جهش توليد دانش‌بنيان‌ها با حمايت ۶ هزار ميليارد توماني صندوق نوآوري

تاریخ انتشار : 1399/01/25

تهران- ايرنا- معاون برنامه‌ريزي صندوق نوآوري و شکوفايي با تاکيد بر اينکه برنامه‌ريزي براي جهش توليد توسط دانش‌بنيان‌ها از سال گذشته در اين صندوق شروع شده است، گفت: براي تحقق موضوع جهش توليد، ارايه ۶ هزار و ۳۶۰ ميليارد تومان انواع حمايت از سوي صندوق پيش‌بيني شده است.

صندوق نوآوري و شکوفايي در راستاي تاييد و تصويب قانون حمايت از شرکت‌هاي دانش بنيان به منظور کمک به تحقق و توسعه اقتصاد دانش‌بنيان، تکميل زنجيره ايده تا بازار و تجاري‌سازي نوآوري دستاوردهاي پژوهشي و اختراعات و کاربردي کردن دانش از طريق ارايه کمک‌ها و خدمات مالي و پشتيباني به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنيان، تشکيل و فعاليت خود را آغاز کرده است.

ارايه خدمات مالي و تسهيلات به شرکت ها و مؤسسات و فعاليت‌هاي دانش‌بنيان به صورت اعطاي کمک بلاعوض و يارانه و تسهيلات کوتاه‌مدت و بلندمدت و ارايه خدمات ضمانت‌نامه‌اي به صورت مستقيم و غيرمستقيم، مشارکت و سرمايه‌گذاري ريسک‌پذير در مراحل تجاري‌سازي طرح‌ها و فعاليت‌هاي دانش‌بنيان به صورت مستقيم و غيرمستقيم و نيز کمک مالي بلاعوض در اين مورد، کمک مالي و حمايت از نهادهاي پشتيبان تجاري‌سازي نوآوري و فناوري و فراهم کردن خدمات توانمندسازي شرکت ها و مؤسسات دانش‌بنيان از مفاد اساسنامه صندوق نوآوري و شکوفايي است.

اين مفاد همگي براي جهش توليد و خودکفايي در کشور است و همواره موضوع حمايت از جهش توليد در دستور صندوق نوآوري و شکوفايي بوده است، امسال نيز با نامگذاري سال ۹۹ توسط مقام معظم رهبري به نام «جهش توليد» اين امر به صورت مضاعف در دستورکار صندوق نوآوري و شکوفايي قرار گرفته است؛ به طوري که به گفته روح الله ذوالفقاري معاون برنامه ريزي صندوق نوآوري و شکوفايي، اين صندوق تحقق برنامه امسال را که جهش توليد است، از سال قبل شروع کرده ايم.

ذوالفقاري روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش در خصوص فعاليت هاي صندوق نوآوري و شکوفايي در تحقق برنامه امسال مبني بر جهش توليد افزود: در سالي که گذشت بيش از ۱۰ برابر توانستيم نسبت به سال قبل در مجموعه صندوق نوآوري و شکوفايي عملکرد داشته باشيم. در سال گذشته حدود هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان ضمانت نامه به شرکت هاي دانش بنيان داده ايم و بيش از ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان وام هاي مختلف به شرکت هاي دانش بنيان اعطا شده است.

وي بيان کرد: بخشي از اثرات اين فعاليت ها در سال گذشته هويدا شد و شرکت ها توانستند نقش خوبي را در کشور به عهده بگيرند و بخشي از آن نيز در سال پيشرو اتفاق مي افتد و توليدات قابل ملاحظه اي از اين شرکت ها خواهيم ديد.

معاون برنامه ريزي صندوق ادامه داد: به رغم کارهاي انجام شده در سال گذشته، در سال پيشرو هم برنامه ريزي هاي مفصلي براي حمايت از شرکت هاي دانش بنيان شده و چهار هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان وام براي توليد محصولات دانش‌بنيان در نظر گرفته شده است.

وي گفت: پيش بيني کرده ايم در سال جاري بيش از ۳۰۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري در بخش هاي خطرپذير داشته باشيم و بتوانيم توليد محصولات جديد را رقم بزنيم و خطراتي را که به حوزه سرمايه گذاري وارد است، بتوانيم با بيمه سرمايه گذاري پوشش دهيم.

معاون برنامه ريزي صندوق اظهار کرد: همچنين در سال جديد در نظر داريم با انتشار اوراق نوآوري از شرکت هايي که نياز به تامين سرمايه دارند، حمايت کنيم و اين شرکت ها بتوانند دسترسي به بازار سرمايه پيدا کنند و ما نيز در اين حوزه کمکشان کنيم.

