سپرده‌هاي بانکي ۲۹ درصد افزايش يافت

تاریخ انتشار : 1398/11/06

آمارهاي بانک مرکزي از افزايش ۲۹.۲ درصدي مانده سپرده‌ها و ۲۲.۳ درصدي مانده تسهيلات بانکي در پايان مهر ۹۸ نسبت به مقطع مشابه سال قبل حکايت دارد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، گزارش بانک مرکزي از وضعيت کل مانده سپرده‌ها و تسهيلات ريالي و ارزي بانک‌ها و موسسات اعتباري در پايان مهرماه سال ۱۳۹۸ حاکي از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۳۷۲۵.۶ هزار ميليارد ريال شده که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۵۳۵۶.۲ هزار ميليارد ريال (۲۹.۲ درصد) و نسبت به پايان سال قبل معادل ۳۰۵۲.۲ هزار ميليارد ريال (۱۴.۸ درصد) افزايش نشان مي‌دهد.

بيشترين مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۲۸۴۳.۴ هزار ميليارد ريال و کمترين مبلغ مربوط به استان کهگيلويه و بوير احمد معادل ۶۳ هزار ميليارد ريال است.

مانده کل تسهيلات بالغ بر ۱۶۹۴۷.۸ هزار ميليارد ريال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۳۰۹۳.۸ هزار ميليارد ريال (۲۲.۳ درصد) و نسبت به پايان سال قبل ۱۸۵۷.۶ هزار ميليارد ريال (۱۲.۳ درصد) افزايش داشته است. بيشترين مبلغ تسهيلات مربوط به استان تهران با مانده ۱۰۹۴۶.۳ هزار ميليارد ريال و کمترين مبلغ مربوط به استان کهگيلويه و بوير احمد معادل ۶۰.۳ هزار ميليارد ريال است.

شايان ذکر است نسبت تسهيلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانوني ۷۹.۶ درصد است که نسبت به پايان مهر ماه ۱۳۹۷ و پايان اسفند ۱۳۹۷، به ترتيب ۴.۵ و ۱.۷ واحد درصد کاهش نشان مي‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۴ درصد و در استان کهگيلويه و بويراحمد ۱۰۷.۸ درصد است.

بانک مرکزي توضيح داده است که يکي از علل مهم بالا بودن رقم تسهيلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزي بسياري از شرکت‌ها و موسسه‌هاي توليدي ساير استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعاليت‌هاي بانکي آنها توسط شعب بانک‌ها و موسسه‌هاي اعتباري استان تهران انجام مي‌شود.