تقويت تمايل مردم براي سرمايه‌گذاري در امور توليدي

تاریخ انتشار : 1398/11/19

عضو کميسيون بودجه مجلس گفت: بانک مرکزي با کاهش نرخ سود بانکي تمايل مردم براي سرمايه‌گذاري در امور توليدي را تقويت کند.

سيدمهدي فرشادان در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با اشاره به سياست هاي بانک مرکزي در حوزه افزايش يا کاهش نرخ سود بانکي، گفت: اينکه در دوره اي کوتاه مدت تصميم به افزايش نرخ سود بانکي گرفته شود منطقي است اما اگر اين  رويه تکرار شده يا براي مدت طولاني در پيش گرفته شود به طور حتم لطمات بسياري به بخش توليد مي زند.

نماينده مردم سنندج در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه با افزايش نرخ سود بانکي تمايل به سپرده گذاري نزد بانک ها افزايش يافته و روند توليد در کشور دچار نقص مي شود، افزود: بانک مرکزي بايد با کاهش نرخ سود بانکي تمايل مردم براي سرمايه گذاري در امور توليدي را تقويت کند.

وي با تاکيد بر اينکه انتظار مي رود کاهش نرخ سود بانکي به صورت  تدريجي در دستور کار بانک مرکزي قرار بگيرد، گفت: کاهش نرخ تورم مهم ترين توجيه براي ضرورت کمتر شدن نرخ سود بانکي است، از اينرو ريل گذاري در اين حوزه بايد پيگيري شود.

اين نماينده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: به دنبال کاهش نرخ سود بانکي در بخش سپرده و تسهيلات، سرمايه‌ها و پس اندازها به سمت بازارهاي ديگر از جمله صنعت و مسکن هدايت شده و با پايين آمدن نرخ سود تسهيلات مسير تزريق سرمايه به فضاي کسب و کار هموارتر خواهد شد.

فرشادان با بيان اينکه با کاهش نرخ سود بانکي، سرمايه‌ها آزاد و به سمت توليد هدايت خواهد شد، گفت: اين سياست پولي مي‌تواند اقتصاد را از رکود خارج و فرصت‌هاي شغلي بسياري را در جامعه ايجاد کند، از اينرو لازم است بانک مرکزي به تشويق بانک هايي که در اين حوزه پيشقدم مي شوند اقدام کند.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: بايد توجه داشته باشيم که کاهش نرخ سود بانکي مي تواند معايبي نيز از جمله هدايت سرمايه ها به سمت امور غيرمولد و کاذب نيز داشته باشد، از اينرو لازم است مسير به درستي تبيين شود.