ذوالفقاري بيان کرد: علاوه بر اين در حوزه کمک هاي بلاعوض نيز حدود ۶۰ ميليارد تومان پيش بيني کرده ايم که بتوانيم از شرکت هاي دانش بنيان حمايت داشته باشيم تا آنها نيز بتوانند محصولات خود را تجاري کنند و اگر در فاز تحقيق و توسعه قرار دارند، تحقيقات و پژوهش هاي خود را در همکاري با مجموعه هاي علمي و آزمايشگاهي و دانشگاه ها و مراکز پژوهشي به جلو ببرند.

وي يادآور شد: بيش از هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان نيز صدور ضمانت نامه براي شرکت هاي دانش بنيان در سال ۹۹ نيز پيش بيني شده است که اين ها خود منجر به عقد قراداد با مراکز دولتي و دستگاه هاي دولتي و صنايع بزرگ مي شود که خود اين مقوله نقش قابل ملاحظه اي در توليد سال ۹۹ خواهد داشت.

اعطاي ۲۰۰ ميليارد تومان به دانش‌بنيان‌ها در زمينه فعاليت مقابله با کرونا

معاون برنامه‌ريزي صندوق نوآوري و شکوفايي گفت: صندوق نوآوري و شکوفايي در ابتداي شيوع ويروس کرونا در کشور ۵۰۰ ميليارد تومان براي فعاليت دانش بنيان ها در زمينه توليد محصولات در مقابله با کرونا مصوب کرده که توانسته است تاکنون ۲۰۰ ميليارد تومان به شرکت هاي دانش بنيان تخصيص دهد.

وي ادامه داد: اين مبلغ به شرکت هاي فعال در حوزه توليد لوازم بهداشتي، مواد ضدعفوني کننده، تجهيزات پزشکي و دارويي و حتي شرکت هايي که با شيوع ويروس کرونا در کشور آسيب ديده بودند، پرداخت و حمايت شدند.

ذوالفقاري بيان کرد: صندوق نوآوري و شکوفايي درخواست هايي را براي دريافت منابع بيشتر براي شرکت هاي دانش بنيان در زمينه توليد محصولات براي مقابله با ويروس کرونا ارسال کرده است.

وي همچنين در خصوص سهم صندوق نوآوري و شکوفايي از برداشت هاي انجام شده از صندوق توسعه ملي براي مقابله با کرونا گفت: با توجه به موافقت مقام معظم رهبري مبني بر برداشت از صندوق توسعه ملي براي مقابله با ويروس کرونا و تاکيد رييس جمهور مبني بر اختصاص دادن بخشي از اين مبلغ براي کمک به شرکت هاي دانش بنيان در زمينه توليد محصولات مورد نياز، پيگير هستيم تا بتوانيم نقشي در توزيع اين منابع در بين شرکت هاي دانش بنيان داشته باشيم.

ذوالفقاري در خصوص تسهيلات ويژه براي مقابله با کرونا از سوي صندوق نوآوري و شکوفايي براي شرکت هاي دانش بنيان گفت: اين تسهيلات يا مربوط به شرکت هاي دانش بنياني است که کسب و کار آنها در شرايط کرونا آسيب ديده و نياز به حمايت دارند يا شرکت هاي دانش بنياني است که در حوزه هاي توليد مواد ضدعفوني کننده، دارو، ماسک، کيت هاي تشخيص کرونا و حوزه نرم افزاري در تشخيص کرونا، توانمندي دارند. در ابتداي شيوع کرونا فراخواني منتشر شد که حدود ۵۰۰ طرح در اين فراخوان به صندوق نوآوري و شکوفايي ارسال شده است.

معاون برنامه ريزي صندوق نوآوري و شکوفايي افزود: در اين فراخوان طرح هاي منتخب معرفي شدند و تاکنون بيش از ۲۰۰ ميليارد تومان از منابع تخصصي در راستاي اين فعاليت ها تخصيص داده شده و شرکت ها نيز توانسته اند اتفاقات بزرگي در زمينه کيت هاي تشخيص کرونا، توليد ماسک و مواد ضدعفوني کننده رقم بزنند.

وي يادآور شد: البته هنوز هم صندوق در رايزني با شرکت ها و بررسي طرح هاي آنها براي مقابله با ويروس کرونا است تا بتوانيم در زمينه مقابله با اين ويروس و توليد محصولات اين شرکت ها کمک کنيم.