گمانه‌زني‌هاي کارشناسي در مورد آينده بازار سرمايه

تاریخ انتشار : 1398/11/19

يک کارشناس بازار سرمايه ضمن تشريح علل رشد شاخص کل بازار سرمايه، عوامل تاثيرگذار بر روند حرکت شاخص کل اين بازار را تشريح کرد.

مهدي دلبري در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که نمي‌توان گفت رشد کلان بازار سرمايه حباب است، اظهار کرد: البته شايد برخي تک‌سرمايه‌اي‌ها از قيمت واقعي خود فاصله پيدا کردند. با اين حال گزارش‌هاي ماهانه بازار فعلا خوب است.

وي ادامه داد: گزارش دي‌ماه حدود ۲۰ درصد نسبت به ميانگين گزارش‌هاي ماه‌هاي قبل رشد داشته است. اما سئوال اين است که آيا فروش بيشتر منجر به توليد شده است يا خير؟ فعلا گزارش‌هاي ۹ ماهه گزارش‌هاي متعادلي است. نه مي‌توان گفت مثبت و نه مي‌توان گفت منفي. اما رشد بازار بيشتر از رشد سود سهام‌ها بوده و اين موضوع عمدتا به دليل جريان پول بوده و به نظر من فعلا جريان پول بازار را نگه داشته است.

*احتمال خروج پول از بازار وجود دارد


اين کارشناس ارشد بازار سرمايه با تاکيد بر اين‌که اگر جريان پول قطع شود، احتمال اصلاح قيمت در برخي از گروه‌ها وجود دارد، ادامه داد: از طرف ديگر افزايش قيمت‌هاي محصولات کالايي مانند شمش، افزايش قيمت در دلار نيمايي و... باعث ايجاد خوش‌بيني در بازار شده است.

دلبري با بيان اين‌که بازار به پيشواز گزارش‌هاي بعد از عيد مي‌رود، توضيح داد: اگر اين خوش‌بيني به وقوع نپيوندد، احتمال اصلاح يا خروج پول از بازار وجود دارد. فعلا جريان پول و دلار نيما انتظار ريزش سنگين را نمي‌دهد.

*عوامل تاثيرگذار بر شاخص بورس

وي در ادامه با بيان اين‌که براي پيش‌بيني شاخص بورس بايد به چند عامل مهم توجه داشت، توضيح داد: اتفاقي که براي شاخص بسيار مهم است، اتفاقات سياسي مانند انتخابات است و اتفاق ديگري که اهميت زيادي دارد بحث بودجه است که حتما بايد بررسي شود زيرا قطعا در سود شرکت‌ها در سال آتي تاثيرگذار است. 

اين کارشناس ارشد بازار سرمايه با تاکيد بر اين‌که  قيمت‌هاي سهام را سود تعيين مي‌کند، گفت: اگر در سود شرکت‌ها اتفاق مثبتي نيفتاد شايد روند امسال تکرار نشود. فعلا غير از نگراني‌هايي که در قيمت جهاني وجود دارد افزايش و در نهايت به ثبات رسيدن دلار نيما نکته مثبتي در بازار است.

دلبري با اشاره به لايحه بودجه سال ١٣٩٩ اظهار کرد: بازار قبل از ارائه لايحه بودجه در اين مورد نگران بود و الان نگراني در مورد بودجه اين است که قابليت تحقق آن بسيار پايين و قسمت عرضه بودجه بسيار سنگين است. از يک‌طرف رشد زيادي در فروش اوراق داريم و از طرف ديگر رشد ۴۰ برابري در فروش اموال و شرکت‌ها ديده شده است که  شايد تحقق آن عدد سنگيني باشد.

وي ادامه داد: در حال حاضر حجم اوراقي که در صندوق‌ها وجود دارد، پذيرش اوراق جديد را سخت مي‌کند. سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ ميليارد تومان ورودي به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري درآمد ثابتمان است. بايد ديد  دولت ۸۰ هزار ميليارد تومان اوراق را مي‌تواند بفروشد يا خير.

اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اين‌که در حال حاضر تنها نگراني که بازار از بودجه دارد بحث عرضه است، توضيح داد: بودجه‌اي نوشته شده است که عرضه سنگيني دارد. در مورد ساير بخش‌ها که نگراني وجود داشت مانند بازار، فعلا نگراني خاصي ندارد. اگر در مجلس اصلاحات ديگري صورت بگيرد در مورد ماليات يا هزينه تمام‌شده شرکت‌هاي توليدي شايد بازار واکنش تندتري نشان دهد.