کاهش 18 درصدي سود بزرگترين بانک اروپا

تاریخ انتشار : 1398/08/06

بانک HSBC که از آن به عنوان بزرگترين وام‌دهنده اروپا نام برده مي‌شود و دفتر مرکزي آن در لندن است گزارش سود سه ماهه سوم خود را منتشر کرد که بر اساس آن سود قبل از ماليات اين بانک 18 درصد کاهش يافت و اين در حالي است که سود قبل از ماليات بخش آسيايي اين بانک با افزايش 4 درصدي مواجه شده است.

به گزارش پايگاه خبري بااقتصاد به نقل از سي ان بي سي، بانک HSBC که بزرگترين وام‌دهنده کل اروپا محسوب مي‌شود گزارش سود فصلي سه ماهه سوم خود را منتشر کرد که بر اساس اين گزارش با وجود افزايش فعاليت‌هاي بخش آسيايي اين بانک سود قبل از ماليات نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 18 درصد کاهش داشته است و به 4.8 ميليارد دلار رسيده است.

خبرگزاري رويترز گزارش داده است کاهش سود قبل از ماليات اين بانک در حالي بود که تحليل‌گران پيش‌بيني کرده بودند اين وام دهنده بزرگ اروپايي شاهد کاهش 11 درصدي در ميزان سود خواهد شد و سود قبل از ماليات اين بانک به 5.3 ميليارد دلار خواهد رسيد.

بانک HSBC همچنين گزارش داد که ميزان درآمد سه ماهه سوم 13 ميليارد و 360 ميليون دلار بوده که نسبت به سه ماهه سوم سال 2018 کاهش 3 درصدي را تجربه کرده است.

«نوئل کوين» يکي از مقامات ارشد اين بانک بزرگ اعلام کرده است بخشي از فعاليت‌هاي اين بانک به ويژه بخش آسيايي با وجود حال و هواي تجاري چالش‌برانگيز سه ماهه سوم افزايش داشته است. بانک اعلام کرده است که سود قبل از ماليات در آسيا نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 درصد افزايش پيدا کرده است.

اما «کوين» اعلام کرد فعاليت بانک در ساير بخش‌ها اصلا قابل قبول نبوده است به ويزه فعاليت تجاري بانک در خود قاره اروپا. وي در ادامه همچنين گفت طرح‌هاي قبلي ما براي بهبود عملکرد تجاري بانک کافي نبوده و بنابراين بايد براي بازسازي اين طرح‌ها دوباره دست به کار شويم و براي رشد بيشتر و بازگرداندن فرصت‌ها سرمايه بيشتري بگذاريم.

سهام بانک HSBC در بورس هنگ کنگ بعد از اعلام ميزان سودآوري دچار کاهش شد اما دوباره حدود 0/65 درصد به قيمت سهام اين بانک اضافه شد و کاهش شديد آن کمي تعديل شد.

حاشيه سود اين بانک که ميزان فعاليت‌هاي سودده اين وام‌دهنده بزرگ اروپايي را اندازه‌گيري مي‌کند 1.59 درصد بود و اين در حالي است که در سپتامبر سال 2018 اين ميزان 1.67 درصد بود. سود هر سهم يا EPS اين بانک نيز 57 سنت اعلام شد  و اين در حالي است که در سال گذشته اين ميزان 56 سنت بود.

اگر چه دفتر مرکزي اين بانک در لندن مستقر است اما بيشترين سود آن از بخش آسيايي به ويژه هنگ‌کنگ به دست مي‌آيد. در نيمه نخست امسال بيش از 51.7 درصد سود قبل از ماليات اين بانک متعلق به هنگ‌کنگ بود.