شرط جديد براي افتتاح حساب بانکي از خرداد ۹۹

تاریخ انتشار : 1398/10/10

براساس بخشنامه بانک مرکزي از سوم خرداد ۹۹ سرويس برخط سامانه سياح راه‌اندازي مي‌شود و افتتاح هرگونه حساب در بانک‌ها و موسسات اعتباري منوط به دريافت شماره پيگيري از سامانه سياح خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، بانک مرکزي در بخشنامه‌اي اعلام کرده است که بانک مرکزي بر اساس تکاليف مقرر در بند ب ماده ۲ آيين نامه مستندسازي وجوه در کشور و ماده ۱۹ قانون نحوه اجراي محکوميت‌هاي‌ مالي، موظف به راه‌اندازي سامانه حساب‌هاي مشتريان و ارائه فهرست کليه حساب‌هاي محکومين در بانک‌ها و موسسات مالي و اعتباري به مراجع قضايي شده است. بر اين اساس و پيرو بخشنامه شماره ۹۷.۱۳۰۹۶۳ مورخ ۱۳۹۷.۰۴.۲۳ در خصوص ارسال اطلاعات حساب‌هاي موجود به سامانه سياح (فاز دوم) به استحضار مي‌رساند مستند فني سامانه در درگاه خدمات الکترونيک بانک مرکزي به آدرس portal.pbn.net جهت ايجاد زيرساخت‌هاي لازم درج شده است.

در اين راستا و با توجه به حساسيت‌هاي موجود جهت ارتباط بر خط سامانه ها براي افتتاح حساب اشخاص، خواهشمند است دستور فرماييد اقدامات و موارد ذيل حسب زمان بندي قيد شده، مدنظر قرار گيرد:

۱. با توجه به لزوم درج کد شهاب در فيلدهاي اطلاعاتي سامانه، ضروري است اقدامات لازم جهت تخصيص شناسه شهاب صاحبان حساب به کليه حساب هاي حقيقي و حقوقي نزد آن بانک در اسرع وقت صورت پذيرد.

۲. اطلاعات حساب‌هاي موجود نزد آن بانک/ موسسه اعتباري مي‌بايست همانند روال سابق در پايان هر ماه به صورت دسته‌اي ارسال شود، به گونه‌اي که حداکثر تا پايان روز ۳۱ ارديبهشت سال ۱۳۹۹، کليه حساب‌هاي موجود در سامانه مذکور ثبت شده باشد.

۳. کليه سرويس‌هاي بر خط سامانه مي‌بايست تا پايان بهمن ماه سال جاري توسط واحد فناوري اطلاعات آن بانک تست شده و نتيجه آن به صورت کتبي به اداره اطلاعات بانکي اعلام گردد.

۴. بانک/ موسسه اعتباري غير بانکي مکلف است کليه شماره پيگيري هاي اخذ شده از سامانه سياح را به حساب‌هاي مشتريان در سامانه‌هاي داخلي خود اختصاص داده و در سوابق نگهداري نمايد.

۵. از ابتداي روز ۳ خرداد سال ۱۳۹۹ سرويس بر خط سياح راه اندازي شده و افتتاح هر گونه حساب در آن بانک/ موسسه اعتباري غير بانکي، منوط به دريافت شماره پيگيري از سامانه سياح مي باشد.

۶. پس از راه‌اندازي سرويس بر خط، آن بانک/ موسسه اعتباري غير بانکي مکلف است حداکثر ظرف مدت يک ماه، هر گونه تغيير وضعيت حساب‌هاي ارسالي قبل از تاريخ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ را در سامانه سياح از طريق سرويس تغيير، اعمال نمايد.

۷. فراخواني سرويس تغيير به صورت روزانه مي‌بايست صرفا براي حساب‌هايي که ابزار برداشت و يا وضعيت آنها تغيير کرده است، صورت پذيرد.

۸. مشخصات و شماره تماس نماينده مطلع آن بانک در ارتباط با سامانه فوق، به قيد فوريت به اين بانک اعلام گردد.

خاطر نشان مي‌سازد مسئوليت هرگونه نقص اطلاعاتي سامانه مذکور بر عهده آن بانک خواهد بود.