حساب‌هاي بانکي در مقابل حملات سايبري بيمه مي‌شوند

تاریخ انتشار : 1398/07/30

«غلامرضا سليماني» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره بيمه حساب‌هاي بانکي در مقابل تهديدات فضاي مجازي و حملات فيشينگ، افزود: در سال ۱۳۹۵ پيشنهادي تحت عنوان «پوشش بيمه امنيت فضاي مجازي» مطرح شد که قرار بود در قالب دستورالعمل «تدوين و عرضه محصولات بيمه‌اي جديد» تنظيم و از طريق يکي از شرکت‌هاي بيمه به بيمه مرکزي ارسال شود که تاکنون اقدامي انجام نشده است.

رئيس کل بيمه مرکزي اضافه کرد: همچنين در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ نخستين کنفرانس بيمه ريسک‌هاي فضاي مجازي در ايران با هدف بررسي و عملياتي کردن طرح بيمه ريسک‌هاي فضاي مجازي (ريسک‌هاي سايبري) برگزار شد.

سليماني ادامه داد: محورهاي اين کنفرانس شامل، چالش‌ها و فرصت‌هاي ارايه بيمه ريسک‌هاي فضاي سايبري، نقش بيمه ريسک‌هاي فضاي سايبر در تامين امنيت تجارت الکترونيک، بررسي موانع حقوقي و کاربردي ارايه بيمه نامه ريسک‌هاي فضاي سايبري، بررسي چالش‌هاي ورود شرکت‌هاي بيمه‌گر به عرصه بيمه ريسک‌هاي فضاي سايبري و تاثير متقابل بيمه ريسک‌هاي فضاي سايبر در نظام بانکداري الکترونيک بود.

وي با اشاره به پيچيدگي اين نوع بيمه، اظهار داشت: جزئيات اين پوشش، شناسايي خسارت‌هاي مربوط به اين حوزه، مخاطرات و چالش‌هاي مشترک بين بيمه‌گر و بيمه‌گذار، نرخ گذاري آن و فاکتورهاي موثر بر نرخ، حدود تعهدات بيمه‌گر، بازاريابي خاص اين رشته و نحوه نظارت بر اين بيمه نامه نيازمند بررسي‌هاي دقيق و با اخذ آمار و اطلاعات مربوطه از پليس فتا خواهد بود.

رئيس کل بيمه مرکزي به ويژگي‌هاي حملات فيشينگ اشاره کرد و ادامه داد: پس از انجام مطالعات لازم، در حال طراحي مدل پوشش بيمه‌اي حساب‌هاي بانکي در مقابل اين نوع حملات هستيم.

سليماني گفت: به نظر مي‌رسد تا آخر امسال، طرح و مدل مربوط به بيمه حساب‌هاي بانکي در مقابل فيشينگ به تاييد برسد و احتمال دارد که سال آينده اجرايي شود.

روند افزايشي حملات سايبري به حساب‌هاي بانکي

ميزان سرقت اينترنتي حساب‌هاي بانکي (فيشينگ) در ماه‌هاي اخير رشد زيادي يافته است که قربانيان اين نوع سرقت ها، اميدي به بازگشت پول‌هاي خود ندارند.

ميزان کلاهبرداري‌هاي اينترنتي و فيشينگ (سايت‌هاي جعلي) در ماه‌هاي اخير و به ويژه فصل تابستان جهش زيادي داشته و به وضعيت ناگواري رسيده به طوري که يک چهارم (۲۵ درصد) فيشينگ يک سال منتهي به تيرماه در نخستين ماه فصل تابستان رخ داده است.

فيشينگ به تلاش براي به دست آوردن اطلاعاتي مانند نام کاربري، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکي و … از طريق جعل يک وب‌سايت، پيامک و آدرس ايميل گفته مي‌شود. افراد سودجو پس از دريافت اين اطلاعات به راحتي مي‌توانند حساب‌هاي بانکي افراد را خالي کنند.

شمار قربانيان فيشينگ در حالي رو به افزايش است که به دليل ماهيت اين نوع تخلفات، شناسايي عاملان سخت و پيچيده بوده و همچنين بازگرداندن پول سرقت شده به قربانيان نيز تقريبا محال و ناممکن است.

بررسي هاي خبرنگار ايرنا نشان مي‌دهد که بر اساس طرحي که در صنعت بيمه در دست اجرا قرار دارد، ريسک‌هايي مانند بانکداري ديجيتال، امنيت داده ها، عدم قطعيت تراکنش‌ها، کلاهبرداري‌هاي بانکي و فيشينگ تحت پوشش بيمه قرار خواهند گرفت.

بر اساس اين طرح، شرکت‌هاي بيمه با بانک‌ها قرارداد امضا مي‌کنند که از طريق آن مشتريان بانک‌ها تحت پوشش بيمه خدمات بانکي قرار مي‌گيرند.