امکان تامين ارز واردات از محل صادرات غيرنفتي

تاریخ انتشار : 1398/08/19

رييس کنفدراسيون صادرات با بيان اينکه فهرست کالاهاي اساسي مي‌تواند کوتاه‌تر شود، تاکيد کرد که امکان تامين ارز واردات مورد نياز کشور از محل صادرات غيرنفتي وجود دارد.     محمد لاهوتي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره تدوين بودجه دوساله کشور و اينکه آيا مي‌توان ارز مورد نياز واردات را از محل ارز صادراتي تامين کرد و تکليف کالاهاي اساسي چه خواهد بود؟ اظهار داشت: در حال حاضر دولت تنها براي ۵ قلم کالا که البته با زيرمجموعه‌هايش گسترده‌تر مي‌شود، ارز ۴۲۰۰ توماني تامين مي‌کند و بخش خصوصي اعتقاد دارد که اين فهرست نيز مي‌تواند کوتاه‌تر شود.

وي افزود: در حال حاضر سياست دولت اين است که کالاهاي اساسي را با ارز ۴۲۰۰ توماني تامين کند که محل تامين آن نيز درآمدهاي دولت از منابع نفتي خود است.

رييس کميسيون تسهيل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران خاطرنشان کرد: در بخش تامين ارز کالاهاي اساسي، همچنان ارز نفتي وجود خواهد داشت ولي براي تامين ارز واردات، صادرات غيرنفتي کشور قطعا مي‌تواند پاسخگو باشد.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ادامه داد: حتي مي‌توان با مديريت بر روي واردات، شرايط بهتري را براي ارز صادراتي نسبت به تقاضاي واردات فراهم کرد.

رييس کنفدراسيون صادرات همچنين درباره افزايش عرضه ارز در سامانه نيما نسبت به تقاضاي و احتمال کاهش قيمت‌ها اظهار داشت: بله. اين احتمال در سامانه نيما وجود دارد. رييس کل بانک مرکزي نيز تاکيد کرد که صادرکنندگان در سامانه نيما قيمت‌ها را پايين بياورند تا خريدار وجود داشته باشد.

وي تصريح کرد: اما با اين وجود، نرخ ارز در سامانه نيما نيز يک کف قيمت دارد تا صادرکننده وارد ضرر نشود و تا به امروز نيز به نظر مي‌رسد که اين نرخ پايين‌تر نيامده به اين معنا که استقامت براي فروش با قيمت کمتر وجود داشته و نرخ‌ها کاهش پيدا نکرده و بايد ببينيم که در آينده چه ميزان عرضه بيشتر خواهد شد.

لاهوتي گفت: معتقد هستم مازاد ارز در سامانه نيما به دليل سهولت تامين ارز از محل ارز صادراتي است و اين ارز مشکلاتي که در سامانه نيما مي‌تواند وجود داشته باشد را ندارد. نزديک شدن نرخ نيما و بازار نيز واردکننده را به سمت صادرکننده بيشتر سوق داده بدين معنا که جذابيت ارز صادراتي بيشتر از نرخ نيمايي شده است.