فروش ۶ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان املاک بانک‌هاي دولتي

تاریخ انتشار : 1398/11/21

وزير اقتصاد اعلام کرد: تاکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان سهام و ۶ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان املاک بانک‌هاي دولتي فروخته شده است.

به گزارش ايبِنا، فرهاد دژپسند شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما با اشاره به اينکه اصلاح نظام بانکي جزو اولويت‌هاست، افزود: برنامه عملياتي در اين زمينه طراحي و براي رئيس جمهور ارسال کرديم.

وي گفت: بخش قابل توجهي از اموال مازاد بانک‌ها يعني حدود ۱۷ هزار ميليارد تومان ناشي از ضبط وثيقه‌هاي بانکي بوده است. وزير امور اقتصادي و دارايي اضافه کرد: حدود دو هزار ميليارد تومان تقاضا براي خريد اين اموال وجود دارد که از اين رقم هزار ميليارد تومان در حال نهايي شدن است.

دژپسند درباره ساماندهي شعب بانکي هم گفت: بانکداري سنتي بايد به بانکداري ديجيتال تبديل شود و اين موضوع اکنون جزو شاخص‌هاي ما در ارزيابي بانک هاست. وي افزود: زماني که بانکداري ديجيتال شکل بگيرد نياز به شعب کاهش و خدمات با هزينه تمام شده کمتر، افزايش مي‌يابد. دژپسند درباره طرح بانکداري جمهوري اسلامي ايران هم گفت: اين طرح نيازمند کار جدي‌تر است و کار بايد در فرآيند کارشناسي انجام شود.

رشد ۲۸ درصدي نقدينگي در ۱۰ ماهه ۹۸

وي گفت: با تدابيري که اتخاذ شد تلاش کرديم براي تامين بودجه از نظام بانکي استقراض نکنيم. دژپسند افزود: مقدار بدهي به نظام بانکي افزايش يافته، اما اين بدهي براي تامين بودجه نيست بلکه براي تهاتر است.

وزير امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به اين پرسش که بدهي دولت به نظام بانکي چند درصد افزايش يافته است؟ گفت: اين نکته مهم است که آيا دولت براي تامين نياز بودجه‌اي به نظام بانکي متوسل شده است يا خير؟ وي ادامه داد: خوشبختانه رشد نقدينگي تا پايان ۱۰ ماه امسال ۲۸ درصد بود.

بيش از ۵۰ درصد تسهيلات بانکي براي تامين سرمايه درگردش

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: در ۹ ماه نخست امسال ۵۴ درصد تسهيلات پرداختي نظام بانکي براي تامين سرمايه در گردش بوده است. رييس شوراي گفتگو در پاسخ به اينکه در لايحه بودجه سال ۱۳۹۹ مبلغ ۵۰ هزار ميليارد تومان براي مولدسازي دارايي‌هاي دولت قرار داده شد در حالي که عملکرد امسال در اين زمينه به ۵ هزار ميليارد تومان هم نرسيد آيا مبلغي که براي سال آينده در نظر گرفته ايد عملي مي‌شود؟، اظهار داشت: خبر اين موضوع، کامل منتشر نشده است، زيرا اين مبلغ فقط براي مولدسازي نيست بلکه براي واگذاري‌ها و فروش نيز است.

وي ادامه داد: در شرايطي که با بستن راه‌هاي تامين مالي مواجهيم حتماً بايد از دارايي‌هاي راکد دولت به عنوان اهرم رشد استفاده کنيم. وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اينکه‌ زمين بزرگي در شرق تهران متعلق به يکي از بانک‌ها براي چند دهه راکد بود، اضافه کرد: دو بانک سپه و مسکن را در اين زمينه مرتبط کرديم، چهار هزار ميليارد تومان ارزش زمين بانک سپه است و حدود چهار هزار ميليارد تومان بانک مسکن سرمايه گذاري مي‌کند و اين به شهرک مسکوني «اميد شهر» تبديل مي‌شود و حدود چهار هزار واحد مسکوني و متعلقات در آن ساخته مي‌شود و با اين مولدسازي، تقاضا تحريک مي‌شود و فعال شدن صنعت ساختمان، چندين صنعت را هم به حرکت وا مي‌دارد.

