احتمال ورود ابزارهاي جديد مالي به بازار سرمايه

تاریخ انتشار : 1398/12/05

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با بيان اينکه همه ابزارهاي مالي که در دنياست، در بازار سرمايه ايران نيز وجود دارد، گفت: امکان عملياتي شدن و به بازار آمدن ابزارهاي جديد مالي وجود دارد.

حسن اميري در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه همه ابزارهاي مالي که در بورس‌هاي دنيا وجود دارد، در بازار سرمايه ايران نيز هست، اظهار کرد: اما بايد توجه داشت تنوع اين ابزارها بسيار وسيع است. ممکن است براي صنعت خاصي ابزار و نواري جديدي باشد. نقش شرکت‌هاي تامين سرمايه  اين است که مهندسي مالي کنند و ابزارسازي جديد کنند. حتي ممکن است ابزارهاي مختلف را براي يک پروژه باهم استفاده کنند. اين روشهايي است که مي تواند مورد استفاده قرار گيرد. براي مثال ابزارهاي حوزه بيمه هنوز راه اندازي نشده است و امکان عملياتي شدن و به بازار آمدن آن‌ها وجود دارد.

وي درمورد اينکه با وجود اينکه برخي ابزارهاي مالي مدت‌هاست وارد بازار شده‌اند اما سرمايه‌گذاران و کارگزاران دانش کافي براي استفاده از اين ابازارها را ندارند، توضيح داد:به هر حال ابزارهاي جديد که وارد بازار سرمايه مي شود تا زماني که عملياتي شوند و عامه مردم بتوانند عانمه از آن استفاده کنند پروسه  طولاني مدت است. نقش فرهنگ سازي و برگزاري سمينار و دوره‌هايي که بورس و فرابورس در شهرستان‌ها برگزار مي کنند به توسعه اين فرهنگ در سطح جامعه کمک مي‌کند. مي‌توان گفت بازار سرمايه از لحاظ ابزار مالي کامل است اما درمورد استفاده از اين ابزارها بايد کار بيشتري انجام شود.

بر اساس اين گزارش، روز گذشته اجراي فروش تعهدي در بازار سرمايه روي هشت نماد انجام شد. فروش تعهدي يکي از ابزارهاي مالي بود که مسئولان از سال ۱۳۹۵ وعده راه اندازي آن را داده بودند.