تخصيص ۹.۵ هزار ميليارد تومان اعتبار براي ايجاد ۹۸۸ هزار فرصت شغلي

تاریخ انتشار : 1398/08/01

تهران - ايرنا - رييس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برنامه ريزي دولت براي ايجاد ۹۸۸ هزار فرصت شغلي، گفت: در اين رابطه ۱۸۰۰ ميليارد تومان بودجه عمومي و ۷۷۰۰ ميليارد تومان تسهيلات بانکي پرداخت شده است.

محمدباقر نوبخت امروز (سه شنبه) در مراسم گراميداشت روز آمار و برنامه ريزي با اشاره به اينکه قانونگذار بعد از احياي سازمان برنامه و بودجه، راهبري و رصد توسعه کشور را از ماموريت‌هاي راهبردي اين سازمان تعيين کردند، ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه خود را مسئول رخدادهاي اجتماعي مي‌داند.
وي افزود: همچنين راهبري و رصد توسعه کشور با سازمان برنامه بودجه است ، قانونگذار براي دستيابي به اين هدف ابزارهايي تعيين کرده است.
معاون رييس جمهوري تاکيد کرد: نخستين مورد مطالعه در عرصه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و .. است که مرکز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري براي اين مهم ايجاد شده است.
وي با اشاره به لزوم برنامه‌ريزي براي توسعه برنامه‌هاي ميان مدت و بلند مدت گفت: معاونت برنامه‌ريزي بر اين اساس شکل گرفته و براي اين برنامه‌هاي کوتاه مدت نيز از بودجه‌هاي سالانه استفاده مي‌شود. 
نوبخت ادامه داد: همچنين وظيفه نطارت بر دستگاه‌ها نيز در اين سازمان در کنار وزارت اطلاعات، ديوان محاسبات، ديوان عدالت اداري و ... وجود دارد. 
وي با بيان اينکه براي برنامه ريزي و بودجه ريزي نيازمند  جمع آوري اطلاعات و آمار هستيم، افزود:  برهمين اساس دو  مرکز آمار و سازمان نقشه برداري در اين سازمان تعريف شده است. 
وي به فعاليت هاي مرکز امار در سال هاي اخير اشاره کرد و گفت: آمارهاي اين مرکز به هنگام و سريع است تا آنجا که ظرف دو روز از پايان ماه آمار تورم منتشر مي‌شود. 
به گفته نوبخت تورم نقطه به نقطه شهريور نسبت به مرداد و مرداد نسبت به تير در هر ماه ۶ واحد کاهش را نشان مي‌دهد البته تورم سالانه همچنان افزايش داشته است. 
وي به شوک سياسي بين المللي سال گذشته با خروج آمريکا از برجام و بازگشت تحريم‌ها اشاره کرد و ادامه داد: ملت ايران آن موج ها را پشت سر گذاشت.
رييس سازمان برنامه و بودجه تاکيد کرد: نقطه شروع نوسان و شوک قيمت ارز بود اما اکنون قيمت ارز با ثبات است. آمريکا تصور مي‌کرد اين فشارها مي‌تواند موثر باشد اما متوجه شده که ايران تسليم نمي‌شود و به همين دليل به دنبال بازگشت به مذاکره است.
وي به هنگام بودن تهيه آمار تورم را قابل تقدير دانست و افزود: آمارها فصلي، سالانه و پنج ساله به صورت منظم منتشر مي‌شود. 
نوبخت به آمار اشتغال و بيکاري فصل تابستان اشاره کرد و گفت:  نتيجه آمار هميشه با گذشته مي‌تواند چند درصدي تفاوت داشته باشد.
وي افزود: نرخ بيکاري تابستان امسال نسبت به سال گذشته ۱.۸ درصد کاهش داشت و اين در حالي است که   ۸۴۳ هزار نفر جمعيت شاغل اضافه شد.
معاون رييس جمهوري ادامه داد: تعريف نرخ بيکاري براي همه مردم مشخص نيست و به همين دليل شايد اين آمار درست به نظر نمي‌رسد. 
وي گفت: از سال گذشته براي ايجاد ۹۸۸ هزار فرصت شعلي برنامه ريزي کرديم و ۸ برنامه در بخش کشاورزي، صنعت، خدمات و ... انجام شده است و هر استان يک برنامه اشتغال دارد. 
نوبخت ادامه داد: ۲۵ درصد از پولي که بايد به دستگاه‌ها مي داديم در ابتدا پرداخت شده است. در اين رابطه ۱۸۰۰ ميلبارد تومان بودجه عمومي و ۷۷۰۰ ميليارد تومان تسهيلات بانکي در نظر گرفتيم.
وي به تخصيص ۱.۵ ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي با موافقت رهبر معظم انقلاب براي ايجاد اشتعال روستايي اشاره کرد و افزود: ۱.۲۵ پرداخت شده که معادل ۱۳ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان براي اشتغال روستايي و عشايري است و بر اين اساس ۲۳۷ هزار نفر در اين طرح با استفاده از صندوق توسعه ملي اشتعال ايجاد شده است.
رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: در ۶  ماهه اول امسال ۲۸ هزار و ۹۵۰ ميليارد تومان براي طرح هاي عمراني در نظر گرفته شده که به معناي رونق کار واحدهاي و پيمانکاران است.