خيز دوباره قيمت، وام جديد مسکن را خنثي کرد

تاریخ انتشار : 1398/11/01

در حالي که پرداخت تسهيلات مسکن با سقف هاي جديد هنوز روند اجرايي به خود نگرفته، بازار مسکن با شوک افزايش قيمت، به استقبال وام ۲۴۰ ميليون توماني رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالي که اين روزها اتفاقات متعدد در حوزه‌هاي سياست داخلي و خارجي، فضاي اقتصادي کشور را تحت تأثير خود قرار داده، اما بازار مسکن که در چند ماه گذشته تلاطم‌هاي سال ۹۷ را پشت سر گذاشته و به آرامش رسيده بود، در فضاي هيجاني اين روزها بار ديگر دچار نوسان در قيمت شده و با افزايشي حدوداً ۱۰ تا ۱۵ درصدي، عقب نشيني خريداران واقعي را در پي داشته است.

توقف روند ۶ ماهه نزولي قيمت مسکن در ابتداي زمستان

افزايش دوباره قيمت در حالي است که از تير ماه امسال بر اساس گزارش‌هاي اعلامي دو مرجع بازار مسکن، قيمت‌ها روند نزولي به خود گرفته بود؛ هر چند که آذر ماه بار ديگر ميانگين قيمت مسکن در تهران به کانال ۱۳ ميليون تومان در هر متر مربع بازگشته بود؛ اما به زعم بسياري از کارشناسان، افزايش بيش از حد تصور قيمت مسکن در منطقه يک تهران سبب اين افزايش شده بود؛ وگرنه در ساير مناطق قيمت‌ها عمدتاً يا بدون تغيير يا نزولي بود.

حساب منطقه يک از تهران جداست

منطقه يک نيز به دليل آنکه بازار خريد و فروش واحدهاي مسکوني لوکس در اختيار سفته بازان قرار دارد و ميزان خريد مصرفي مسکن در اين منطقه کمتر از ساير مناطق پايتخت است، لذا اساساً نوع بازار در اين منطقه را بايد با ساير مناطق تهران متفاوت دانست؛ به گونه‌اي که برخي کارشناسان معتقدند بايد قيمت‌هاي مسکن در منطقه يک را از بازار مسکن پايتخت در گزارش آماري ماهانه که دفتر برنامه ريزي و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي و همچنين بانک مرکزي ارائه مي‌دهند، جدا کرد.

پيش‌بيني‌هاي کارشناسان به سنگ خورد

بر اساس همين روند باثبات قيمت مسکن در ماه‌هاي اخير و همچنين روند رشد سريع و هيجاني قيمت‌ها در بازار سرمايه و بازدهي بالاي سرمايه گذاري در اين بازار بود که در همايشي که آذر ماه برگزار شده بود، کارشناسان اقتصادي متفق القول از سودده نبود بازار مسکن تهران و ساير بازارهاي موازي غير از بازار سرمايه (بورس) براي سرمايه گذاران خبر داده و خواستار سرمايه گذاري در بازار سهام شده بودند.

در حالي که بسياري منتظر بودند تا اين پيش بيني کارشناسان اقتصادي در خصوص بازار مسکن تا پايان سال جاري ادامه دار باشد، اما بر خلاف اين پيش بيني‌ها، بازار مسکن از حدود يکماه قبل بار ديگر روند صعودي در پيش گرفت و سبب شد تا افزايش سقف تسهيلات مسکن که از ابتداي دي ماه به تصويب شوراي پول و اعتبار رسيد و عملاً اجراي آن تا اواخر ماه جاري به طول انجاميد، اثر خود را از دست بدهد.

يک مقام مسئول: افزايش تسهيلات مسکن با تورم مسکن رابطه منطقي ندارد!

جالب آنکه ابوالقاسم رحيمي انارکي مديرعامل بانک مسکن در نشست خبري نيمه دي ماه امسال که در خصوص تشريح روند تسهيلات جديد مسکن برگزار شد، در پاسخ به پرسشي در خصوص اينکه آيا افزايش سقف تسهيلات مسکن، به ايجاد تورم در بازار مسکن منجر خواهد شد يا نه؟، گفت: تسهيلات مسکن از سال ۸۹ تا ۹۴ ثابت بود اين در حالي است که بيشترين ميزان افزايش قيمت مسکن را در فاصله سال‌هاي ۸۹ تا ۹۱ شاهد بوديم؛ بنابراين نمي‌توان ارتباط منطقي ميان افزايش سقف تسهيلات مسکن با تورم اين بخش برقرار کرد.

اين اظهار نظر مديرعامل بانک مسکن نتوانست چندان دوام بياورد و افزايش نه چندان زياد سقف تسهيلات مسکن در يک ماه اخير، با افزايش قيمت‌ها در بازار مسکن روبه رو شد. هر چند که حتي اگر قيمت‌ها هم افزايش نمي‌يافت، باز هم با سقف‌هاي جديد تسهيلات مسکن در عمل خانوارها نمي‌توانستند واحد مسکوني مناسبي خريداري کنند؛ چرا که ميزان پوشش دهي اين تسهيلات در مقايسه با نرخ‌هاي بازار از ارزش حداقلي برخوردار است.

