مهم‌ترين رويدادهاي اقتصادي سال ۲۰۱۹ در يک نگاه

تاریخ انتشار : 1398/10/10

کاهش نرخ بهره بانکي توسط فدرال رزرو آمريکا و بانک مرکزي اروپا، انتشار وضعيت سهولت کسب‌وکار، اعتراض‌هاي شديد به قانون بازنشستگي در فرانسه و ... را مي‌توان از مهمترين رويدادهاي اقتصادي جهان عنوان کرد.

به گزارش ايبِنا، در طول سال ۲۰۱۹ ميلادي بانک‌هاي بزرگ جهاني از جمله فدرال رزرو آمريکا و بانک مرکزي اروپا نرخ بهره را کاهش دادند. بانک مرکزي اروپا نيز خريد دارايي‌هاي به فروش گذاشته شده را دوباره آغاز کرد.

بانک جهاني رتبه‌بندي کشورها در گزارش «سهولت کسب وکار» را به‌روز و مساعدترين خاک براي کارآفرينان و فعالان اقتصادي را معرفي کرد. طبق نتايج اين گزارش نيوزيلند با حفظ جايگاه قبلي خود به‌عنوان مساعدترين کشور براي انجام کسب وکار در رده نخست قرار گرفت. سنگاپور، دانمارک، هنگ‌کنگ و کره‌جنوبي نيز به ترتيب در رده‌هاي دوم تا پنجم اين رتبه‌بندي قرار گرفتند.

يکي ديگر از نکات اين گزارش وضعيت ايران در «سهولت کسب وکار» است. در اين رتبه‌بندي، ايران با کسب نمره ۹۸/ ۵۶ در رده ۱۲۸ قرار گرفت. خبرگزاري آناتولي ترکيه در گزارشي به بررسي مهم‌ترين رويدادهاي اقتصادي جهان در سال ۲۰۱۹ از ديد خود پرداخته که در اين زمينه مي توان به موارد زير اشاره کرد:

* ژانويه

- نرخ صادرات ترکيه در سال ۲۰۱۸ با ۷.۱ درصد رشد به ۱۶۸.۱ ميليارد دلار رسيد که بدين وسيله بالاترين ميزان صادرات در تاريخ جمهوري ترکيه رقم خورد.

- نخستين محموله ترانزيتي «راه لاجورد» يا «لاپيس لازولي» افغانستان که اين کشور را از طريق ترکمنستان، آذربايجان، گرجستان، درياي سياه، ترکيه، مديترانه و اروپا متصل مي‌کند براي ارسال به اروپا به استانبول رسيد.

- ميزان صادرات افغانستان در سال ۲۰۱۸، در مقايسه با سال ۲۰۱۷ با رشد ۱۹ درصدي به ۵۸۱ ميليون دلار افزايش يافت.

- بانک جهاني سطح انتظارات خود از رشد اقتصادي جهان را براي سال ۲۰۱۹ از ۳ درصد به ميزان ۲.۹ درصد کاهش داد. همچنين ميزان رشد جهاني در سال ۲۰۲۱ نيز در سطح ۲.۸ درصد پيش بيني شد.

- بانک جهاني نرخ رشد اقتصادي آمريکا در سال ۲۰۱۸ را با يک ۰.۲ درصد افزايش به ۲.۹ درصد ارتقا داد. پيش‌بيني اين نهاد براي سال ۲۰۱۹ در سطح ۲.۵ درصد بود. ميزان رشد آمريکا در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۰.۳ درصدي مواجه شده و به ۱.۷ درصد افت خواهد کرد. در سال ۲۰۲۱ نيز اين ميزان ۱.۶ درصد خواهد بود.

- بانک مرکزي روسيه سهم دلار را در ذخاير ارزهاي خارجي اين کشور از سطح ۴۶.۳ درصد به ۲۱.۹ درصد کاهش داد.

- مسئولين اقتصادي روسيه، کره‌جنوبي، چين و عراق اعلام کردند که احتمال دارد در ازاي خريد انرژي (نفت و گاز) و کالا از ايران، به‌جاي دلار، روبل، وون، يوان، دينار به اين کشور بپردازند.

- مقامات هند اعلام کردند که خريد نفت ايران با روپيه (به جاي دلار) را آغاز کرده‌اند.

- براساس آمار وزارت بازرگاني چين، مازاد تجاري اين کشور با آمريکا در سال ۲۰۱۸ با رسيدن به مبلغ ۳۲۳ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار رکورد جديدي را برجاي گذاشت.

- محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي قرار است در سفري به پاکستان، يک قرارداد سرمايه گذاري ۱۰ ميليارد دلاري را به امضا برساند.

- بنا بر اعلام مرکز آمار ترکيه٬ تعداد خانه هاي فروخته شده در سراسر کشور در سال ۲۰۱۸ نسبت به يک سال قبل از آن ۲.۴ درصد کاهش يافته و به ۱ ميليون ۳۷۵ هزار ۳۹۸ واحد رسيده است.

- چهل و نهمين اجلاس مجمع جهاني اقتصاد (WEF) با حضور رهبران اقتصادي و سياسي کشورهاي مختلف و با شعار «جهاني شدن ۴؛ شکل‌دهي به ساختار جهاني در عصر انقلاب صنعتي چهارم» در داووس سوئيس آغاز شد.

- بنا به اعلام سازمان آمار جمهوري خلق چين، اقتصاد اين کشور در سال ۲۰۱۸ ميلادي رشد ۶.۶ درصدي داشته است.

- کميسيون ملي انفورماتيک و آزادي (CNIL) در فرانسه غول اينترنتي گوگل را به پرداخت جريمه نقدي به مبلغ ۵۰ ميليون يورو محکوم کرد.

- درآمد گردشگري ترکيه در سال ۲۰۱۸ با ۱۲.۳ درصد افزايش در مقايسه با گذشته به ۲۹.۵ ميليارد دلار رسيد.

-پس از خروج يکجانبه ايالات متحده از توافق هسته اي و تحريم ها عليه ايران، آلمان، فرانسه و انگليس اعلام کردند که به طور مشترک مکانيسم پرداختي به نام "اينستکس" را براي تجارت با ايران راه اندازي کرده‌اند.

- شوراي جهاني طلا اعلام کرد ترکيه و روسيه در سال گذشته بيشترين ميزان طلاي دنيا را خريداري کرده‌اند.

- وزارت دادگستري آمريکا شرکت چيني هواوي و مدير ارشد مالي آن را به تخلف، دور زدن و نقض تحريم‌هاي اقتصادي اين کشور عليه کشورهايي نظير ايران متهم کرد.

* فوريه

- درآمد روسيه از صادرات نفت در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال پيش از آن ۳۸.۲ درصد و فروش گاز طبيعي به کشورهاي خارجي ۲۸.۸ افزايش يافته است.
- شرکت هواپيماسازي ايرباس اروپا اعلام کرد که توليد بزرگ‌ترين

هواپيماي مدل A۳۸۰ را به دليل عدم تقاضاي کافي٬ در سال ۲۰۲۱ متوقف مي کند.

- بر اساس داده هاي سازمان آمار ترکيه (TÜİK) صادرات کشور طي ماه ژانويه با افزايش ۵.۹ درصدي نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ به ۱۳ ميليارد و ۱۷۰ ميليون دلار رسيد.

* مارس

- آژانس بين المللي انرژي طي "گزارش نفتي ۲۰۱۹" که شامل تحليل بازار جهاني نفت است، اعلام کرد: تقاضاي جهاني براي خريد نفت در بازه زماني ۲۰۲۴-۲۰۱۹ ميلادي روزانه۷.۱ ميليون بشکه افزايش مي يايد.

- اتحاديه اروپا، گوگل را به اتهام سوء استفاده از بازار خود در ادسنس، يکي از سرويس‌هاي رايگان تبليغاتي آن به پرداخت جريمه نقدي به مبلغ ۱.۴۹ ميليارد يورو محکوم کرد.

- مراد چتين‌کايا، رئيس بانک مرکزي ترکيه: ذخاير خالص ارزي کشور طي يک هفته گذشته با افزايش ۲.۴ ميليارد دلاري به ۲۸.۶ ميليارد دلار رسيد.

* آوريل

- مجمع عمومي پارلمان اروپا طرح معافيت ويزا بين انگلستان و کشورهاي عضو اتحاديه اروپا را به تصويب رساند.

- تونس قرارداد تامين مالي ۱۱۹ ميليون يورويي با بانک توسعه اسلامي به امضا رساند.

- اجلاس مجمع جهاني اقتصاد درباره خاورميانه و شمال آفريقا در جنوب غرب امان، پايتخت اردن برگزار شد.

- عربستان سعودي و امارات متحده عربي ۳ ميليارد دلار به سودان کمک مالي کردند.

* مه

- نشست وزراي کشاورزي کشورهاي عضو جي-۲۰ (بيست اقتصاد بزرگ) با حضور وزرا و معاونان ۲۸ کشور، روساي ۸ سازمان بين المللي و برخي مديران ارشد جهاني در ژاپن برگزار شد.

- وزير دارايي پاکستان اعلام کرد که با صندوق بين المللي پول درباره بسته کمک مالي به ارزش ۶ ميليارد دلار به توافق رسيده اند.

- ميزان فروش مسکن به اتباع خارجي‌ در ترکيه در چهار ماه نخست ۲۰۱۹ نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۸۲.۱ درصد افزايش يافت.

- کاخ سفيد با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا نرخ تعرفه گمرکي واردات فولاد از ترکيه را که پيش‌تر به ۵۰ درصد افزايش داده بود، مجددا به ۲۵ درصد کاهش داد.

- مراجع قضايي آلمان برخي دفاتر و خانه مشاورين مالي شرکت خودروسازي «پورشه» اين کشور را به اتهام "دريافت رشوه و سوءاستفاده از موقعيت" مورد بازرسي قرار دادند.

* ژوئن

- شوراي اتحاديه اروپا افزايش هزينه‌هاي درخواست ويزا از ۶۰ يورو به ۸۰ يورو را تصويب کرد.

- شرکت نفت و گاز بريتانيايي «بي‌پي» ميزان مصرف انرژي در سراسر جهان طي سال ۲۰۱۸ را معادل حدود ۱۳.۸ ميليارد تن نفت اعلام کرد که رشد ۲.۹ درصدي داشته است.

- شرکت نفت و گاز بريتانيايي «بي‌پي» براي پنجمين سال متوالي آمريکا را عمده‌ترين توليدکننده و مصرف کننده نفت در سراسر جهان اعلام کرد.

- فدرال رزرو ايالات متحده آمريکا نرخ بهره بانکي در بازه ۲.۲۵-۲.۵۰ را ثابت نگه داشت.

- شوراي اتحاديه اروپا طي بيانيه‌اي اعلام کرد که تحريم‌هاي اقتصادي اين نهاد عليه روسيه به دليل نقش مسکو در «بي‌ثباتي اوکراين» تا ۳۱ ژانويه ۲۰۲۰ تمديد خواهد شد.

- نشست دو روزه چهاردهمين نشست سران گروه ۲۰ با ميزباني شينزو آبه نخست وزير ژاپن و شرکت سران کشورهاي عضو و نمايندگان برخي از سازمانهاي بين‌المللي در سالن نمايشگاه « INTEX » در شهر اوساکاي ژاپن آغاز شد.

- کميسيون اتحاديه اروپا با انتشار بيانيه اي اعلام کرد: توافق‌نامه تجارت آزاد و همچنين محافظت از سرمايه با ويتنام امضا شده است.

* ژوئيه

- صندوق بين المللي پول (IMF) اعطاي وام ۶ ميليارد دلاري به پاکستان طي يک قرارداد ۳۹ ماهه را تاييد کرد.

- رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيه طي حکمي مراد اويسال را به‌جاي مراد چتين‌کايا به‌عنوان رئيس بانک مرکزي کشور منصوب کرد.

- کميسيون اتحاديه اروپا اعلام کرد که درباره شرکت فروشگاه اينترنتي آمريکايي «آمازون» به اتهام انحصار رقابت تحقيقات را آغاز کرد.

* اوت

- دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا، دستور توقيف دارايي هاي ونزوئلا در ايالات متحده را صادر کرد. بنا بر اين دستور اجرايي دونالد ترامپ، همه املاک دولت ونزوئلا در ايالات متحده مسدود مي شود.

- نخستين نشست اقتصادي خزر با شرکت کشورهاي حاشيه اين دريا؛ شامل ايران، روسيه، جمهوري آذربايجان، قزاقستان و ترکمنستان دوازدهم اوت جاري در شهر ترکمن‌باشي برگزار شد.

- آمريکا اعمال ماليات اضافي بر برخي کالاهاي چيني به ويژه کالاهاي الکتريکي را تا ۱۵ دسامبر به تعويق انداخت.

