فدرال رزرو نرخ بهره را به نزديکي صفر رساند

تاریخ انتشار : 1398/12/26

فدرال رزرو براي نجات اقتصاد آمريکا از سقوط به دست ويروس کرونا، در اقدامي جديد با کاهش مجدد نرخ بهره پايه خود، آن را به نزديکي صفر رساند.

به گزارش ايبِنا از بلومبرگ، بانک مرکزي آمريکا علاوه بر اين از چندين اقدام ديگر از جمله صدور جواز براي بانک‌ها به منظور وام گرفتن از پنجره تخفيف (يک ابزار سياست پولي است که اجازه مي‌دهد مؤسسات واجد شرايط در مواجه‌شدن با کمبود موقت نقدينگي ناشي از اختلالات داخلي و خارجي، به صورت کوتاه‌مدت، از بانک مرکزي پول قرض بگيرند.) به مدت ۹۰ روز و همچنين کاهش نسبت نقدينگي به صفر درصد خبر داد.

«جروم پاول» رييس فدرال رزرو در نشستي مطبوعاتي در ساعت ۶ بعدازظهر به وقت واشنگتن (۱:۳۰ دقيقه به وقت تهران)  اين خبر را اعلام کرد.

کميته بازار باز فدرال رزرو با انتشار بيانيه اي اعلام کرد: فِد تا زماني که مطمئن شود اقتصاد (آمريکا) بحران اخير را پشت سر گذاشته و براي رسيدن به اهداف خود يعني اشتغال حداکثري و ثبات قيمتي مطابق برنامه در حرکت است، نرخ بهره را در نزديکي صفر نگه خواهد داشت. اين اقدام به حمايت از فعاليت اقتصادي، تقويت شرايط بازار کار و بازگشت تورم به نرخ موزون ۲ درصد که هدف اين کميته است، کمک خواهد کرد.

«نيل دوتا» رييس بخش تحقيقات اقتصادي آمريکا در موسسه رنسانس مارکو گفت: فدرال رزرو نمي‌تواند با يک بحران تهديد کننده سلامت همگاني مقابله کند اما قادر است در زمان اوج گيري بحران، کمک حال باشد.

اين اقدامات پس از آن انجام شد که بدنبال هراس سرمايه گذاران از افزايش آسيب اقتصادي ناشي از شيوع کرونا، بازار بورس با آشفتگي به قلمرو بازار خرسي وارد شد؛ پيش از اين به اعتقاد سرمايه گذاران سياستگذاران جهان از جمله دولت ترامپ واکنش مناسب و مکفي به بحران نشان نداده بودند.

فِد اعلام کرد که به منظور حمايت از عملکرد نرم بازار اوراق خزانه داري و اوراق قرضه با پشتوانه رهني نيز، ذخاير دو اوراق مذکور را به ترتيب دست کم تا ۵۰۰ و ۲۰۰ ميليارد دلار افزايش خواهد داد.

مقامات فدرال رزرو به تازگي و در اقدامي اضطراري در راستاي محافظت از بزرگ‌ترين اقتصاد جهان برابر آثار مخرب ناشي از شيوع کرونا، نرخ بهره را به اندازه نيم واحد درصد (percentage point/pp) کاهش داده بودند.

اقدام ناگهاني امروز فدرال رزرو در ادامه اقدام جسورانه روز پنجشنبه اين نهاد در راستاي تسهيل موانع موجود در بازار اوراق بدهي بود.