شفاف‌سازي فرايند تجارت در مناطق آزاد

تاریخ انتشار : 1398/09/20

رييس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مناطق آزاد يکي از مهم‌ترين درگاه‌هاي تجارت در کشور محسوب مي‌شوند که به لحاظ تجاري بودن مي‌تواند با شفاف‌سازي عملکرد خود به اتهامات ناصحيح پايان دهد.

به گزارش ايبِنا، علي مويدي در نشست مشترک با مسئولان دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: مناطق آزاد يکي از مهمترين درگاه هاي تجارت در کشور است و بايستي با شفاف‌سازي عملکرد خود به اتهامات ناصحيح پايان دهد.

وي افزود: رويکرد ستاد با نگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اين مناطق نيست، بلکه نگاه همکاري، همراهي، هم افزايي و هم فکري در جهت تسهيل و روان سازي مباحث تجاري و اقتصادي است که خوشبختانه توسط همکاران دبيرخانه شورايعالي توفيقات خوب و موثري در اين زمينه حاصل شده است.

مويدي به اتهام قاچاق در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: قاچاق پديده پيچيده، پنهان و مرموزي است که ممکن است در تمام نقاط کشور رخ دهد. نگاه ما به مناطق آزاد، نگاه تجاري و اقتصادي است و با توجه به اينکه مناطق آزاد تنها ۳ دهم درصد سرزمين اصلي در اختيار دارند کنترل و نظارت دقيق تر و کاملتر بر اين مساحت ميسر شده است و تلاش ها، زحمات، اثربخشي و توفيقات به دست آمده در اين مناطق بيش از آن است که انگ قاچاق را به آنها بزنيم.

رييس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرايندهاي ساماندهي امور مربوط به واردات، صادرات و گمرک در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور را مثبت ارزيابي کرد و گفت: آنچه در انتظار تجارت ما در آينده است، شفاف سازي و روان سازي است. اين فرايندهايي که در دبيرخانه شورايعالي، براي ساماندهي فعاليت هاي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي طراحي شده مي تواند الگويي براي شفاف کردن و توسعه تجارت سالم در کشور باشد.

در اين نشست همچنين مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با اشاره به اقدامات ارزشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دولت تدبير و اميد گفت: پيشرفت هاي خوبي در جهت محدودسازي قاچاق کالا و ارز در کشور داشته ايم که همه به واسطه تلاش دست اندرکاران اين ستاد است.

مرتضي بانک افزود: با اقدامات موثر ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا شاهد روند نزولي قاچاق کالا و ارز در کشور هستيم. اين نشان دهنده اين است که دستگاه ها با هماهنگي اين ستاد و ساير دستگاهاي نظارتي موفقيت هاي ارزشمندي را براي کشور رقم زده اند.

مشاور رييس جمهور با بيان اينکه همکاري خوبي بين دبيرخانه شورايعالي و ستاد مبارزه با کالا و ارز وجود دارد اظهار داشت: تعامل مستمر وزارت کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز موجب شد موفقيت هاي چشمگيري در راستاي شفافيت و ايجاد سامانه‌هاي نظارتي و کنترولي در مجموعه هاي کشور ايجاد شود.

مرتضي بانک ادامه داد: ايجاد شرايط مناسب و يکپارچه براي مبادله اطلاعات و کنترل راه هاي نفوذي که با دلايلي مختلف از جمله قوانين مسکوت مانده و سوء استفاده از قانون مي شد، توانسته تا حدود زيادي موضوع قاچاق در کشور را کنترل کند.

گفتني است، اين نشست با هدف «بررسي روند توسعه سامانه هاي هوشمند با رعايت موازين مبارزه با قاچاق کالا و ارز» در ساختمان دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با حضور معاونين و مديران دو دستگاه برگزار شد که طي آن عملکرد بخشي از سامانه هاي نظارتي دبيرخانه شورايعالي ارائه شد.

  •