رشد ۱۶ درصدي صادرات وزني در هشت ماهه ۹۸

تاریخ انتشار : 1398/10/09

رييس کنفدراسيون صادرات مي‌گويد صادرات ايران در هشت ماهه نخست امسال از نظر وزني ۱۶ درصد رشد داشته که نشان از افزايش توليد و صادرات است.

محمد لاهوتي در گفتگو با ايبِنا درباره آمارهاي ۸ ماهه تجارت خارجي کشور گفت: صادرات غيرنفتي کشور در هشت ماهه نخست امسال از نظر وزني رشدي ۱۶ درصدي داشته ولي از نظر ارزشي، کاهشي ۸ درصدي را نشان مي‌دهد.

وي دليل اصلي کاهش ۸ درصدي صادرات از نظر ارزشي را تاثير اصلاح و تعديل نرخ پايه‌هاي صادراتي عنوان کرد و اظهار داشت: بحث‌هاي مختلفي وجود دارد که صادرات کشور منفي شده، اما حقيقت اين است که صادرات ايران در اين مدت از نظر وزني رشد داشته و اين بدان معناست که توليد بيشتر بوده است. دليل اصلي کاهش ارزشي صادرات نيز تعديل نرخ‌هاي پايه صادراتي است.

رييس کميسيون تسهيل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران تاکيد کرد: در سال‌هاي گذشته موضوع رفع تعهد ارزي و بازگشت ارز حاصل از صادرات مطرح نبود و صادرکنندگان نيز حساسيتي نسبت به نرخ‌هاي پايه صادراتي نداشتند ولي از سال گذشته و با اجراي سياست رفع تعهد ارزي، صادرکنندگان موظف به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي با استفاده از روش‌هاي چهارگانه بانک مرکزي هستند و انتظار به حقي داشتند که نرخ‌هاي پايه صادراتي واقعي و تعديل شود.

وي ادامه داد: گمرک ايران از ابتداي امسال نرخ‌هاي پايه صادراتي را واقعي کرده و رشد منفي صادرات از نظر ارزشي ناشي از اين موضوع است و نبايد تصور کاهش صادرات را داشت.

  •