دعوت مونسان از سرمايه‌گذاران چين براي مشارکت در صنعت گردشگري

تاریخ انتشار : 1398/09/09

کن- ايرنا- وزير ميراث‌فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري جمهوري اسلامي ايران در دومين روز سفر خود به پکن در ديدار با همتاي چيني خود از سرمايه گذاران اين کشور براي سرمايه گذاري در صنعت گردشگري ايران دعوت کرد.

به گزارش ايرنا «علي اصغر مونسان» جمعه شب در ديدار «لو شوگانگ» وزير فرهنگ و گردشگري چين در پکن ضمن اعلام آمادگي ايران براي همکاري با چين در زمينه هاي گردشگري و فرهنگي در قالب طرح «يک کمربند يک جاده» گفت: در صورت تمايل سرمايه گذاران چيني، مي توانيم به منظور سرمايه گذاري در زمينه ساخت سايت ها و مجموعه هاي گردشگري، زمين در اختيار انان قرار دهيم.

وي ضمن اعلام آمادگي براي ارتقاي فعاليت هاي فرهنگي به ويژه در حوزه هاي پژوهشي و مرمت آثار باستاني با چين، تصريح کرد در اين زمينه همکاري هاي خوبي با کشورهاي اروپايي مانند آلمان، فرانسه و ايتاليا داريم و مي توانيم با چين نيز اين همکاري ها را به ويژه در زمينه تبادل پژوهشگر و کارشناس انجام دهيم.

وزير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري جمهوري اسلامي ايران در بخش ديگري از سخنانش گفت: خوشبختانه روابط بسيار خوبي از نظر سياسي و اقتصادي ميان دو کشور برقرار است و اعتقاد دارم جدا از مسايل سياسي و اقتصادي، مسايل فرهنگي و گردشگري نيز مي تواند زير بناي روابط دو کشور قرار گيرد.

او با اشاره به اينکه ظرفيت ها و علاقه مندي هاي بسيار زيادي ميان دو کشور وجود دارد از وزير گردشگري چين دعوت کرد تا در نمايشگاه بين المللي گردشگري و صنايع دستي ايران که فوريه سال آينده در تهران برگزار مي شود حضور پيدا کند.

مونسان با اشاره به آب و هواي چهار فصل ايران گفت ايران جذابيت هاي زيادي براي گردشگران چيني دارد لذا بايد کمک کنيم وضعيت گردشگري دو کشور ارتقا پيدا کند.

وزير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اينکه مقامات جمهوري اسلامي ايران به ارتقا روابط همه جانبه با چين تاکيد دارند افزود: در همين راستا ايران به صورت يک طرفه از چهار ماه پيش رواديد را براي ورود گردشگران چيني به ايران لغو کرده است و برنامه هايي براي معرفي ايران به گردشگران چيني هم در دست اقدام دارد.

وي از تربيت راهنماهاي گردشگري زبان چيني به عنوان يکي از اين اقدامات نام برد و گفت: در اين مسير نيازمند حمايت و کمک سفارت چين در تهران هستيم زيرا اگر کمک کنيد مي توانيد سهم بيشتري از 9 ميليون گردشگر خروجي از ايران داشته باشيد.

مونسان همچنين خواستار لغو رواديد گروهي توسط چين براي گردشگران ايراني شد گفت يکي از سياست هاي فرهنگي دو کشور توسعه روابط مردم با مردم است و توسعه گردشگري به تقويت اين روابط کمک مي کند.

وي به بازسازي، مرمت و احيا اقامتگاه ها و کاروانسراهاي مسير جاده ابريشم قديم در ايران اشاره کرد و گفت اين اماکن با استفاده از صنايع دستي به هتل کاروانسرا و هتل هاي سنتي تبديل شده اند که مورد اقبال گردشگران خارجي به ويژه اروپايي قرار گرفته است.


