شاخص بورس ۱۸ هزار واحد ريخت

تاریخ انتشار : 1398/12/11

عضو شوراي عالي بورس اظهار داشت: در سال‌هاي گذشته ريزش ۱۸ هزار واحدي در بيش از ۲۰ روز اتفاق مي‌افتاد اما امروز با توجه به اينکه رقم شاخص بسيار بالا است ۱۸ هزار واحد عدد بزرگي براي ريزش محسوب نمي‌شود.

سعيد اسلامي در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به آخرين وضعيت شاخص بورس اظهار داشت: امروز شاهد ريزش 18 هزار واحدي شاخص بورس بوديم که البته هنوز با اعداد بزرگ ريزش فاصله داريم چرا که بازار سرمايه ريزش 4 درصدي را هم تجربه کرده است.

وي تاکيد کرد: در سال‌هاي گذشته ريزش 18 هزار واحدي در بيش از 20 روز اتفاق مي‌افتاد اما امروز با توجه به اينکه رقم شاخص بسيار بالا است 18 هزار واحد عدد بزرگي براي ريزش محسوب نمي‌شود.

عضو شوراي عالي بورس با اشاره به دلايل ريزش 18 درصدي بازار سرمايه گفت: يکي از مهمترين دلايل ريزش شاخص شيوع ويروس کرونا است که البته اين موضوع تمام بازارهاي جهان را تحت تاثير قرار داده و برخي از بازارهاي جهاني ريزشي را تجربه کردند که بعد از سقوط‌هاي سال‌هاي 2008 بي‌سابقه بوده است.

اسلامي با تاکيد بر اينکه ويروس کرونا اثر مشابهي را در همه بازارهاي جهاني گذاشته است که بورس ايران هم مستثني از اين نيست گفت: عامل ديگري که باعث ريزش شاخص 18 هزار واحدي در ايران شد اين است که فعالان بازار سرمايه آمادگي اصلاح قيمت را داشتند و جو رواني حاصل از شيوع ويروس کرونا اين موضوع را تشديد کرد.

وي ادامه د اد: نکته کليدي اين است که تمام بازارهاي جهاني حالت پيوستگي به يکديگر دارند و اگر براي کشور چين که يکي از مهمترين کشورهاي اقتصادي دنيا محسوب مي‌شود مشکلي پيش بيايد تاثير آن بر مجموعه اقتصادي جهان قابل مشاهده است.

اسلامي افزود: پيش بيني مي‌شود که خسارات جهاني ناشي از شيوع ويروس کرونا در مجموع شايد بيش از چند صد ميليارد دلار باشد.

وي ادامه  داد: به طور قطع صنايعي مانند صنعت گردشگري که به اين موضوع وابستگي مستقيم دارند بيشتر تحت آثار منفي آن قرار مي‌گيرند.

عضو شوراي عالي بورس با تاکيد بر اينکه اثر ويروس کرونا به بازار سرمايه ايران ديرتر از ساير بازارها رسيد گفت: معمولا بازار بورس ايران کمتر تاثير مستقيم از اين دست از اتفاقات مي‌پذيرد اما مجموعه رفتارهاي هيجاني و آ‌ثار رواني باعث افت شاخص بورس در کشورمان شده است.

وي در پاسخ به اين سوال که بيشتر کدام يک از صنايع حاضر در بورس ايران تحت تاثير آثار منفي شيوع ويروس کرونا قرار مي‌گيرند گفت: در حال حاضر واکنش‌ها هيجاني است و کمتر شاهد تحليل‌هاي بنيادي در بازار سرمايه هستيم و اين موضوع تمام بازار را تحت تاثير قرار داده و واکنش‌هاي مثبت و منفي همزمان در بازار رخ مي‌دهد اما به طور کلي بخش عمده اين واکنش‌ سقوط 18 هزار واحدي ناشي از ترس عمومي است.