تعادل عرضه و تقاضا؛ اثرگذارترين اقدام بانک مرکزي در بازار ارز

تاریخ انتشار : 1398/11/12

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: ايجاد تعادل ميان عرضه و تقاضا اثرگذارترين اقدام بانک مرکزي در بازار ارز بوده و ازاين رو عملکرد بانک مرکزي مورد تاييد و حمايت است.

مهرداد بائوج لاهوتي در گفتگو با ايبِنا با بيان اينکه بانک مرکزي در ساماندهي تلاطم‌هاي ارزي نمره خوبي گرفته است، گفت: عملکرد بانک مرکزي در بهبود وضعيت بازار با مکانيزم‌هاي اتخاذ شده مناسب بوده و توانسته دلالي در اقتصاد را کاهش دهد.

نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه هيچ‌گاه دخالت مستقيم در بازار اثرگذاري خوبي بر روند قيمت‌ها نداشته است، افزود: خوشبختانه بانک مرکزي با مکانيزم‌هايي که اتخاذ کرده توانسته به صورت مستقيم کنترل بازار را به دست بگيرد و به اين ترتيب نرخ‌ها تحت کنترل است.

بائوج لاهوتي با تاکيد بر اينکه دخالت‌هاي مستقيم در بازار ارز در دوره هاي قبلي پيامدهاي منفي بسياري به همراه داشته است، تصريح کرد: دولت بايد اجازه دهد بازار تکليف را خودش مشخص کرده و با تعادل عرضه و تقاضا مديريت شود.

اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه رئيس کل بانک مرکزي در ماه‌هاي اخير متناسب با تعادل عرضه و تقاضا عمل کرده است، گفت: تعادل برقرار شده بر بازار به دليل اينکه بازار از دستکاري مصون شده پايداري بيشتري نيز خواهد داشت.

وي با تاکيد بر اينکه نوسانات اخير بازار ارز نيز جنبه رواني داشته و به زودي از بين خواهد رفت، افزود: در شرايط فعلي مردم بايد بدانند که هجوم به بازار براي خريد ارز با توجه به آغاز روند کاهش قيمت‌ها آن‌ها را متضرر خواهد کرد از اين رو سرمايه‌گذاري بايد در حوزه‌هاي مولد صورت بگيرد.

اين نماينده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: با توجه به اينکه نوسانات ارزي بر ساير قيمت ها نيز تاثيرگذار بوده است، تصريح کرد: به زودي با کاهش حباب قيمتي در بازار ارز ساير بازارها نيز ثباتي نسبي را تجربه خواهند کرد.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: سياست‌هايي همچون عمليات بازار باز نيز مصداق اقداماتي است که مي‌تواند ساماندهي وضعيت را رقم بزند و از اين رو مورد حمايت است.