درآمدهاي مالياتي را به ۱۶۰ هزار ميليارد تومان مي‌رسانيم

تاریخ انتشار : 1398/09/13

وزير اقتصاد اظهار داشت: در سال گذشته درآمد دولت از محل ماليات 109 هزار ميليارد تومان بود که سال آينده آن را به 160 هزار ميليارد تومان مي‌رسانيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايلنا، فرهاد دژپسند در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرين تصميمات دولت نسبت به حذف و کاهش معافيت‌هاي مالياتي اظهار داشت: ماليات از مواردي است که بايد تمام تصميمات آن با تصويب مجلس اخذ و اجرا شود. نمي‌توان با تصميم شوراي اقتصاد و نهادهاي دولتي مرتبط نسبت به اجراي آن تصميم گرفت.

وي ادامه داد: درباره معافيت‌هاي مالياتي به صورت مجموعه‌اي مستقل در حال انجام بررسي‌ها و مطالعات هستيم. هنوز تصميمي در اين باره گرفته نشده است.

وزير اقتصاد درباره اخذ ماليات از هنرمندان تاکيد کرد: در اين باره نمي‌توانم اظهارنظر محتوايي کنم. اين موضوع هم در شوراي اقتصاد در حال بررسي است و در نهايت در مجلس نسبت به آن تصميم‌گيري نهايي خواهد شد.

دژپسند گفت: درباره اخذ ماليات از هنرمندان درخواست کردم با 25 نفر از کارشناسان مشورت‌هايي داشته باشيم. هنوز اظهارات اين کارشناسان را به صورت کامل نشنيدم. پس از اتمام جلسات مشاوره‌اي با اين کارشناسان نسبت به ماليات هنرمندان تصميم مي‌گيريم.

وي درباره درآمدهاي دولت از ماليات در بودجه سال آينده گفت: با توجه به شرايط، بايد بر روي بحث ماليات متمرکز شويم و در دريافت ماليات‌هاي معوق و کاهش فرارهاي مالياتي مصمم هستيم و در سال آينده گام جهش‌گونه‌اي نسبت به اين موضوع برمي‌داريم.

دژپسند تاکيد کرد: درآمد دولت از محل ماليات براي سال آينده 160هزار ميليارد تومان خواهد بود. در سال گذشته درآمد دولت از محل ماليات 109 هزار ميليارد تومان بود که سال آينده آن را به 160 هزار ميليارد تومان مي‌رسانيم.

وي تاکيد کرد: البته در بحث ماليات بايد به دو اصل درآمدزايي براي دولت و آثار ماليات در وضعيت بنگاه‌ها و بخش‌هاي مختلف اقتصادي توجه کرد.

وزير اقتصاد درباره نرخ ارز محاسباتي بودجه سال آينده گفت: طبق آخرين اطلاعات و اخبار، براي کالاهاي اساسي نرخ ارز همان 4200 تومان خواهد ماد.

وزير اقتصاد تاکيد کرد: در اقتصادي که ارز دولتي نقش بسيار مهمي در آن دارد، نمي‌توان در بودجه نسبت به تعيين نرخ ارز اقدام کرد و اين نشدني است.

دژپسند در پاسخ به سوال ايلنا مبني بر اينکه نظر شما درباره بررسي حساب‌هاي مردم براي تعيين ماليات گفت: طبيعي است که يکي از محورهاي محاسبات ماليات همين است که بتوانيم به حساب‌هاي مردم دسترسي داشته باشيم.