دژپسند با اشاره به اينکه بهبود فضاي کسب و کار تابع چندين متغير است، گفت: به جز قوه مجريه ديگر دستگاه‌ها مانند شهرداري‌ها و قوه قضاييه هم در اين زمينه موثر هستند. وي با اشاره به نوسانات رتبه کشورمان در بهبود فضاي کسب و کار افزود: سرعت بهبود کسب و کار در ديگر کشورها از ما بيشتر بود و پارسال يک رتبه بهبود پيدا کرديم. از سال ۱۳۹۴ تاکنون، ۳۵ جلسه هيات مقررات زدايي تشکيل شد و از اين تعداد، ۱۱ جلسه در يکسال اخير بوده است.

رشد ۰.۹ درصدي اقتصاد در ۹ ماهه ۹۸

وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام کرد: زماني که دولت يازدهم کار خود را آغاز کرد به واسطه تحريم‌هاي تحميلي سال ۱۳۹۱، رشد اقتصادي کشور حدود منفي ۷ درصد بود در نيمه دوم سال ۱۳۹۲ با آغاز به کار دولت يازدهم، روند رشد منفي اقتصاد کند شد و به منفي ۳.۲ درصد کاهش يافت و در سال ۱۳۹۳، مثبت شد و اين روند به طور سينوسي تا سال ۱۳۹۵ ادامه يافت که به مثبت ۱۲.۵ درصد رسيد که يکي از علل آن اين بود که پس از توافق برجام، ‌ امکان صدور نفت فراهم شد.

وي ادامه داد: بر اساس اعلام مرکز آمار، رشد غير نفتي سال ۱۳۹۵، مثبت ۶.۵ و بر اساس آمار بانک مرکزي، ‌ مثبت ۴.۵ درصد بود. دژپسند با اشاره به اينکه پارسال رشد اقتصادي منفي را تجربه کرديم، افزود: البته برآورد مي‌شد رشد اقتصادي منفي ۸ تا منفي ۱۵ درصد باشد، اما با اقدامات و سياست‌هايي که اتخاذ شد منفي ۴.۲ درصد و رشد اقتصادي غير نفتي هم منفي ۲.۲ درصد بود.

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه پيش بيني‌هايي که پارسال در مورد رشد اقتصادي امسال مي‌شد به علت تاثير تحريم‌ها، ‌ بسيار نگران کننده بود، گفت: بر اساس آمار بانک مرکزي، سه ماهه اول امسال خوشبختانه رشد اقتصادي غير نفتي کشورمان، مثبت و ۰.۴ و در نيمه اول سال، ۰.۵ درصد و در ۹ ماهه امسال، ۰.۹ درصد بود.

وي با اشاره به اينکه اين نشان مي‌دهد که بخش غير نفتي اقتصاد توانسته است رونق داشته باشد، افزود: بخش کشاورزي در اوج رشد اقتصادي است و بخش صنعت هم در ۹ ماهه امسال، حدود ۷.۵ درصد رشد نشان مي‌دهد و علائم ديگر هم نشان از رشد اقتصادي مثبت در بخش غير نفتي دارد.

رييس شوراي گفتگو در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه تورم، مقوله‌اي نيست که فقط متاثر از يک دستگاه مانند بانک مرکزي باشد، گفت: بالا بودن حجم نقدينگي و فشار تقاضا و همچنين بالا رفتن هزينه‌هاي توليد و فشار هزينه‌ها از جمله علل تاثيرگذار بر نرخ تورم است.

رييس شوراي گفتگو گفت: فرايند ماليات بر نقل و انتقال املاک را تسريع کرديم و همه پروانه‌هاي کسب و کار موضوع قانون نظام صنفي از طريق دفتر پيشخوان دولت انجام مي‌شود و واگذاري زمين براي شروع کسب و کار تسهيل شده است.

