آغاز عرضه اوليه ۲۵۰۰ ميليارد ريالي اوراق سلف نفت خام صادراتي

تاریخ انتشار : 1398/11/15

مديرعامل بورس انرژي از آغاز عرضه اوليه ۲۵۰۰ ميليارد ريال اوراق سلف نفت خام صادراتي از فردا خبر داد و گفت: اين اوراق براي نخستين بار عرضه مي‌شود.

سيدعلي حسيني، مدير عامل بورس انرژي ايران در گفتگو با خبرنگار مهر، از سومين عرضه اوليه اوراق سلف نفتي در سال جاري خبر داد و گفت: روز سه‌شنبه پانزدهم بهمن ماه، اوراق سلف موازي استاندارد نفت خام سبک صادراتي ميدان نفتي آذر در بازار مشتقه بورس انرژي ايران در نماد «ساذر ۹۹۱» به عموم سرمايه گذاران براي نخستين بار عرضه خواهد شد.

مديرعامل بورس انرژي ايران با بيان اينکه در اين عرضه اوليه در مجموع ۲۶۱،۷۴۸ قرارداد سلف موازي عرضه اوليه خواهد شد، افزود: شروع مرحله عرضه اوليه، مورخ ۱۵/‏۱۱/‏۹۸‬ خواهد بود که پس از ثبت سفارش‌هاي خريد از سوي کارگزاران، عرضه اوليه در همان روز آغاز خواهد شد و تا معامله کامل ۲۶۱،۷۴۸ قرارداد ادامه خواهد داشت.

به گفته اين مقام مسئول، اوراق مذکور به روش حراج ناپيوسته به عموم سرمايه‌گذاران عرضه مي‌شود.

حسيني تصريح کرد: اين اوراق منضم به اختيار خريد و فروش تبعي با نرخ ۱۹ و ۱۸/۵ درصد و نرخ بازار گرداني ۱۷.۵ درصد سالانه بوده و مهلت تسويه در دوره عرضه اوليه و معاملات ثانويه يک روز کاري پس از انجام معامله و تسويه نقدي در سررسيد حداکثر سه روز کاري پس از آخرين روز معاملاتي خواهد بود.

وي از حجم کل تأمين مالي صورت گرفته در بورس انرژي ايران از ابتداي امسال تا کنون نيز سخن گفت و افزود: بورس انرژي ايران به عنوان بازاري متشکل و شفاف توانسته با ايفاي نقشي مؤثر براي طرح‌هاي توسعه‌اي نفت و گاز کشور و همچنين بازاري کارآمد براي تجار داخلي و خارجي، ابزارهاي مختلفي را در براي تأمين مالي در اختيار فعالان اين بازار بگذارد بطوريکه از ابتداي امسال تا کنون مجموع معاملات اوراق سلف موازي استاندارد در بازار اوليه و ثانويه بالغ بر ۱۲۴ هزار ميليارد ريال است.

به گفته اين مقام مسئول، در تابستان امسال نيز دولت جمهوري اسلامي ايران از طريق انتشار اوراق سلف موازي استاندارد مبتني بر نفت خام سبک و همچنين انتشار اوراق ۵۰۰ ميليارد توماني مبتني بر ميعانات گازي کنگان در بورس انرژي اقدام به تأمين مالي کرد که نشانده ظرفيت بالاي اين بازار در بکارگيري سرمايه‌هاي خرد مردمي با روش‌هاي علمي و صحيح مالي در کشور است.

حسيني با اشاره به حجم کل تأمين مالي صورت گرفته تا به امروز در بورس انرژي ايران گفت: تاکنون مجموع ارزش عرضه اوليه اوراق سلف موازي استاندارد و صندوق سرمايه گذاري پروژه در بورس انرژي ايران به رقم ۱۲۶ هزار و۷۰۰ ميليارد ريال بالغ شده است که اين رقم تا پايان امسال همچنان افزايش خواهد يافت.

مديرعامل بورس انرژي با بيان اينکه حجم تأمين مالي صنعت نفت و گاز ايران از طريق بورس انرژي با احتساب عرضه اوليه فردا تا کنون به ۹۹ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال بالغ شده است، گفت: تأمين مالي طرح‌هاي توسعه‌اي و زير بنايي کشور در کنار مزيت‌هايي همچون شفافيت، رقابت، ضد انحصاري بودن و حمايت از صنايع داخلي مي‌تواند چشم انداز روشني را براي سرمايه گذاران و عموم ذي نفعان اين بازار ترسيم نمايد.