راه‌اندازي بازار متشکل ارزي در هاله‌اي از ابهام

تاریخ انتشار : 1398/07/23

به گزارش خبرنگار مهر، راه‌اندازي بازار متشکل ارزي همچنان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. بر اساس اعلام رسمي مديرعامل اين بازار، قرار بود که ۲۱ مردادماه و همزمان با عيد قربان، اين بازار به عنوان محلي براي تبادلات کلان ارزي کشور راه‌اندازي شود و بازار عمده‌فروشي ارز را شکل دهد تا بساط خرده‌فروشي‌هاي بي‌ضابطه را نيز در حاشيه خود جمع کند.

در واقع، بانک مرکزي بازار متشکل ارزي را طراحي کرده تا بتواند در قالب آن، بازار ارز را در سطح کلان ساماندهي کند و صرافي‌هايي را تحت بازار متشکل ارزي سامان دهد تا بتوانند به اندازه مبادلات واقعي خود، در بازار ارز نقش‌آفريني کنند. اما از زمان اعلام ايجاد اين بازار، بارها و بارها راه‌اندازي آن به تعويق افتاده و درست در زماني که قرار بود اين بازار به گام‌ نهايي راه‌اندازي نزديک شود، ساختمان اصلي آن دچار حريق شد.

آنگونه که در خبرها آمده بود، بسياري از تجهيزات خريداري شده براي استفاده در اين ساختمان، در آتش‌سوزي اخير از بين رفت و  آتش‌نشانان تنها توانستند سرورهاي اين بازار را از حريق نجات دهند.

يکماه از آتش سوزي مذکور گذشته و هنوز هم هيچ خبري از آغاز فعاليت بازار متشکل ارزي در دست نيست.

در اين ميان بانک مرکزي نيز استراتژي سکوت را در اطلاع‌رساني‌هاي خود در پيش گرفته و معمولا اطلاعات را به صورت کاناليزه شده و در قالب‌هاي مشخصي از جمله صفحه شخصي رئيس کل بانک مرکزي در شبکه‌هاي اجتماعي يا کانال تلگرامي با اعضاي محدود، اطلاع‌رساني مي‌کند.

 هنوز مشخص نيست راه‌اندازي بازار متشکل ارزي در چه مرحله‌اي قرار دارد. يک مقام دست اندرکار در راه‌اندازي اين بازار در گفتگو با خبرنگار مهر مي‌گويد: هنوز هم مشخص نيست که چه زماني بازار متشکل ارزي کارهاي خود را عملياتي کرده و وارد فاز اجرايي مي شود.

وي افزود: خسارت سنگيني به تجهيزات خريداري شده براي اين بازار وارد شده و  خريداري مجدد اين تجهيزات ممکن است هزينه گزافي داشته باشد که يا سهامداران يا مستقيما خود بانک مرکزي آن را تقبل کند.

محمود شکسته بند، مديرعامل بازار متشکل ارزي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کار بازسازي ساختمان بازار که دچار حريق شده بود، به تازگي به اتمام رسيده است.

با توجه به نقش بازار متشکل ارزي در تداوم ثبات بازار ارز ضروري است بانک مرکزي هرچه سريعتر نسبت به تکميل اقدامات و فعال سازي اين بازار اقدام کند.