وي با بيان اينکه اين اقدامات اثر خوبي در بهبود رتبه فضاي کسب و کار کشورمان خواهد داشت، اضافه کرد: پنجره واحد را براي صدور کسب و کار پيگيري مي‌کنيم. وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اينکه اقتصاد کشورمان، بانک پايه است، افزود: در اقتصاد بايد راه‌هاي جديد تامين مالي ايجاد و تقويت شود به همين علت تلاش کرديم سياست‌هاي‌مان را به تقويت بازار سرمايه در تامين مالي اقتصاد کشورمان متمرکز کنيم که ثبات مديريت در بورس از جمله آن است.

دژپسند ادامه داد:‌ بايد بتوانيم در بورس مامني براي مراجعه نقدينگي‌هاي سرگردان براي سرمايه گذاري، درست کنيم تا از کوچ نقدينگي سرگردان به سمت بازار سکه و ارز و بازار کالا به صورت مصنوعي جلوگيري شود.

رشد ۱۴۰ درصدي بورس در يک سال گذشته

وزير امور اقتصادي و دارايي اضافه کرد:‌ بورس در يک سال گذشته حدود ۱۴۰ تا ۱۴۸ درصد رشد داشت، در حالي که نرخ ارز نسبت به پارسال تقريباً ثابت بوده است. دژپسند با اشاره به اينکه مديريت بورس در اين شرايط به خوبي انجام شده است، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، وجود حباب در بورس مورد تاييد نيست. مردم براي سرمايه گذاري در بورس از مشاوره‌هاي متخصصان و امين استفاده کنند.

نقشه راه ماليات هوشمند تهيه شد

رييس شوراي گفتگو درباره سامانه جامع ماليات افزود:‌ اين سامانه تقريباً‌ عملياتي شده و امسال اظهارنامه‌ها کاملا به صورت الکترونيکي شده است. وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: در زمينه ماليات موفق شديم لايحه اصلاحيه قانون ماليات‌هاي مستقيم را در وزارت امور اقتصادي و دارايي‌ نهايي و براي دولت ارسال کنيم. وي افزود: ماليات بر عايدي سرمايه، ‌ماليات بر مجموع درآمد و ساماندهي معافيت‌هاي مالياتي از جمله مواردي است که در اين لايحه ديده شد. نقشه راه مالياتي هوشمند نيز تهيه شده است.

وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اينکه معافيت مالياتي هنرمندان، محدود شده است، افزود:‌ سقف مالياتي براي آنها در نظر گرفته ايم. درآمد ۱۰۰ ميليون تومان در سال براي هنرمندان معاف از ماليات است و مازاد بر آن مشمول ماليات مي‌شود.

وي با بيان اينکه ماليات بر عايدي مسکن شامل دو بخش ماليات بر مسکن و ماليات بر استفاده از مسکن در جدول طبقاتي است، ادامه داد: واحدهاي مسکوني با ارزش کمتر از پنج ميليارد تومان در تور اين نوع ماليات قرار نمي‌گيرد.

دژپسند گفت: بحث خصوصي سازي نبايد به صورت همه يا هيچ باشد؛ بنابراين هم در روش‌هاي واگذاري و هم در قيمت گذاري، تجديد نظر کرديم. يکي از روش‌ها اين است که سهام را خرد کنيم و به عموم مردم بفروشيم.

وي اضافه کرد: سهم دولت در ۶ پالايشگاه و همچنين در بيمه البرز را عرضه کرديم، اما خريدار، نبوده است. وزير امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به اين پرسش که اقتصاد کشورمان در سال آينده چه سمت و سويي خواهد داشت؟ گفت:‌ حتي نهادهاي تخصصي بين المللي چشم انداز مثبتي را براي اقتصاد ايران در سال آينده پيش بيني مي‌کنند. برخي از نهادهاي داخلي برآوردي که از تورم سال آينده دارند معتقدند که اين تورم به زير ۲۰ درصد مي‌رسد و رشد اقتصادي مثبت خواهد بود.