جذابيت استفاده از بلاک‌چين در بين بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1398/09/06

تهران - ايرنا - يکي از تکنولوژي‌هاي به‌روز در صنعت بانکي و مالي حوزه بلاکچين است که به دليل دارا بودن مزاياي بي‌شمار، بانک‌هاي بزرگ در حال پياده‌سازي پروژه‌هايي در اين زمينه بر روي فرآيندهاي کسب‌وکار خود هستند.

بر اساس مطالعاتي که توسط شرکت اکسنچور انجام شده است، به اين نتيجه رسيده‌اند که بخش بانکي تا سال ۲۰۲۲ تا ۲۰ ميليارد دلار در اين حوزه سرمايه‌گذاري خواهد کرد.

بيشتر موسسات مالي و بانک‌ها بسياري از فعاليت‌هاي خود را توسط شرکت‌هاي واسط انجام مي‌دهند، وجود آنها خدمات بانکي را براي مشتريان گران‌قيمت‌ مي‌کند، اما پياده‌سازي تکنولوژي بلاکچين اين واسطه‌گران را حذف کرده و به مشتريان و بانک‌ها خدمات ارزان‌تري ارائه مي‌دهد.

از طريق تکنولوژي بلاکچين فرآيند بانکداري بسيار سريع‌تر و امن‌تر انجام مي‌شود و  همچنين هزينه‌هاي عملياتي به‌صورت چشمگيري کاهش مي‌يابد. اين ويژگي‌هاي قابل توجه، بلاکچين را به راه‌حلي پرطرفدار و تاثيرگذار در اين صنعت تبديل کرده است. در حال حاضر بسياري از افراد جوان و مديران برتر بانکي سعي دارند که در پروژه‌ها و استارتاپ‌هاي خود از راه‌حل‌هاي مبتني بر بلاکچين استفاده کنند.

بر طبق نظرسنجي که توسط Accenture انجام شد، بانک‌ها علاقه‌مند به استفاده از بلاک‌چين هستند. در حقيقت، ۹ نفر از ۱۰ مدير شرکت‌کننده گفتند که بانک آنها در حال حاضر در حال استفاده از تکنولوژي بلاک‌چين در محصولات خود است.

موارد استفاده از بلاک‌چين در چه حوزه‌هايي است؟

در حال حاضر ۱۶ صنعت با استفاده از فناوري بلاک‌چين تغيير داده شده است:

· مراقبت‌هاي بهداشتي

· بيمه

· مشاور املاک

· زنجيره تامين

· اينترنت اشيا

· تدارکات

· بانکداري

· اموال

· فينتک

· هويت

· انرژي

· خرده‌فروشي

· قراردادهاي هوشمند

· قوانين

· موسيقي

· غذا

در ادامه به بررسي چند مدل از استارتاپ‌هايي که با استفاده از تکنولوژي بلاک‌چين پياده‌سازي شده است و به حوزه بانکي مربوط مي‌شود، اشاره خواهيم کرد.

Rate۳

استارتاپ Rate۳ يک پلتفرم بر پايه تکنولوژي بلاک‌چين براي شرکت‌ها فراهم کرده است که مي‌تواند تمام دارايي‌هاي آنها را نشانه‌گذاري (Tokenize) کند. واحدهاي پولي، وام‌ها، بيمه‌نامه‌ها و هر چيز با ارزشي را مي‌توانند نشانه‌گذاري (ToKenize) کرده و در Rate۳ قرار داد. همچنين از قراردادهاي هوشمند (Smart Contract) براي خودکارسازي فرآيندها، نقل و انتقالات و اقدامات ديگر استفاده مي‌کنند.

Rate۳ از دو پلتفرم اتريوم يا استلر با توجه به نياز مشتري و اينکه کدام يک کارمزد کمتري خواهد داشت، استفاده مي‌کند.

Civic

استارتاپ Civic از بيومتريک براي تأييد هويت کاربر استفاده مي‌کند، اما برنامه‌هاي آن فقط به خريدهاي آنلاين محدود نمي‌شود. اطلاعات شخصي افراد در برنامه ذخيره مي‌شود و براي دسترسي به منابع مالي، پزشکي يا اجتماعي مي‌توانند از برنامه خود استفاده کنند.

بستر هويت ايمن (Secure Identity Platform) امکان شناسايي هويت کاربران در مکان‌هايي مانند هتل‌ها و فرودگاه‌ها که نياز به شناسايي فرد دارد، را فراهم مي‌کند.

Authenteq

يکي ديگر از بسترهاي شناسايي هويت مشتري Authenteq  است که براي شناسايي کاربر از روش‌هاي تشخيص چهره هوش مصنوعي منتشر شده (AI-driven facial recognition) استفاده و با استفاده از تأييديه‌هاي چند مرحله‌اي در هنگام ثبت‌نام، تقريبا جعل اطلاعات هويتي را غيرممکن مي‌کند.

در حال حاضر اين استارتاپ توانسته است ۱۵۰ هزار تاييد صحت از کاربران را انجام دهد و در ۱۹۱ کشور پذيرفته شده است.

در نهايت تکنولوژي بلاک‌چين در صنعت بانکي مي‌تواند بر فرايندهاي حوزه پرداخت، وام‌دهي و بهينه‌سازي استفاده از دارايي‌ها و همچنين بسياري از فرآيندهاي کاري ديگر تاثير قابل توجه‌اي داشته باشد. اين تکنولوژي به دليل مزايايي چون افزايش بهره‌وري، سرعت، امنيت و کاهش هزينه‌ها در اکثر عمليات‌ها مي‌تواند باعث پيشرفت و بهبود قابل ملاحظه‌اي در بالا بردن کيفيت خدمات و محصولات بانک‌ها به کاربران نهايي شود.

 در حال حاضر در ايران استارتاپ‌هاي زيادي با تمرکز بر اين حوزه در حال فعاليت هستند و از سوي ديگر، بانک‌ها از طريق فناوري بلاک‌چين اين امکان را فراهم مي‌کنند تا تغييراتي در فرآيندهاي آن‌ها و نحوه ارتباط با مشتريان خود ايجاد کنند و همچنين امکان ارائه خدمات جديد و نوآور را در اختيار مشتريان قرار دهند.

اميد است با استفاده از آخرين تکنولوژي‌هاي روز دنيا بانک‌ها بتوانند محصولات و خدمات بهتري را در اختيار مشتريان خود قرار دهند.