چه کساني از کاهش شاخص ضرر کردند؟

تاریخ انتشار : 1398/10/21

بورس در هفته اخير در حالي کاهش شاخص را تجربه کرد که سهامداران خرد از ترس افت سرمايه‌هاي خود، بصورت هيجاني سهامشان را فروختند، غافل از اينکه بورس‌بازان واقعي، پرونده خريدهاي خود را گشودند.

به گزارش خبرنگار مهر، بورس‌هاي جهان از آمريکا تا آسيا طي هفته اخير کاهش شاخص را به دليل تحولات سياسي و اقدام تروريستي آمريکا عليه يکي از شخصيت‌هاي تراز اول ايران تجربه کردند. ترور سردار سپهبد قاسم سليماني، سبب شد تا بورس ايران نيز همپاي بازارهاي سهام در دنيا واکنش نشان دهد و شاخص منفي شود. در اين شرايط، اين سهامداران خرد و عمدتاً حقيقي بودند که به دليل شرايط بازار و ترس از افت بيشتر، عجولانه وارد بازار شده و سهام خود را براي فروش عرضه کردند.

چه کساني از نوسانات شاخص بورس در هفت گذشته ضرر کردند؟

به همين دليل صف‌هاي عريض و طويلي براي فروش برخي از سهام شکل گرفت که البته در ميان آنها، برخي سهام باارزش هم به گفته فعالان بازار از سوي برخي سهامداران در صف فروش قرار گرفت و معامله شد. بازار سرمايه نيز همچون تمامي بازارها از مکانيزم عرضه و تقاضا تبعيت کرد و آن دسته از سهامي که تقاضا براي فروش آنها در بازار سرمايه بالاتر بود، با افت بيشتر قيمت مواجه شدند؛ چراکه با بالارفتن صف فروش، بالطبع قيمت‌ها نيز مي‌شکند.

در اين ميان، برخي تحليلگران و معامله‌گران باسابقه بازار سرمايه که سرد و گرم اين بازار را به کرات چشيده‌اند، به خوبي مي‌دانند که در اوضاع هيجاني بورس، وقت فروش سهام نيست اما مي‌توان براي خريد برخي از سهام با ارزش که در صف فروش قرار گرفته و با قيمت پايين‌تر از شرايط معمول عرضه مي‌شوند، اقدام کرد؛ اينجا است که باز هم آن دسته از سهامداراني ضرر مي‌کنند که به صورت هيجاني و به دور از تحليل‌هاي تکنيکال و فاندامنتال بازار، اقدام به خريد و فروش مي‌کنند.

براي اين دسته از سهامداران خرد، همواره توصيه سازمان بورس و اوراق بهادار اين بوده که افرادي که تخصصي در بازار سرمايه نداشته و تاب ريسک‌هاي بالا را ندارند، به پشتوانه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري وارد بازار سرمايه شده و خريدهاي انفرادي نداشته باشند، چراکه سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه نيز پيچ و خم‌هاي خود را دارد و اين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري هستند که با تحليل‌هاي به موقع و بهره‌گيري از کارشناسان خبره، مي‌توانند ريسک را ميان سهامداران توزيع کرده و آنها را در شرايط مطمئن‌تري نسبت به معامله در بازار سرمايه قرار دهند.

حال هم که با توجه به سخنراني هوشمندانه مقام معظم رهبري و در مقابل، سخناني که دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا داشت، اوضاع را در بسياري از بازارهاي مالي دنيا نسبت به هفته گذشته برعکس کرده و اکنون بسياري از شاخص‌ها رو به رشد گذاشته تا افت هفته گذشته را جبران نمايند.

اين در حالي است که تمام اين فراز و فرودهاي هفته گذشته بازار سرمايه، منجر به ضرر و زيان آن دسته از سهامداراني شد که بدون تحليل داده‌هاي مرتبط با شرکت‌هاي بورسي در کدال دست به فروش سهام خود زدند و در مقابل، منجر به سود آن دسته از سهامداراني شد که اقدام به خريد سهام باارزش در کف قيمتي کرده و شرايط بازار سرمايه را به نفع خود، رقم زدند.

هفته گذشته بر بورس چه گذشت؟

مروري بر شاخص بورس‌هاي بين‌المللي در هفته گذشته نشان مي‌دهد که سهام اغلب شرکت‌هاي بين‌المللي و حتي خزانه‌داري آمريکا در شرايط و تحولاتي که اين چند روز بر منطقه گذشته است، به نحوي که اکثر شاخص‌ها با افت بسيار زياد مواجه بوده و سهامداران در عرصه‌هاي بين‌المللي نيز با افت بسيار شديد ناشي از اقدام تروريستي آمريکا مواجه بوده‌اند. در عين حال، قيمت نفت و طلا به شدت افزايش يافته و اين نشان مي‌دهد که بورس‌ها در سراسر دنيا و نه تنها در ايران، با چنين شرايطي مواجه هستند که سهامداران نسبت به تحولات سياسي، واکنش نشان مي‌دهند.

تغييرات بازارهاي سهام دنيا در ۱۳ دي

گسترده‌ترين شاخص آسيا-اقيانوسيه ام‌اس‌سي‌آي ۰.۱۲ درصد افت کرد. کامپوزيت شانگهاي ۱.۴۱ واحد افت کرد، شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۲۸ درصد پايين آمد.

تغييرات بازارهاي سهام دنيا در ۱۴ دي

در اين روز، با بسته شدن بازارهاي وال استريت، سقوط شاخص داوجونز به ۲۳۳.۹۲ واحد يا ۰.۸ درصد رسيد که اين بزرگترين سقوط يک روزه اين شاخص، از آغاز دسامبر تا کنون بود. اس‌اندپي ۵۰۰ هم وضعيت بهتري نداشت و ۰.۷ درصد افت کرد تا در ۳۲۳۴.۸۵ واحد به کار خود پايان دهد.

همچنين سود اوراق بلندمدت ۱۰ ساله آمريکا، که انتخاب امني در برابر سهام به حساب مي‌آيد، ۸ صدم درصد سقوط کرد تا از حدود ۱.۹ درصد به ۱.۷۹۹ درصد برسد. سود اوراق ۳۰ ساله آمريکا هم ۷ صدم درصد سقوط کرد تا به ۲.۲۲۶ درصد برسد.

تغييرات بازارهاي سهام دنيا در ۱۵ دي

سود وام ۳۰ ساله مسکن آمريکا به ۳.۷۵ درصد کاهش يافت و در موارد خاص اين وام با سود تا ۳.۶۲۵ درصد هم ارائه شد. اين ميزان سود، ۸۷ صدم درصد نسبت به دوره زماني مشابه در سال گذشته پايين‌تر بوده است.

تغييرات بازارهاي سهام دنيا در ۱۶ دي

بازارهاي سهام ژاپن در اولين روز معاملات امسال خود با سقوطي سنگين مواجه شدند. شاخص نيکي ۱.۹۸ درصد از ارزش خود را از دست داد و شاخص تاپيکس هم ۱.۳۹ درصد سقوط کرد. در جنوب آسيا کوسپي کره‌جنوبي ۰.۹۸ درصد پايين آمد.

همچنين هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱.۱ درصد سقوط کرد و کامپوزيت شانگهاي تقريباً بدون تغيير باقي ماند.

در عين حال، شاخص سهام تداول عربستان حدود ۲ درصد سقوط کرد و به پايين‌تر از ۸۲۳۰ واحد رسيد و سهام غول انرژي عربستان به پايين‌ترين قيمت از زمان عرضه اوليه سهام خود رسيد و در ۳۴.۵۵ ريال معامله شد.

بازارهاي سهام دوبي بيش از ۳ درصد سقوط کردند، در حالي که شاخص بورس قطر ۲.۱ درصد از ارزش خود را از دست داد و شاخص سهام برتر کويت ۴ درصد سقوط کرد. شاخص کل سهام مصر هم حدود ۲.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

تغييرات بازارهاي سهام دنيا در ۱۷ دي

در ۱۷ دي ماه، کاهش اضطراب اوليه باعث شد تا سهام آسيايي جهش کرده و قيمت نفت و طلا پايين بيايد. نيکي ژاپن به دنبال سقوط ۲ درصدي روز گذشته ۱.۳۹ درصد جهش کرد.

کوسپي کره‌جنوبي ۰.۹۴ درصد بالا آمد و اي‌اس‌اکس استراليا ۱.۳۹ درصد جهش کرد. در بازار چين کامپوزيت شانگهاي ۰.۳۶ درصد رشد کرد، در حالي که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۵۰ درصد بالا آمد.

تغييرات بازارهاي سهام دنيا در ۱۸ دي

در هجدهم دي‌ماه، سهام نيکي ژاپن ۱.۳۲ درصد سقوط کرد. کامپوزيت شانگهاي ۰.۵۷ درصد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۷۶ درصد افت کردند.

