بازار برتر بورس به امسال هم نمي‌رسد!

تاریخ انتشار : 1398/11/20

مديرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران درمورد راه اندازي بازار برتر در بورس گفت: تغيير در ساختار بايد در زمان مناسب اتفاق بيفتد و فعلا در سال جاري در حوزه راه اندازي بازار برتر اقدامي انجام نخواهيم داد.

علي صحرائي در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اينکه تغيير در ساختارها موضوعي نيست که شخص بخواهد تصميم بگيرد، اظهار کرد: راه اندازي بازار برتر هم جزو همان مقوله است؛ يعني بايد براي راه‌اندازي آن، هم کار کارشناسي زيادي انجام شود و هم زمان مناسبي براي آن در نظر گرفته شود. اگر تغيير در ساختار را در زماني نامناسب انجام دهيم هدفي که دنبال آن هستيم حادث نمي‌شود.

وي ادامه داد: شرکت‌هايي هم که براي حضور در بازار برتر کانديدا مي‌شوند بايد شرايط آن را داشته باشند؛ يعني اينکه سهام شناور قابل توجه بالاي ۲۵ درصد داشته باشند که بتوانيم دامنه نوسان مربوط به نمادها را افزايش دهيم.

مديرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به اين سوال که بازار برتر بورس چه زماني راه‌اندازي مي‌شود؟ پاسخ داد: امسال در حوزه بازار برتر اقدامي نداريم.

بر اساس اين گزارش، مباحث پيرامورن راه‌اندازي بازار برتر بورس چندين ماه است که مطرح است؛ بازاري که در آن حد نوسان قيمت‌ها ۱۰ درصد است و کارشناسان بازار سرمايه بر اين باورند که در تمام بورس‌هاي دنيا براي حرفه‌اي‌ها بازار برتر وجود دارد و در اين بازار شرکت‌ها طبقه‌بندي مي‌شوند؛ لذا نگراني بازارگرداني وجود ندارد. در اين راستا در ايران هم برخي از شرکت‌ها بازار کارهاي اطلاعاتي دارند که مي‌توانند در بازار برتر فعاليت کنند. در بازار برتر شرکت‌ها بايد شرايط خاصي داشته باشند که در اين بازار طبقه‌بندي شوند، در نتيجه نبايد نگران بازارگرداني در اين بازار باشيم.

ويژگي‌هاي بازار برتر

بر اين اساس، اواخر تير امسال جاري بود که مديرعامل شرکت بورس تهران درباره تأسيس تابلوي بازار برتر در بورس تهران گفت: شرکت‌هايي مي‌توانند در بازار برتر پذيرش شوند که حداقل نمره اطلاع‌رساني‌شان کمتر از ۷۰ نباشد. همچنين قرار است در بازار برتر دامنه نوسان قيمت سهم‌ها افزايش يابد. صحرايي درباره ويژگي‌هاي بازار برتر که قرار است در بورس رونمايي شود نيز گفته بود که هيأت مديره بورس تهران اين پيشنهاد را داده که تابلوي بازار برتر در بورس رونمايي شود. قرار است در بازار برتر دامنه نوسان قيمت سهم‌ها افزايش يابد. همچنين شرکت‌هايي که حداقل نمره اطلاع رساني‌شان کمتر از ۷۰ نباشد، سرمايه‌شان حداقل ۱،۰۰۰ ميليارد تومان و سهام شناورشان حداقل ۲۵ درصد باشد يا اينکه سهام آزاد شناورشان از نظر ريالي ۱،۵۰۰ ميليارد تومان باشد مي‌توانند در اين بازار ليست شوند.

در همان روزها بود که شاپور محمدي - رئيس سازمان بورس - اعلام کرد که جمع بندي اين موضوع را هنوز نداريم و بايد آن را بررسي کنيم.

مطالعات انجام شده اما پيشنهاد ارائه نشده است

پرونده راه اندازي بازار برتر از زمان تا کنون همچنان باز اما مسکوت مانده است. در اين راستا، علي اکبر امين تفرشي - عضو هيأت مديره شرکت بورس تهران - چندي پيش به ايسنا گفت: در اين راستا مطالعاتي در سازمان بورس و شرکت بورس صورت گرفته و جمع بندي شده است. قرار است در آينده نزديک درمورد راه اندازي بازار برتر و اينکه اين بازار راه اندازي شود يا خير، تصميم‌گيري شود. البته راه اندازي اين بازار در دستور کار قرار دارد اما هنوز نمي‌توان درمورد شرکت‌هايي که به اين بازار راه پيدا مي‌کنند صحبت کرد.

اين درحالي بود که حسن اميري - نايب رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار - در اين باره به ايسنا گفته بود: هنوز از سوي شرکت بورس تهران پيشنهادي براي راه اندازي بازار برتر ارائه نشده است.