آمادگي فروش ۱۷ هزار ميليارد تومان از اموال بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1398/09/10

وزير اقتصاد از آمادگي فروش ۱۷ هزار ميليارد تومان از اموال مازاد بانک‌ها خبر داد.

به گزارش ايلنا به نقل از صداوسيما، فرهاد دژپسند در مراسم رونمايي از سامانه اموال مازاد بانک‌ها که با حضور مديران عامل بانک‌ها برگزار شد، گفت: ​اين اقدام، گامي براي آزادسازي منابع بانک‌ها براي اعطاي تسهيلات به بخش توليد و ايجاد اشتغال بيشتر در اقتصاد است.

وي با بيان اينکه در فاز نخست ۱۷ هزار ميليارد تومان از اموال بانک‌ها در اين سامانه ثبت شده که امکان حراج اين اموال با همکاري بورس نيز وجود دارد، گفت: البته اموال مازاد بانک‌ها بيش از اين ارقام است.

دژپسند گفت: بخشي از اين اموال شامل هزار و ۲۴۶ واحد کارخانه‌اي و بيش از ۲۷۷ دامداري است که سرمايه‌گذاران براساس تخصص و تجربه خود مي‌توانند آنها را خريداري کنند و يا مديريت اين واحدها به سرمايه گذاران واگذار شود.

وي با بيان اينکه منابع وصولي اين طرح به بانک‌ها بر مي‌گردد و دولت از آن منتفع نمي‌شود، افزود: از ۱۸ بانکي که در اين طرح قرار دارد، ۴ بانک ملي، ملت، کشاورزي و صادرات ۵۰ درصد مسئوليت واگذاري را برعهده دارند و بيشترين اموال مازاد با ۱۴ درصد مربوط به بانک ملي است.

وزير اقتصاد همچنين در پاسخ به سوالي درباره عرضه سهام ۶ پالايشگاه در بورس اوراق و بهادر گفت: مقدمات اين کار انجام شده و منتظر دريافت استعلام از دستگاه‌هاي مربوطه هستيم و اين کار به زودي انجام مي‌شود.

وي درباره مطالبات معوقه بانک‌ها نيز اضافه کرد: طبق اعلام بانک مرکزي، اين عدد حدود ۱۷۰ هزار ميليارد تومان است.