۵۴۰۰ منطقه آزاد در جهان فعال است

تاریخ انتشار : 1398/11/20

تهران- ايرنا- معاون اقتصادي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با اشاره به گزارش «آنکتاد» گفت: آنکتاد در سال جاري گزارش خود را روي حوزه مناطق آزاد متمرکز کرده و مناطق آزاد را به عنوان مناسب‌ترين ابزار براي توسعه اقتصادي کشورها قلمداد کرده است.  

«احمد جمالي» امروز (شنبه) در همايش مناطق آزاد، ويژه و توسعه همکاري‌هاي اقتصادي با کشورهاي همسايه، افزود: بر اساس اين گزارش، روند توسعه مناطق آزاد از اوايل دهه ۶۰ شروع شد و به عنوان ابزاري براي ارتباط با اقتصاد جهاني مطرح شد. در ابتدا مناطق آزاد با سه هدف عمده افزايش تجارت، انتقال فناوري و افزايش سرمايه‌گذاري فعال شدند. 

جمالي با تاکيد بر فعاليت ۴ هزار و ۵۰۰ منطقه آزاد در جهان ادامه داد: در دهه‌هاي ۶۰ و ۷۰، نرخ رشد مناطق آزاد خيلي کند بود اما در دهه‌هاي اخير تعداد اين مناطق به سرعت رو به رشد گذشت.

معاون اقتصادي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: اکنون چين با بيش از ۲۵۰۰ منطقه آزاد، در دنيا اول است. تمام سياست‌گذاري چين مبتني بر افزايش تعداد مناطق از نظر کمي و کيفي است. تنوع لازم هم در حوزه‌هاي کشاورزي، توريسم، تجارت و صنعت دارند. 

معاون اقتصادي مناطق آزاد فيليپين را در مقام دوم کشورهايي با بيشترين تعداد مناطق آزاد برشمرد و گفت: اين کشور از نظر تنوع مناطق آزاد در صدر کشورهاي جهان است. در همسايه ما نيز کشور ترکيه با ۱۰۲ منطقه در غرب آسيا، کشور اول است. 

جمالي با بيان اينکه کشورهاي توسعه‌يافته نيز به مناطق آزاد توجه ويژه دارند، گفت: تصور عمومي  اين است که مناطق آزاد فقط در کشورهاي در حال توسعه فعال هستند. 

جمالي با تاکيد بر اهميت نقش بخش خصوصي در موفقيت مناطق آزاد گفت: مسئله‌اي که در کشورمان کمتر به آن پرداخته‌ايم، نحوه مديريت و مالکيت مناطق است. شايد در مراحل اوليه دولت‌ها نقش بيشتري داشته باشند، ولي تجربيات دو دهه اخير نشان مي‌دهد که مناطقي که توسط بخش خصوصي شکل گرفته، موفقيت بيشتري داشته است.

وي تاکيد کرد: اگر قرار باشد که اين موافقت‌نامه بستري را براي توسعه مناطق ايجاد کند، فعاليت بخش خصوصي کليد اصلي اين موفقيت است.