اي‌اس‌اکس استراليا ۰.۱۹ درصد و کوسپي کره‌جنوبي ۰.۷۰ درصد پايين آمدند.

همچنين شاخص داوجونز در واکنش اوليه به حمله ايران ۴۰۰ واحد سقوط کرد، اما در نهايت در افت ۱۱۹.۷۰ واحدي تثبيت شد. اس‌ان‌پي ۵۰۰ و نزدک هم با افت ۹ و ۳ واحدي روبرو شدند.

حال و هواي بورس تهران در هفته گذشته

بورس تهران طي هفته گذشته و پس از آغاز به کار خود در روز پس از انجام عمليات تروريستي آمريکا در بغداد که منجر به شهادت سردار سپهبد قاسم سليماني شد، کاهش شاخص را تجربه کرد که اين کاهش به دليل برخي رفتارهاي هيجاني در تمام روزها ادامه پيدا کرد. بر اين اساس، بسياري از سهامداران خرد و عمدتاً غيرحقوقي تلاش کردند که سرمايه‌هاي خود را نقد کرده و از بازار خارج کنند.

در اين ميان به دليل قدرت نقدشوندگي بازار سرمايه، به خوبي پاسخ تمامي متقاضياني که قصد خارج کردن سرمايه خود در چارچوب‌هاي تعيين شده از بازار سرمايه را داشتند، داده شد و همين امر سبب گرديد تا بسياري از اين کاهش شاخص، به نقطه عطفي در بازار سرمايه تعبير کنند؛ به نحوي که قدرت نقدشوندگي بازار محک خورد.

تاريخ شاخص بورس
شنبه ۱۴ دي ۳۶۷۳۴۴ واحد
يکشنبه ۱۵ دي ۳۶۵۸۱۵ واحد
دوشنبه ۱۶ دي تعطيل رسمي
سه شنبه ۱۷ دي ۳۵۸۸۴۳ واحد
چهارشنبه ۱۸ دي ۳۵۳۸۰۷ واحد

روزهاي رشد شاخص بازمي‌گردند

در اين ميان کارشناسان بر اين باورند که روزهاي خوب بورس حتماً باز خواهند گشت و شاخص، رشد دوباره خود را آغاز خواهد کرد؛ چراکه هيچيک از شرکت‌هاي اثرگذار در بورس، با تغييرات بنيادين مواجه نشده و گزارش‌هاي منفي از عملکردهاي آنها تحت ريسک‌هاي سياسي موجود در کشور منتشر نشده است که نگراني بابت تداوم روند کاهشي بازار باقي نمي‌گذارد.

در همين ارتباط، ياسر فلاح، مشاور رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شرکت‌هاي ايراني به لحاظ توليد و از جنبه سودآوري، در وضعيت مناسبي قرار دارند و بسياري از اين شرکت‌ها تحت تأثير اين عوامل و ريسک‌ها نيستند؛ به اين معنا که با توليدات خوبي که از سوي اين شرکتها صورت گرفته، عملکرد خوبي از آنها در گزارشات ثبت شده در سامانه کدال مشاهده مي‌شود؛ ضمن اينکه از همه مهمتر هيچ اتفاقي در بنياد شرکتها رخ نداده است و اين شرکتها سودآور هستند.

وي افزود: بايد در شرايطي که بازار با نوسان مواجه است، نگرش به بازار سرمايه، بلندمدت و به دور از هيجان و رفتارهاي دفعتي باشد و سرمايه‌گذاران از اين طريق، با نگاه بلندمدت در اين بازار، سودآوري داشته باشند.

علي خسروشاهي، کارشناس ارشد بازار سرمايه نيز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در بازار صنايع کشورهاي مختلف، زماني که رويدادي (اعم از سياسي و غيره) اتفاق بيافتد، به طور طبيعي اثر خود را در بازار سرمايه هم مي‌گذارد و بورس ما هم از اين قاعده مستثني نبود؛ ولي نکته مهم اين بود که معاملات به طور روان انجام شد و صف‌هاي فروش طولاني، ساعات اوليه معاملات بازار جمع شد.

وي افزود: آنچه که در روزهاي گذشته رخ داد، ناشي از روان بودن معاملات بود که يک موضوع بسيار ارزنده است؛ به اين معنا که در اين معاملات اگر سرمايه‌گذاران به هر دليلي اعم از نياز به نقدشوندگي، ترس از ريسک‌هاي سيستماتيک حاکم بر بازار سرمايه نياز به فروش سهام خود داشتند، توانستند سهام خود را به راحتي بفروشند.

