شرايط امهال مطالبات واحدهاي توليدي اعلام شد

تاریخ انتشار : 1398/12/13

بانک مرکزي مصوبه ستاد تسهيل و رفع موانع توليد که توسط شوراي پول و اعتبار اصلاح شده بود، را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، بانک مرکزي با صدور بخشنامه‌اي به بانک‌ها و موسسات اعتباري اعلام کرد: اين بانک با هدف مساعدت به بنگاه‌هاي توليدي و تسهيل وصول مطالبات غيرجاري بانک‌ها، پيشنهادي را مبني بر اساس مصوبه هشتاد و پنجمين جلسه مورخ ۱۳۹۸.۶.۵ ستاد تسهيل و رفع موانع توليد به شوراي محترم پول و اعتبار ارائه نمود که متعاقباً مراتب در يک هزار و دويست و هشتاد و نهمين جلسه مورخ ۱۳۹۸.۱۱.۲۹ اين شورا مطرح و به شرح ذيل مورد تصويب قرار گرفت:

«بند الف» مصوبه هشتاد و پنجمين جلسه ستاد تسهيل و رفع موانع توليد به شرح ذيل اصلاح و بند «ب» نيز حذف مي‌گردد:

بند الف - مؤسسه اعتباري موظف است بنا به درخواست مشتري و در چارچوب ضوابط و مقررات موجود، مطالبات از واحدهاي توليدي را که تمام يا بخشي از آن غيرجاري شده است، براي يک‌بار و حداکثر به مدت پنج سال، با أخذ ميزان ۷.۵ درصد از مانده بدهي و با دوره تنفس شش ماهه امهال نمايد.

تبصره -۱ سازوکار اجرايي امهال موضوع اين مصوبه، در چارچوب روش‌هاي امهال مقرر در دسـتورالعمل نحوه امهال مطالبات مؤسسات اعتباري است.

تبصره -۲ مهلت استفاده از مزاياي اين مصوبه تا پايان شهريور ماه ۱۳۹۹ است.

تبصره -۳ چنانچه مشتري وفق مفاد قرارداد امهال، در موعد/مواعد مقرر، طي دوره امهال نسبت به بازپرداخت قسط/ اقساط مطالبات امهالي اقدام نمايد، در استعلام اعتباري از سامانه‌هاي بانک مرکزي جهت اعطاي تسـهيلات و يا ايجاد تعهدات، مطالبات مزبور به عنوان مطالبات امهالي گزارش مي‌شود، ليکن مشتري يادشده بابت مطالبات امهالي مشمول ممنوعيت‌هاي ناظر بر اشخاص داراي بدهي غيرجاري نمي‌شود.

تبصره -۴ امهال مطالبات توسط مؤسسه اعتباري صرفاً براي مشترياني امکان‌پذير است که به تشخيص مؤسسـه اعتباري و بر مبناي اعتبارسنجي انجام شده، مطالبات مذکور پس از امهال در سررسيد/سررسيدهاي مقرر قابل وصول باشد.

تبصره -۵ واحدهاي توليدي داراي مجوز از وزارت جهادکشاورزي يا وزارت صنعت، معدن و تجارت و معرفي شده از سوي ستاد تسهيل و رفع موانع توليد مشمول اين مصوبه است.

  •