فروش تعهدي چه تاثيري در بازار سرمايه دارد؟

تاریخ انتشار : 1398/11/28

نايب رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به راه اندازي فروش تعهدي در اسفند ماه، تاثير اين ابزار مالي در بازار سرمايه را بررسي کرد.

حسن اميري در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه فروش تعهدي يکي از ابزارهايي است که در بازارهاي مختلف تحت عنوان short sell مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اظهار کرد: اين ابزاري است که تا کنون در بازار سرمايه ايران به دليل ملاحظات فقهي عملياتي نشده بود. با توجه به مصوبه‌اي که کميته فقهي داده است ساز و کار مربوط به اين موضوع از طريق وکالت فراهم شده است و مي‌توان اين ساز و کار را در بازار سرمايه عملياتي کرد.

وي درمورد تاثير فروش تعهدي بر بازار سرمايه توضيح داد: در بازار سرمايه پيش‌بيني‌هاي مختلفي درمورد افزايش يا کاهش يک سهم خاص وجود دارد و افراد مختلف با نگاه‌هاي متفاوت مي توانند موقعيت بگيرند. با راه اندازي فروش تعهدي يک سهام‌دار مي‌تواند آپشن خريد را انتخاب کند، يک سهام‌دار آپشن فروش و يکي ديگر هم آپشن فروش تعهدي.

نايب رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با راه اندازي فروش تعهدي کلکسيون ابزارها کامل شد و اينکه يک نفر مي‌خواهد از اين ابزار استفاده کند يا خير به خودش مربوط است. مهم اين است که ساز و کار همچين ابزاري فراهم شده است.

اميري درمورد اينکه گفته مي‌شود راه اندازي فروش تعهدي باعث ريزش بازار مي‌شود نيز توضيح داد: اين موضوع به ريزش بازار ربطي ندارد و کسي که مي گويد باعث ريزش بازار مي شود به دليل از عدم شناخت اين ابزار است.

بر اساس اين گزارش، زمزمه‌هاي راه‌اندازي اختيار معاملات و خريد و فروش استقراضي از سال ۱۳۹۵ به گوش مي‌رسد و از آن زمان تاکنون نه تنها زمان راه‌اندازي آن از زبان مسئولان متغير بوده، بلکه ماهيت آن نيز به چالش کشيده شده و در برهه‌اي از زمان مطرح شد که کميته فقهي سازمان بورس فروش استقراضي را مشروع نمي‌داند و قرار است ابزاري با نام فروش تعهدي جايگزين فروش استقراضي شود؛ اتفاقي که اظهارات اخير شاپور محمدي - رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار - بر آن صحه گذاشت و اعلام کرد فروش تعهدي به صورت رسمي جايگزين فروش استقراضي شده است. وي همچنين اعلام کرد که  فروش تعهدي تا آخر بهمن‌ماه راه‌اندازي خواهد شد.

فروش تعهدي چيست و چه زماني راه اندازي خواهد شد؟

فروش تعهدي منجر خواهد شد تا سرمايه‌گذاران در هر دو شرايط مثبت و منفي بتوانند در بازار سرمايه فعال باشند و کسب درآمد کنند. براين اساس، با به کارگيري اين ابزار در بازار سرمايه، سرمايه گذاري که تصور مي‌کند قيمت سهام يک شرکت بيش از اندازه رشد کرده يا در آينده احتمال کاهش قيمت آن سهم به دلايل بنيادين و يا تحليل شخصي او وجود دارد مي تواند يک استراتژي معاملاتي انتخاب کند؛ به طوريکه مي تواند سهام را به وکالت از شخص ديگر (مالک سهام) بفروشد و هر زمان که خود يا مالک سهام اراده کرد مثل اوراق فروش رفته را براي مالک خريداري کند.

البته شرايط و ضوابط وکالت بايد بين طرفين مشخص و تعهدات هر طرف در قرارداد فروش تعهدي تعيين شده باشد. در نتيجه با افت قيمت سهم که بر اثر بررسي شرايط و تحليل ارزش سهام با عملکرد يک شرکت صورت گرفته کسب منفعت مي کنند.

درحالي که رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار وعده راه‌اندازي فروش تعهدي پيش از پايان بهمن‌ماه را داده، مديريت نظارت بر بورس‌ها اخيرا اعلام کرد که اين ابزار جديد مالي اسفندماه راه اندازي خواهد شد.