- مقامات افغانستان و نمايندگان پنج کشور آسياي ميانه (تاجيکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرقيزستان و قزاقستان) پس از پايان نشست خود در کابل بيانيه مشترکي را با محوريت توسعه روابط اقتصادي و تجاري، امور زيربنايي و صلح و ثبات صادر کردند.

-قرارداد احداث خط انتقال برق ۵۰۰ کيلوولت از ازبکستان به افغانستان به امضا رسيد.

- مجموع درآمد اعضاي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (OPEC) در سال ۲۰۱۸ با ۳۲ درصد افزايش در مقايسه با گذشته، به ۷۱۱ ميليارد دلار رسيد.

* سپتامبر

- دولت آمريکا حکم توقيف نفتکش ايران موسوم به گريس ۱ که بعدها به آدريان دريا تغيير نام يافت، در جبل الطارق را صادر کرد.

- وزارت صنعت و تجارت افغانستان اعلام کرد صادرات اين کشور طي ۴ سال اخير ۵۷ درصد افزايش يافت.

- غول اينترنتي گوگل به پرداخت ۹۶۵ ميليون يورو جريمه مالياتي به فرانسه محکوم شد.

- دو پالايشگاه نفتي شرکت ملي نفت عربستان سعودي (آرامکو) توسط پهپادها مورد حمله قرار گرفت و دچار آتش سوزي شد.

- رئيس جمهور آمريکا به وزير خزانه‌داري اين کشور دستور تشديد تحريم‌ها عليه ايران به ميزان قابل توجه را داد.

- بانک مرکزي آمريکا نرخ بهره قرارداد بازخريد را با کاهش ۲۵ واحدي به محدوده ۱.۷۵-۲.۰۰ درصد رساند.

- کريستالينا جورجيِوا، از سوي هيئت اجرايي صندوق بين‌المللي پول به عنوان رئيس جديد اين صندوق انتخاب شد.

* اکتبر

- ترکيه و روسيه تصميم گرفتند با امضاي توافقي، استفاده از پول ملي در تجارت ميان دو کشور را افزايش دهند.

- اتحاديه اروپا سوئيس و امارات متحده عربي را از فهرست سياه بهشت مالياتي خارج کرد.

- بانک مرکزي ترکيه نرخ بهره اوراق بازخريد هفتگي را از ۱۶.۵ درصد به ۱۴ درصد کاهش داد.

* نوامبر

- سازمان بازار سرمايه عربستان سعودي با عرضه اوليه عمومي بخشي از سهام شرکت دولتي نفتي آرامکو موافقت کرد.

- شرکت نفت دولتي عربستان سعودي «آرامکو» اعلام کرد که يک و نيم درصد از سهام خود به ارزش حدود ۲۵ ميليارد دلار آمريکا را وارد بورس مي‌کند.

-شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران اعلام کرد که قيمت بنزين ۳ برابر افزايش يافته و با سهميه‌بندي ارائه خواهد شد.

* دسامبر

- توافق نامه ميان اوکراين و روسيه مبني بر تحويل نفت از طريق کي يف به اروپا٬ به مدت ۱۰ سال تمديد شد.

- يکصد و هفتاد وهفتمين اجلاس کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) با حضور وزراي نيرو و نفت ۱۴ کشور عضو اين سازمان در وين پايتخت اتريش برگزار شد.

- کشورهاي عضو اوپک و غيراوپک طي نشستي در وين پايتخت اتريش تصميم به کاهش دوباره توليد روزانه نفت خود به مقدار ۵۰۰ هزار بشکه گرفتند.

- دولت فرانسه اعلام کرد که سن قانوني بازنشستگي در اين کشور ۶۲ سال خواهد بود، اما کارگران براي دريافت حقوق کامل در دوران بازنشستگي مجبور خواهند شد تا ۶۴ سالگي کار کنند.

- ارزش شرکت نفتي دولتي عربستان سعودي «آرامکو» در دومين روز آغاز کار در بازار بورس اين کشور (تداول) به بيش از ۲ تريليون دلار رسيد.

- شوراي اتحاديه اروپا از تمديد تحريم‌هاي اقتصادي عليه روسيه براي ۶ ماه ديگر خبر داد.

- توليد امسال زعفران در افغانستان با افزايش ۲۲ درصدي به حدود ۲۰ تُن رسيد.

  •