آمادگي بانک مرکزي براي اجراي گسترده عمليات بازار باز

تاریخ انتشار : 1399/01/16

رئيس کل بانک مرکزي از آمادگي بانک مرکزي براي اجراي گسترده عمليات بازار باز به منظور کمک به دولت و غلبه بر مشکلات اقتصادي خبر داد.

به گزارش خبرگزاري مهر، عبدالناصر همتي در يادداشتي در حساب شخصي خود در اينستاگرام از آمادگي بانک مرکزي براي اجراي گسترده عمليات بازار باز به منظور کمک به دولت و غلبه بر مشکلات اقتصادي خبر داد.

متن کامل پست رئيس کل بانک مرکزي به اين شرح است:

درجه اثرگذاري هر سياست اقتصادي بستگي مستقيم به ابزارهايي دارد که در اختيار سياستگذار است. در يک سال و نيم گذشته بانک مرکزي با شناخت و آگاهي از دستاوردهايي که بانک‌هاي مرکزي دنيا در مديريت سياست پولي و ارزي داشته‌اند، به صورت پيوسته، مجموعه‌اي از ابزارها را طراحي کرده و پس از تصويب مراحل قانوني در سبد ابزارهاي خود قرار داد. هدف از اين ابزارسازي، کنترل نوسانات اقتصادي، کنترل تورم و کمک به رشد پايدار اقتصادي بوده است.

در شرايط سخت، بانک‌هاي مرکزي دنيا در خط مقدم قرار دارند و با کاهش نرخ‌هاي بهره و خريد اوراق دولتي به کمک سياستگذاري مالي آمده و به نجات اقتصاد کمک مي‌کنند. مسير انجام اين دو از طريق کريدور، نرخ سود بين بانکي و اجراي عمليات بازار باز است. خوشبختانه اين دو ابزار پولي نه تنها در سال گذشته طراحي شد، بلکه عملياتي نيز شده است. هر چند برخي بر عدم آمادگي پيش‌شرط‌ها تأکيد مي‌کردند، ولي امروز مشخص شده که برنامه بانک مرکزي به موقع و به درستي طراحي و اجرا شده است و همان ناقدان نيز امروزه خود خواهان استفاده بانک مرکزي از اين ابزارها هستند.

براي چندمين‌بار تأکيد مي‌کنم که بانک مرکزي آماده استفاده گسترده از عمليات بازار باز براي کمک به دولت در مواجهه با مشکلات و کمک به رشد اقتصاد است. دولت با انتشار اوراق نه تنها مي‌تواند نيازهاي خود را پوشش دهد، بلکه به اصلاح ترازنامه بانک‌ها نيز کمک مي‌کند. بانک مرکزي آماده حضور فعال در بازار بين بانکي و مديريت نرخ سود بين بانکي و نقدينگي است.