همتي: بخشي از منابع مسدود شده کشور آزاد مي‌شود

تاریخ انتشار : 1399/01/10

تهران- ايرنا- رييس کل بانک مرکزي گفت: با تلاش‌هاي وزارت امور خارجه و بانک مرکزي، احتمال آزاد شدن بخشي از منابع مسدود شده کشور وجود دارد.

«عبدالناصر همتي» روز چهارشنبه در حاشيه نشست هيات دولت با بيان اينکه اين منابع با فشار دولت آمريکا در ساير کشورها مسدود شده بود، افزود: بر اساس خبرهايي که داريم اين منابع احتمالا آزاد شود.

رييس کل بانک مرکزي ادامه داد: اميداوريم بتوانيم از اين منابع آزاد شده براي تامين کالاهاي اساسي، دارو، تجهيزات پزشکي و نيازهاي ضروري مردم، استفاده کنيم.

همتي اضافه کرد: به کارشناسان بانک مرکزي اعلام کرده ايم که پيگيري کنند تا از منابعي که به تدريج آزاد مي شود براي رفاه مردم استفاده شود.

وي درباره تامين ارز کالاهاي اساسي گفت: تامين کالاهاي  اساسي براي کشور به طور جدي دنبال مي شود و از اين نظر، فراواني کامل داريم.

رييس کل بانک مرکزي افزود: سال گذشته ۱۵ميليارد دلار دارو و کالاي اساسي وارد کشور شد که اين روند ادامه دارد.

 

تذکر به بانک‌هاي متخلف

همتي با تذکر به بانک ها، گفت: بانک مرکزي اعلام کرده بود که کسب و کارهايي که از کرونا آسيب ديده اند مي توانند پرداخت تسهيلات خود را به تعويق بيندازند اما پرداخت اقساط همه تسهيلات قرض الحسنه به مدت سه ماه به تعويق مي افتد.

رييس کل بانک مرکزي اضافه کرد: بر اين اساس، هيچ پرداخت قسطي براي تسهيلات قرض الحسنه در اسفند، فروردين و ارديبهشت انجام نمي شود.

همتي افزود: اما برخي بانک ها از اين بخشنامه، برداشت درستي نداشته و اعلام کرده بودند که اگر افراد تمايل داشته باشند، پرداخت اقساط‎شان به تعويق مي افتد، بنابراين از حساب برخي افراد برداشت کرده بودند.

وي ادامه داد: ديروز بخشنامه جديدي را به بانک ها ابلاغ کرديم که در آن تاکيد شد هيچ وام قرض الحسنه اي نبايد در اين سه ماه، اخذ شود و اقساط آنها بايد به انتهاي اقساط اضافه شود.

رييس کل بانک مرکزي تصريح کرد: اگر بانک ها از حساب فردي برداشت کرده اند بايد آن را به حساب افراد بازگردانند.

وي با اشاره به سال جهش توليد، گفت: اميدواريم بانک مرکزي و شبکه بانکي کمک کنند که جهش توليد در کشورمان در ماه هاي آينده به نتيجه ملموسي برسد و شاهد رونق بيشتر اقتصاد کشورمان باشيم.

رييس کل بانک مرکزي اظهار اميدواري کرد که با پايان شيوع کرونا شاهد بهبود شرايط اقتصادي کشور باشيم.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •