‌دهد اما ممکن است نوسانات قيمتي را تحت تاثير قرار دهد، اظهار داشت: بخشي از اين نوسانات قيمت ناشي از اين بود که تعداد زيادي از سهام بازار پايه انحراف زيادي از قيمت واقعي داشتند.

اسلامي ادامه داد: ممکن است اين انتقاد وجود داشته باشد که نقدشوندگي سهام کاهش يافته يا سيگنال‌هايي به بازار داده شده اما در نهايت ارزش سهام  تحت تاثير اصلاح قوانين نبوده است.

عضو شوراي عالي بورس درباره احتمال بازنگري مجدد و  اصلاح قوانين فرابورس تاکيد کرد: تا کنون نشنيده‌ام که کارشناسي مدعي شود که شرايط قبل-پيش از اصلاح قوانين- شرايط درستي بوده البته متوجه هستيم که افرادي که از تغييرات قوانين زيان کرده‌اند طبيعتا از شرايط جديد خوشحال نيستند.

وي گفت: شرايط بازار پايه قبل از اصلاحات شرايط نا به هنجاري بود چراکه به دليل خلاهاي قانوني شرکت‌هاي زيان‌دهي داشتيم که در يک دوره‌اي زماني ارزش آنها به چند برابر رسيد.

اسلامي با بيان اينکه امکان بازنگري در اصلاحات قوانين همچنان هم وجود دارد، اظهار داشت: پيش از انجام اين تغييرات سازمان بورس و فرابورس اطلاع رساني‌هاي بسيار گسترده‌اي داشتند تا کارشناسان نظرات خود را براي اصلاح هر چه دقيق‌تر قوانين بيان کنند در حال حاضر هم سازمان بورس و هم کانون‌ها آمادگي اين را دارند که صحبت‌هاي سهام داران را بشنوند.

دبير کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري تاکيد کرد: در اين باره اطلاع رساني کامل از سوي سازمان انجام شده بود البته به تمام پيشنهادهاي ما گوش داده نشد اما وقتي نظرات متفاوت زياد باشند نمي‌توان انتظار داشت که تمام اين نظرات تامين شود اما بايد به اين فرايند احترام گذاشت که سازمان نظر سنجي کرده است، اين راه باز است تا تغييرات ديگري هم انجام شود.