اتمام رسيدگي به پرونده معافيت و مشوق‌هاي صادراتي ۹۷ از فردا

تاریخ انتشار : 1398/10/30

رييس کميسيون توسعه صادرات اتاق بازرگاني گفت:پرونده صادرکنندگان سال۹۷ که رفع تعهد ارزي نکرده‌ باشند، از اول بهمن در سازمان مالياتي مختومه شده و معافيت‌ها و مشوق‌هاي مالياتي براي آنها اعمال نخواهد شد.

جمشيد نفر در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره پايان مهلت صادرکنندگان سال ۹۷ براي رفع تعهد ارزي در روز سي‌ام دي‌ماه، اظهار داشت: آمار دقيقي از تعداد صادرکنندگاني که در سال گذشته صادرات داشته ولي موفق به رفع تعهد ارزي نشده‌اند، نداريم اما براساس اعلام بانک مرکزي، در مجموع سال‌هاي ۹۷ و ماه‌هاي گذشته از سال ۹۸، حدود ۷۰ درصد از ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است.

وي، ميزان ارز بازگشتي به کشور را با توجه به محدوديت‌ها و مشکلات بانکي مناسب توصيف کرد و افزود: البته بعد از پايان مهلت صادرکنندگان سال ۹۷، بانک مرکزي خود راسا محدوديت‌هايي را براي صادرکنندگان رفع تعهد نکرده ايجاد نخواهد کرد مگر براي عده قليلي که شرايط ويژه‌اي دارند و با وجود مقادير زيادي از صادرات، هيچ ارزي به کشور بازنگردانده باشند.

رييس کميسيون توسعه صادرات غيرنفتي اتاق ايران ادامه داد: بانک مرکزي به صادرکنندگان رفع تعهد نکرده اين فرصت را داده است که هر زماني ارز خود را از طريق چهار روش اعلامي به کشور بازگردانند، رقم بازگشتي را از ميزان تعهد آنها کم خواهد کرد اما مشکل اساسي اينجاست که فهرست بانک مرکزي در پايان وقت اداري امروز براي سازمان امور مالياتي ارسال مي‌شود و افراد غايب در آن ليست ديگر امکان استفاده از معافيت‌ها و مشوق‌هاي سال قبل را نخواهند داشت.

نفر توضيح داد: با وجودي که از سي‌ام دي‌ماه به بعد صادرکنندگان رفع تعهد ارزي نکرده ديگر امکان استفاده از معافيت مالياتي يا ساير مشوق‌ها را نخواهند داشت اما به هر ميزاني که ارز خود را بازگردانده باشند، ماليات بر ارزش افزوده به آنها مسترد مي‌شود.

وي تصريح کرد: اين امر بدان معناست که ديگر پرونده صادراتي اين دسته از صادرکنندگان در سازمان امور مالياتي مختومه شده و اين سازمان معافيت يا مشوقي را براي آنها اعمال نخواهد کرد.

رييس کميسيون توسعه صادرات غيرنفتي اتاق ايران تصريح کرد: البته ما در کميسيون و اتاق بدنبال آن هستيم تا سازمان امور مالياتي را مجاب کنيم مانند بانک مرکزي راه را نبندد و هر زماني که ارز بازگشت و رفع تعهد انجام شد، معافيت‌ها و مشوق‌ها براي صادرکنندگان سال ۹۷ اعمال شود.

براساس نامه مورخ دهم آذرماه ۱۳۹۸ بانک مرکزي، کليه صادرکنندگان کالا در سال ۱۳۹۷ که تاکنون موفق به رفع تعهد ارزي نشده‌اند حداکثر تا پايان دي‌ماه سال جاري (۱۳۹۸) فرصت خواهند داشت براي آخرين بار جهت بهره‌مندي از معافيت‌هاي مالياتي سال ياد شده نسبت به رفع تعهد ارزي و بازگشت ارز حاصل از صادرات متعلقه اقدام کنند.

  •