راهکارهاي افزايش سرمايه بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1398/11/05

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، از توجه به افزايش سرمايه بانک‌ها در بودجه ۹۹ کل کشور خبر داد و گفت: افزايش سرمايه بانک‌ها براي عمل به تکاليف قانوني لازم است.

منصور مرادي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با تاکيد بر ضرورت افزايش سرمايه بانک ها در راستاي عمل به تکاليف مشخص شده در قانون، گفت: افزايش سرمايه بانک ها در چارچوب قانون مي تواند قدرت تسهيلات دهي آنها را بيشتر کند.

نماينده مردم مريوان در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه مسيرهاي مختلفي در خصوص افزايش سرمايه بانک ها مطرح است، افزود: بانک ها مي توانند از روش هاي مختلف و همسو با سياست هاي خود اين مسير را طي کرده و بهبود عملکرد را ممکن کنند.

وي با تاکيد بر اينکه اگر بانکي سرمايه منفي داشته باشد علاوه بر ضعف در انجام تکاليف در حوزه مبادلات بانکي نيز با مشکل جدي مواجه خواهد شد، تصريح کرد: تجديد ارزيابي دارايي ها يکي از امکاناتي است که براي افزايش سرمايه در اختيار بانک ها قرار گرفته، از اينرو بانک ها مي توانند از آن استفاده کنند.

مرادي با بيان اينکه فروش اموال مازاد و سعي در کاهش شعب غير ضرور از ديگر راهکارهايي است که مي تواند به چابک سازي شبکه بانکي و افزايش سرمايه آنها بي انجامد، گفت: بانک ها در اين حوزه تعلل زيادي داشته اند که انتظار مي رود بانک مرکزي يکبار براي هميشه در اين حوزه تصميم گيري کند.

اين نماينده مردم در مجلس دهم، با اشاره به ديگر راه هاي افزايش سرمايه بانک ها، افزود: بانک‌ها از محل‌هاي ديگر از جمله مطالبات، سود انباشته، آورده نقدي و تسعير ارز مي‌توانند افزايش سرمايه بدهند و البته افزايش سرمايه از همه محل هاي قانوني امکان پذير است، فقط بايد با در نظر گرفتن شرايط يکي از آنها برگزيده شود.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: در بودجه سال ۹۹ نيز به ضرورت افزايش سرمايه بانک ها به طور حتم توجه خواهد شد.

  •