مهدي رباطي، کارشناس بازار سرمايه نيز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آنچه که در هفته گذشته علاوه بر اتفاقات هيجاني رخ داد، يک استراحت و اصلاح بود که به ويژه در حوزه سهامي که رشد شتابان و بدون کارشناسي و حتي به صورت سفته بازانه را تجربه کرده بودند، از قبل کاملاً قابل پيش‌بيني بود؛ بر اين اساس به نظر مي‌رسد که در دو ماه آينده، فضاي اصلاحي و استراحت را در بازار شاهد خواهيم بود؛ ولي کماکان وضعيت رو به رشد بازار سرمايه نيز برقرار خواهد بود و بعد از اصلاحات و استراحت، احتمالاً بار ديگر وارد يک فضاي رشد در اواخر سال ۹۸ و اواسط سال ۹۹ خواهيم شد.

وي افزود: يک واقعيت در بازار سرمايه وجود دارد و آن اينکه بسياري توصيه مي‌کنند که سهامداران وارد فضاي هيجاني نشوند.

علي توکلي کاشي، معاون کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري هم در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه بسته به بزرگي و کوچکي وقايعي که در عرصه سياسي در منطقه رخ مي‌دهد، بازار سرمايه طبيعتاً دچار نوساناتي مي‌شود و اين يک پديده کاملاً طبيعي و منطبق بر انتظارات در بازار سرمايه است، تصريح کرد: در چنين شرايطي نبايد سهامداران رفتارهاي هيجاني از خود نشان دهند زيرا رفتارهاي هيجاني ايشان عمدتاً سبب آسيب ديدن سرمايه خودشان خواهد شد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر توصيه عملي به سهامداران گفت: به گواه آمار در سي سال گذشته، بازار سرمايه همواره جزو بهترين گزينه‌هاي سرمايه گذاري و بهترين ابزار حفظ ارزش سرمايه در مقابل تورم و ساير نوسانات اقتصادي بوده است؛ به اين معنا که روند بازار اگرچه در دوره‌هاي کوتاه و ميان مدتي همراه با نوساناتي بوده است، اما به طور عمومي رو به صعود بوده است.

توکلي کاشي خاطرنشان کرد: توصيه عمومي که هميشه به فعالان بازار و به خصوص افراد کم تجربه تر که به تازگي و در چند سال اخير به بازار سرمايه پيوسته‌اند مي‌شود، اين است که سرمايه‌هاي خود را با واسطه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري وارد بازار سرمايه کنند و از ورود مستقيم به بازار سرمايه بپرهيزند. زيرا اين صندوق‌ها، داراي مديران حرفه‌اي بوده و سبد متنوعي از سهام را در اختيار دارند و در صورت وقوع نوساناتي در بازار سرمايه، مي‌توانند بهترين بهره‌برداري را از آن صورت دهند؛ زيرا در بازار سرمايه، و در زماني که عمده سرمايه گذاران فروشنده هستند، آنها خلاف جهت حرکت کرده و با قيمت‌هاي پايين، اقدام به خريد حرفه‌اي سهام مي‌کنند.

وي ادامه داد: بنابراين مردمي که در اين صندوق‌ها سرمايه‌گذاري کرده باشند، از منافع ناشي از افزايش ارزش سهامي که توسط اين صندوق‌ها با قيمت پايين‌تر خريداري شده، منتفع مي‌شوند؛ ضمن اينکه اگر شرايط خاصي وجود داشته باشد که نياز به فروش يک سهم باشد، مديران حرفه‌اي به سرعت وارد عمل شده و فروش را انجام مي‌دهند؛ پس مثل هر زمان ديگري، به سرمايه‌گذاران بازار توصيه مي‌شود تا در قالب صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، اقدام به سرمايه گذاري نمايند.

توکلي کاشي گفت: توصيه‌اي که به ساير سرمايه‌گذاراني که به هر دليلي در گذشته و به صورت مستقيم وارد بازار شده‌اند دارم، اين است که در شرايط هيجاني، انتظار، بهترين عکس العمل ممکن است. ايشان بايد اگاه باشند که فشار بيشتر براي فروش سهام، سبب کاهش بيشتر قيمت سهام شده و صرفاً به ضرر ارزش سرمايه ايشان خواهد بود.

کد خبر 4820618