چه کساني مشمول اجراي قانون حذف سود مرکب شدند؟

تاریخ انتشار : 1398/09/24

براساس طرح تسهيل تسويه بدهي بدهکاران شبکه بانکي کشور برخي اشخاص با داشتن شرايط اين طرح مشمول اجراي قانون حذف سود مرکب مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، طرح دو فوريتي تسهيل تسويه بدهي بدهکاران شبکه بانکي کشور در جلسه ۲۰ آذرماه ۱۳۹۸ به تصويب رسيد که مهم‌ترين نکات اجرايي آن به شرح زير است:

۱- چه کساني مشمول اين مصوبه هستند؟

۱. اين مصوبه شامل تسهيلات گيرندگاني است که تمام يا بخشي از بدهي سررسيد شده خود را تا پايان سال ۱۳۹۷ پرداخت نکرده و بخواهند بدهي غيرجاري خود را تا شهريور ۹۹ نقداً تسويه نمايند.

۲. قراردادهاي تجديد يا امهال نشده، مشمول اين قانون نبوده و همان قرارداد اصلي آنها ملاک محاسبه آنان است.

۳. صرفا تسهيلاتي که براي توليد اعطا شده مشمول اين قانون است(نه کليه تسهيلات توليدکنندگان)

۴. قراردادهاي فروش و واگذاري دارايي‌هاي بانک(اجاره به شرط تمليک) و تسهيلات ارزي از شمول اين قانون مستثني هستند.

۲- کدام قرارداد ملاک محاسبه بدهي خواهد بود؟

 در مورد قراردادهايي که يک يا چند نوبت از طرقي مانند انعقاد توافقنامه، قرارداد جديد يا اعطاي تسهيلات جايگزين، تجديد يا امهال شده باشد:

در صورتي که قرارداد اوليه بانک يا مؤسسه اعتباري با تسهيلات گيرنده، قبل از ۱۳۹۳.۱.۱ منعقد شده، آخرين قرارداد و يا توافق نامه قبل از تاريخ مزبور، «قرارداد ملاک محاسبه» تلقي و محاسبه مانده بدهي مشتري براساس آن انجام مي‌شود.

در صورتي که قرارداد اوليه بعد از ۱۳۹۳.۱.۱ منعقد شده باشد، ملاک محاسبه، اولين قرارداد بعد از تاريخ يادشده است.

۳-بدهکار چه مبلغي را بايد بپردازد؟

مبلغي که تسهيلات گيرنده بايد به صورت نقدي بپردازد، عبارت است از مانده اصل و سود قبل و بعد از سررسيد (تا تاريخ تسويه نقدي) که با استفاده از فرمول ابلاغي بانک مرکزي، براساس نرخ سود ساده و غير مرکب مندرج در «قرارداد ملاک محاسبه»، با حذف کليه جرائم متعلقه و سودهاي ناشي از آن، و با در نظر گرفتن پرداخت‌هاي مشتري و زمان پرداخت‌هاي وي محاسبه مي‌شود. اين مبلغ را بانک مرکزي محاسبه مي‌کند و نه خود بانک طلبکار.

۴- شيوه اقدام به چه نحو خواهد بود؟

مشمولان تا پايان اسفند ۱۳۹۸ مهلت دارند درخواست خود را به بانک ارائه کنند. بانک مکلف است حداکثر ظرف مدت دو ماه، کليه دريافت ها و پرداخت هاي مشتري را که مربوط به «قرارداد ملاک محاسبه» است به همراه زمان دريافت يا پرداخت، در سامانه‌اي که بانک مرکزي اعلام مي‌کند، ثبت نمايد. سپس بانک مرکزي بدهي واقعي پس از بخشودگي را به بدهکار اعلام مي‌کند و وي فرصت دارد تا پايان شهريور ۹۹ آن را بپردازد که اين مدت تمديد نخواهد شد.