حق بيمه توليدي ۵۲.۹ هزار ميليارد تومان شد

تاریخ انتشار : 1399/01/11

آمارهاي منتشر شده از عملکرد ۱۱ ماهه صنعت بيمه در سال ۱۳۹۸ نشان مي‌دهد که حق بيمه توليدي با ۳۸.۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ۵۲.۹ هزار ميليارد تومان رسيده است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، بيمه مرکزي بر اساس آخرين اطلاعات سال ۱۳۹۸ اهم آمار عملکرد صنعت بيمه اعلام کرد که مبلغ حق بيمه توليدي و خسارت پرداختي در ۱۱ ماهه نخست سال قبل به ترتيب در حدود ۵۲.۹ و ۲۹.۶ هزار ميليارد تومان بوده است و بدين ترتيب رشد حق بيمه توليدي و رشد خسارت پرداختي (نسبت به مدت مشابه سال گذشته) به ترتيب در حدود ۳۸.۱ و ۲۵.۷ درصد برآورد شده است.

نسبت خسارت بازار با حدود ۵.۵ واحد کاهش (در مقايسه با مدت مشابه سال قبل) ۵۵.۹ درصد است. البته در محاسبه اين نسبت (حاصل تقسيم خسارت پرداختي به حق‌بيمه توليدي برحسب درصد)، مبالغ خسارت‌هاي معوق، ذخاير حق‌بيمه، کارمزد شبکه فروش و هزينه‌هاي اداري- عمومي شرکت‌هاي بيمه در نظر گرفته نمي‌شود.

۴ رشته‌ اعتبار، حوادث راننده، درمان و شخص ثالث- مازاد (به ترتيب با حدود ۴۵۹،۲، ۷۴.۱، ۷۳.۲و ۶۶ درصد) نسبت خسارتي بالاتر از بازار بيمه داشتند.

 

حدود ۶۴،۲ ميليون بيمه نامه صادر و حدود ۲۳ ميليون فقره خسارت پرداخت شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از آن به ترتيب نزديک ۱۰.۴ درصد افزايش و ۴۹.۲ درصد کاهش نشان مي دهد. شايان ذکر است کاهش در تعداد موارد خسارت پرداختي، به دليل کاهش (۵۲.۳ درصدي) اين تعداد در بيمه درمان با سهم عمده (۸۸.۳ درصدي) از تعداد خسارت‌هاي پرداختي بازار بيمه بوده است.

سهم بخش غيردولتي از حق بيمه توليدي و خسارت پرداختي صنعت بيمه به ترتيب حدود ۶۸،۷ و ۶۶.۹ درصد است.

براساس اين آمار سهم ۳ رشته بيمه شخص ثالث و مازاد، درمان و زندگي به ترتيب حدود ۳۴، ۲۳،۸ و ۱۴.۶ درصد از پرتفوي حق بيمه توليدي بازار بيمه کشور است. البته سهم رشته‌هاي بيمه در دوره هاي زماني کمتر از يک سال معمولاً با تغييرات زيادي همراه است، لذا در تحليل سهم از پورتفوي رشته ها در بازار بيمه بايد اين موضوع را مورد توجه قرار داد.

آمار عملکرد رشته‌هاي بيمه‌اي نيز به شرح زير بوده است:

 

  •