اعمال محدوديت براي ورود تازه‌واردها به بورس

تاریخ انتشار : 1398/11/29

يک تحليل‌گر بازار سرمايه ضمن مثبت ارزيابي کردن ورود پول‌هاي جديد به بازار سرمايه، گفت: بهتر است در اين شرايط افراد غيرحرفه‌اي به سمت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري سوق داده شوند. حتي من با اين موضوع موافق هستم که براي ورود آن‌ها محدوديت قائل شوند و اين افراد را به سمت صندوق‌ها هدايت کنند تا بازار با چالش مواجه نشود.

 ابوالفضل شهرآبادي در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اينکه بزرگ شدن بازار سهام و ورود پول‌هاي جديد به بازار اتفاقي مثبت است، اظهار کرد: استقبال از بازار سرمايه انگيزه ها و دلايل اقتصادي خود را داشته است که از جمله آن مي‌توان به بحث رشد نقدينگي، رکود بازارهاي رقيب و...اشاره کرد. اما اينکه سرمايه‌گذاران فردي و اشخاص به صورت سهام‌دار مستقيم وارد بازار مي شوند فرايند خوبي نيست.

وي ادامه داد: زماني که بازار براي سرمايه‌گذاران جذاب مي شود بهترين حالت اين است که سرمايه‌گذاران غيرحرفه‌اي به سمت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري سوق داده شوند. زيرا وقتي سرمايه گذاران غيرحرفه‌اي مستقيم وارد بازار مي‌شوند، با شناخت کم و با ديدن چند صف خريد اقدام به خريد سهم مي‌کنند که مي تواند در روزهاي بعد خطرناک هم باشد زيرا فرد سهم را تحليل نکرده و بر اساس حرف و حديث و توصيه سهم خريده است. در اين شرايط  با اولين نشانه‌هاي اصلاح، منفي شدن يا استپ سهام شروع به فروختن مي کنند.

اين تحليل‌گر بازار سرمايه افزود: اما اگر افراد وارد صندوق هاي سرمايه گذاري شوند و پول را دست افراد حرفه اي بسپارند مدير صندوق تحت تاثير هيجانات زودگذر بازار قرار نمي گيرد و باعث مي شود بازار دچار تنش نشود زيرا عمق بازار را بهتر مي‌شناسند و روي اخبار منفي تحليل و نظر دارند و در کل بازار امن تر است. در اين راستا بايد نهادها و مراجعي که بازار را تحت کنترل دارند ساز و کاري را طراحي کنند که افراد به سمت صندوق‌ها سوق داده شوند و حتي من با اين موضوع موافق هستم که براي ورود آن‌ها محدوديت قائل شوند و اين افراد را به سمت صندوق‌ها هدايت کنند.

شهرآبادي در ادامه درمورد وضعيت عرضه در بازار سرمايه ايران عنوان کرد: زماني که در بازار صف خريد مي شود بهترين وقت تامين مالي مخصوصا از طريق افزايش سرمايه‌ها يا همان ارز اوليه سهام جديد است اما اين اتفاق در بازار ما نمي افتد زيرا فرايند افزايش سرمايه در ايران طولاني است. درحالي که در نقاط ديگر دنيا به اين شکل نيست. معمولا شرکت‌ها در نقاط ديگر دنيا دو سهام دارند. به يک شرکت اجازه داده مي‌شود دو ميليون سهم عرضه کند اما اين شرکت ممکن است ۷۰۰ هزار سهم عرضه کند و ۱۳۰۰ سهم ديگر را زماني که  بازار خوب شد بدون طي تشريفات عرضه کند.

وي ادامه داد: در ايران به اين شکل نيست صف خريد است اما عرضه نيست. درحال حاضر بهترين زمان است که هم دولت سهام شرکت‌هاي خود را عرضه کند و هم ديگر شرکت‌ها از اين محل افزايش سرمايه کنند. اما چون فرايند آن در ايران طولاني است اين اتفاق رخ نمي دهد.

ابراز نگراني مسئولان

بر اساس اين گزارش، آمار صدور کدها در سال ۱۳۹۸ به اين ترتيب است که در فرودين ۵۵ هزار کد، در ارديبهشت  ۳۹ هزار کد، در خرداد  ۲۳ هزار کد، در تير  ۳۴ هزار کد، در مرداد ۴۸ هزار کد و در شهريور ۶۱ هزار کد صادر شده است. ميزان صدور کدها در مهرماه رشد چشم‌گيري داشته و در اين ماه  ۹۱ هزار کد صادر شد. همچنين در آبان، آذر و دي به ترتيب شاهد صدور ۲۵ هزار، ۵۲ هزار و ۶۸ هزار کد هستيم؛ بنابراين کل کدهاي صادر شده از ابتداي امسال تا پايان دي ماه ۴۹۶ هزار کد و تعداد کل کدها ۱۱ ميليون و ۳۳۸ هزار کد (اين کدها به غير از دو ميليون و ۵۰۰ هزار نفري است که يونيت‌هاي صندوق هاي سرمايه‌گذاري دارند) است.

در اين راستا، سيد روح‌الله ميرصانعي - دبيرکل کانون کارگزاران بورس - درمورد تعداد سهام‌داران بازار سرمايه به ايسنا گفته بود: تعداد سهام‌داران خطرناک است. زماني که طرف تقاضا تا اين حد رشد پيدا کرده و جذب سرمايه به بازار تا اين حد توسعه پيدا کرده است و عموم مردم وارد بازار مي شوند وظيفه ارکان بازار سرمايه اين است که طرف عرضه را تقويت کند در غير اين صورت باعث بالا رفتن بي دليل قيمت برخي از سهام شرکت‌ها خواهيم بود.