پاسخ به ۵ ابهام بزرگ رمز يک بار مصرف

تاریخ انتشار : 1398/09/26

معاون فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد جزييات اجراي طرح رمز يکبار مصرف را اعلام و به ابهامات وانتقادات اين طرح پاسخ داد.

زهرا ميرحسيني در گفتگو با خبرنگار ايبِنا، درباره برخي ابهامات درخصوص اجراي طرح رمز دوم يکبار مصرف، اظهار داشت: بانک مرکزي از دوره زماني که اقدامات در اين زمينه را آغاز کرده با تشکيل کارگروه هايي متشکل از معاونان فناوري  و مديران روابط عمومي بانک‌ها، اطلاع رساني در صدا و سيما، رسانه هاي مکتوب و فضاي مجازي را آغاز کرده است.

وي افزود: بانک‌ها نيز به شيوه هاي مختلف از طريق ارسال پيامک، اطلاع رساني در پايگاه بانک ها، رسانه هاي اجتماعي و به صورت مکتوب و ويدئوهاي تصويري اطلاع رساني را آغاز کرده اند. البته مردم و مشتريان سيستم بانکي بايد در اين زمينه با دقت بيشتري اطلاعات لازم را از طريق  تماس با مراکز تماس، شعب بانک‌ها دريافت کنند. ارزيابي بانک مرکزي هم نشان مي‌دهد برخي بانک‌ها نسبت به اطلاع رساني بيشتر در اين زمينه نياز دارند اما در کل تمهيدات خوبي اتخاذ شده است.

۱/چرايي استفاده هر بانک از رمز ساز جداگانه براي رمز يکبار مصرف

معاون فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد درباره اينکه چرا هر بانک برنامه رمزساز جداگانه‌اي براي خود تهيه کرده و برنامه واحدي در اين زمينه به مردم ارائه نشده است، گفت: پيش از اينکه بانک مرکزي درباره سامانه هريم (هدايت رمز يکبار مصرف) اقداماتي را آغاز کند، از يک سال و نيم گذشته از بانک‌ها تقاضا کرد تا براي مشتريان خود رمز دوم يکبار مصرف را ايجاد کنند.

وي ادامه داد: بانک‌ها نيز از طريق برنامه‌هاي کاربردي موبايلي اقدامات در اين زمينه را آغاز کردند. همچنين بانک مرکزي نيز به دليل اينکه بانک‌ها ماهيت، رقابت و فعاليت‌هاي متفاوتي دارند و با مکانيزم‌هاي متفاوتي مشتريان خود را اطلاع رساني مي‌کنند و به همين دليل اين اختيار به بانک‌ها داده شد اما هنگامي بانک مرکزي به اين موضوع ورود کرد، سامانه هريم براي همه به گونه‌اي است که بانک‌ها مي‌توانند از اين سامانه براي رمز دوم يکبار مصرف به صورت پيامکي استفاده کنند و به عبارتي مي توان گفت هرکدام از بانک‌ها علاوه بر ابزارهاي موبايلي خود، مي‌توانند از سامانه هريم بانک مرکزي نيز با استفاده از پيامک به مشتريان خود خدمات ارائه دهند.

۲/رمز يکبار مصرف در مقطع کنوني شامل کارت هاي هديه نمي‌شود

ميرحسيني با تاکيد براينکه سامانه هريم به صورت پيامکي در اختيار همه مردم است، در پاسخ به اينکه آيا کارت هاي هديه هم جز اين طرح هستند، يا خير؟ توضيح داد: در حال حاضر طرح رمز دوم يکبار مصرف براي کارت هاي نقدي درجهت افزايش امنيت حساب و دارايي کارت‌هاي با مبالغ مختلف است و کارت‌هاي هديه نيز در اين مقطع زماني جز اين طرح نيستند.

۳/ سامانه هريم راهکار دريافت رمز يکبار مصرف براي افرادي که تلفن همراه هوشمند ندارند

وي درباره اينکه افرادي که تلفن همراه هوشمند ندارند، دچار سردرگمي شدند و معتقدند که زيرساخت‌ها براي دريافت رمز دوم يکبار مصرف به صورت پيامک و کدهاي USSD وجود ندارد؟ اظهار داشت: يکي از مهمترين نکات در ايجاد سامانه هريم توسط بانک مرکزي در واقع براي همين موضوع است و بانک‌ها با اتصال به اين سامانه که از ابتداي دي ماه اجباري مي‌شود، براي تمام کساني که قصد دريافت رمز دوم يکبار مصرف از طريق تلفن‌هاي همراه غير هوشمند را دارند، مي‌توانند از طريق اين سامانه، به صورت پيامکي اين سرويس را دريافت کنند.

۴/از ابتداي دي ماه با اتصال به سامانه هريم و ساير روش ها تمامي زيرساخت‌ها براي دريافت رمز دوم يکبار مصرف ايجاد خواهد شد

به گفته معاون فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد، مشتريان هرنوع تلفن همراهي که داشته باشند مي‌توانند اين خدمت را از طريق پيامک با استفاده از سامانه هريم دريافت کنند، همچنين بانک پاسارگاد نيز کد USSD خود را فعال کرده و مي‌توان گفت از ابتدا دي ماه با اتصال به سامانه هريم و ساير روش ها تمامي زيرساخت‌ها براي دريافت رمز دوم يکبار مصرف ايجاد خواهد شد.

۵/راه اندازي رمز يکبار مصرف رايگان است

ميرحسيني درباره رايگان بودن اين خدمات، گفت: فعال سازي و دريافت رمز دوم يکبار مصرف طبق بخشنامه ابلاغي بانک مرکزي، به صورت رايگان به مردم ارائه خواهد شد و هيچ هزينه‌اي نخواهد داشت گرچه براي بانک هزينه خواهد داشت. از ابتداي دي ماه طبق بخشنامه بانک مرکزي رمزهاي دوم ايستا، غير فعال خواهد شد .

يادآور مي شود، راهکار دريافت پيامک از طريق استفاده از سامانه هريم براي افراد داراي گوشي هوشمند که مايل به نصب  برنامک نمي باشند نيز امکان پذير است.