منطقه ۵؛ رشد قيمت مسکن تا ۱۵ درصد

در حالي که قيمت مسکن نوساز در شهرک نفت تهران در منطقه ۵ پايتخت به متري ۲۲ ميليون تومان رسيده که بر اساس اعلام دفتر برنامه ريزي و اقتصاد مسکن، ميانگين قيمت در اين منطقه در آذر ماه، ۱۵.۸ ميليون تومان در هر متر مربع بود؛ همچنين در اين محله، واحدهاي بالاي ۱۵ سال ساخت نيز به بيش از ۱۷.۵ ميليون تومان در هر متر مربع افزايش يافته که باز هم از متوسط قيمت مسکن اين منطقه در آذرماه بالاتر است. به گفته يک مشاور املاک مستقر در منطقه ۵، در محله بهنام نيز واحد ۷ سال ساخت تا متري ۲۰ ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود که واحد مشابه در آبان ماه امسال متري ۱۸.۵ ميليون تومان قيمت گذاري شده بود؛ اما در حال حاضر واحدهاي بالاي ۱۰ سال ساخت در اين محله با قيمت متري ۱۸ ميليون تومان عرضه مي‌شوند.

منطقه ۱۴؛ افزايش ۱ ميليون توماني نوسازها

يک مشاور املاک مستقر در منطقه ۱۴ نيز به خبرنگار مهر گفت: واحد مسکوني تا ۵ سال ساخت در محله ابوذر که در تابستان امسال متري ۱۲.۵ ميليون تومان معامله مي‌شد، در حال حاضر بين ۱۴.۵ تا ۱۵ ميليون تومان از سوي مالکان فايل مي‌شود که علت اين افزايش قيمت‌ها مشخص نيست. به گفته وي، قدرت خريد افرادي که مايل به سکونت در اين منطقه هستند، چندان بالا نيست؛ با اين حال در يکي دو ماه اخير تعداد فايل‌هايي که مالکان قيمت ميلياردي براي فروش واحدهاي خود پيشنهاد مي‌دهند، افزايش نسبتاً زيادي داشته است. اگرچه متوسط قيمت هر متر مربع واحد مسکوني در منطقه ۱۴ در آذر ماه، ۹.۹ ميليون تومان از سوي دفتر برنامه ريزي و اقتصاد مسکن برآورد شده بود، ولي در محله ائمه اطهار منطقه ۱۴، واحد مسکوني ۱۳ سال ساخت با قيمت متري ۱۱ ميليون تومان براي فروش فايل شده است؛ واحدي که به گفته يک مشاور املاک، ۲ ماه قبل مالک آن، متري ۹.۵ ميليون تومان براي فروش پيشنهاد داده بود.

منطقه ۱۸؛ تقريباً بدون رشد قيمت در واحدهاي غيرنوساز

در منطقه ۱۸ نيز اگرچه ميزان افزايش قيمت‌ها محدود بوده و عمدتاً به واحدهاي نوساز اختصاص دارد، اما در حالي که واحد مسکوني نوساز در ابتداي آذر ماه در محله شهرک ولي عصر متري ۶.۶ ميليون تومان بود، اما روز گذشته مشاوران املاک اين منطقه مترين ۷.۵ ميليون تومان واحدهاي نوساز در اين محله را فايل کرده اند؛ دفتر برنامه ريزي و اقتصاد مسکن متوسط قيمت هر متر واحد مسکوني در منطقه ۱۸ را ۶.۳ ميليون تومان براي آذرماه محاسبه کرده بود.

تحقق رؤياي خريد مسکن زير ۱ ميليارد توماني در منطقه ۷

مناطق مرکزي پايتخت نيز از جمله مناطقي است که با افزايش اندک روبه رو بوده و همچنان مي‌توان اميدوار به يافتن واحدهاي مسکوني ۱۵ تا ۲۰ سال ساخت با قيمت‌هاي زير ۱ ميليارد تومان در محدوده متراژي ۶۰ تا ۸۵ متري در منطقه ۷ و محله هفت تير بود. هرچند که اين واحدها عموماً در نيمه جنوبي محله هفت تير يافت مي‌شود و در محلات شمالي ميدان هفت تير واحد مسکوني زير يک ميليارد تومان تقريباً ناياب شده است. به گفته يک مشاور املاک در خيابان مفتح جنوبي، واحد مسکوني ۸۵ متري ۱۷ سال ساخت را مي‌توان متري ۱۰ ميليون تومان در اين محله خريداري کرد که نسبت به ماه‌هاي گذشته تقريباً بدون تغيير بوده يا افزايش اندکي داشته است؛ اما در محله مفتح شمالي قيمت‌ها با رشدي تا ۲ ميليون تومان در هر متر روبه رو بوده است.

کد خبر 4830063