چند نکته در خصوص بانک مرکزي و برنامه تقويت اقتصاد

تاریخ انتشار : 1398/10/30

رييس کل بانک مرکزي در صفحه شخصي خود در اينستاگرام، نکاتي را در خصوص بانک مرکزي و برنامه تقويت اقتصاد مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، رييس کل بانک مرکزي در يادداشتي اينستاگرامي نکاتي را در خصوص بانک مرکزي و برنامه تقويت اقتصاد مطرح کرد که به شرح زير است:

۱- تلاشهاي بي وقفه بانک مرکزي به همراه ساير بخش‌هاي کشور،نظام ارزي کشور را در شرايط بسيارسخت اقتصادي به سامان رسانده است. همانگونه که پيش تر اشاره کردم، بازار ارز محل تخليه شوک‌هاي خارجي به اقتصاد است و نقش بانک مرکزي نيز جلوگيري از نوسانات بازار و حذف نقش مخرب سفته بازان در اين بازار است.

۲-بانک مرکزي، از اين پس، تمرکز خود را بر کنترل تورم خواهد داشت، استفاده از ابزارهاي عمليات بازار باز و تغيير سياستگذاري پولي بر کنترل تورم، سرلوحه برنامه هاي بانک مرکزي خواهد بود. بديهي است، در اين مسير، کليد موفقيت، افزايش توليد غير نفتي داخلي است که بايستي با سياست هاي مالي مناسب دولت همراهي شود.

۳-همانگونه که رهبر معظم انقلاب تأکيدکردند،راه برون رفت از شرايط موجود و تقويت اقتصاد، کمک به رشد غير نفتي اقتصاد و کاهش وابستگي بودجه دولت به نفت است. در اين مسير، بانک مرکزي، علاوه بر پيش بيني پذير کردن مسير متغيرهاي کلان اقتصادي، سياست‌هايش در جهت ايجاد فضايي مناسب براي کسب و کارهاي مولد اشتغال، به کمک بهبود ترازنامه بانک‌ها و ايجاد جريان اعتباري سالم براي بانک‌ها، خواهد بود.

۴- قبلاً نيز به بانک‌ها متذکر شدم، آنها بايستي خود را آماده تطابق با شرايط جديد سياستگذاري پولي کنند. بانک مرکزي عزم جدي براي کمک به افزايش قدرت نقد شوندگي ترازنامه بانک‌هاي کشور دربازار ثانويه دارد و با شروع اجراي عمليات بازار باز، اين مهم را عملياتي نموده است. در عين حال نظارت شديد بر عملکرد بانکها، و تلاش براي سالم سازي ترازنامه آنها، با قوت ادامه پيدا خواهد کرد.

۵- مردم عزيز و فعالان اقتصادي به خوبي مي دانند ادامه افزايش رشد اقتصاد مهمترين اقدام کشور براي شکست توطئه ها و تحريم‌هاي ظالمانه است.