توسعه روابط گردشگري منجر به توسعه روابط سياسي مي شود

«لو شوگانگ» وزير فرهنگ و گردشگري چين نيز در اين ديدار ضمن قدرداني از حضور مونسان در اجلاس بين المللي تمدن هاي کهن در پکن افزود: جدا از مسايل گردشگري و فرهنگي، دو کشور مي توانند جايگاه ويژه اي در زمينه تعامل و روابط دو جانبه داشته باشند و توسعه روابط گردشگري هم مي تواند به توسعه روابط سياسي کمک کند.

وي از چين و ايران به عنوان دو کشور داراي تمدن کهن نام برد و گفت: علاقه مند به افزايش تعداد گردشگران دو کشور هستيم در اين راستا حاضر به همکاري براي تربيت تورگردانان ايراني به زبان چيني هستيم.

لو پيشنهاد کرد جدا از زمينه هاي گردشگري دو کشور در زمينه فرهنگي هم همکاري داشته باشند و گفت يکي از اين زمينه ها مي تواند مرمت و حفظ آثار تاريخي و ميراث فرهنگي و همچنين تربيت متخصصان آثار تاريخي باشد.

وي با اشاره به فعاليت هاي گسترده چين در زمينه يک کمربند يک جاده هم گفت در صورت تمايل آماده عضويت ايران در اتحاديه هاي مربوط به اين حوزه هستيم.

وزير فرهنگ و گردشگري چين در پاسخ به دعوت وزير گردشگري ايران براي شرکت چين در نمايشگاه گردشگري و صنايع دستي تهران گفت يک هيات بلند پايه براي شرکت در اين نمايشگاه به تهران اعزام خواهد کرد.

«علي اصغر مونسان» وزير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري جمهوري اسلامي ايران عصر پنجشنبه به دعوت همتاي چيني و به منظور شرکت در اجلاس تمدن هاي کهن در راس يک هيات عالي رتبه وارد فرودگاه پکن شد.

علاوه بر شرکت در اجلاس تمدن هاي کهن و نشست توسعه روابط گردشگري چين و ايران، ديدار و ملاقات با وزير فرهنگ و گردشگري چين، ديدار با وزير گردشگري يونان و ارمنستان و گفت و گوهاي خبري با رسانه هاي چين از جمله «سي سي تي وي» تلويزيون دولتي چين و روزنامه هاي گلوبال تايمز و چاينا ديلي کالچر از جمله برنامه هاي مونسان در سفر به پکن بود.

چين مهم‌ترين منبع تامين گردشگر در جهان است در سال ۲۰۱۸ نزديک به ۱۵۰ ميليون چيني به خارج از مرزهاي اين کشور سفر کردند وزارت فرهنگ و گردشگري چين پيش‌بيني کرده است با تداوم رشد اقتصادي و افزايش درآمدهاي سالانه شخصي، آمار سفر شهروندان اين کشور به خارج از چين تا سال ۲۰۲۲ ميلادي به ۱۷۸ ميليون نفر در سال برسد همچنين تخمين زده شده اين گردشگران در مجموع حدود ۱.۲ تريليون «يوان» هزينه کنند.

ايران از سال ۲۰۱۱ به فهرست مقاصد گردشگري چين وارد شد و از سال ۱۳۹۵ نيز سياست‌ جذب گردشگران چيني را در دستور کار قرار داد در اين راستا هيات وزيران اوايل تيرماه سال ۱۳۹۸ مصوبه لغو يک طرفه رواديد با چين را صادر کرد و از ۲۵ تيرماه به اجرا در آمد بر اساس اين مصوبه چيني ها به مدت ۲۱ روز بدون ويزا مي‌توانند به ايران سفر کنند.

سال گذشته ميلادي ۵۲ هزار و ۸۰۰ گردشگر از چين به ايران سفر کردند پيش بيني تهران اين است که با لغو رواديد شمار اين گردشگران بسرعت افزايش يافته و در آينده اي نه چندان دور به يک ميليون نفر برسد و سفر  «علي اصغر مونسان»  وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي جمهوري اسلامي ايران نيز با اين هدف انجام شده است.