کرونا سافت‌بانک را در آستانه ثبت بزرگ‌ترين ضرر سالانه قرار داد

تاریخ انتشار : 1399/01/26

گروه مالي سافت بانک ژاپن اعلام کرد که براساس تخمين‌ها، انتظار دارد تا در پايان سال مالي منتهي به مارس صندوق ۱۰۰ميليارد دلاري اين گروه موسوم به ويژن فاند با ضرر ۱۶.۵ ميليارد دلاري مواجه شود.

به گزارش ايبِنا از رويترز، سافت بانک در بيانيه‌اي اعلام کرد که ۹ ماه ضرر متوالي در سه بازه سه ماهه از سوي صندوق تحت حمايت عربستان سعودي، مجموعه اين گروه را به سوي ضرر عملياتي سالانه ۱.۳۵ تريليون يِني سوق خواهد داد؛ اين نخستين ضرر اين گروه در ۱۵ سال اخير محسوب مي‌شود.

ضرر اين صندوق که به «شرايط رو به وخامت بازار» متاثر از پاندمي ويروس کرونا نسبت داده شده است، براي «ماسايوشي سون» مديرعامل سافت بانک که در تلاش است تا شهرت خود را در ميان سرمايه گذاران احيا کند، ضربه سنگيني به شمار مي‌رود.

آشفتگي بازار بار ديگر تمرکز سرمايه‌گذاران را روي تعهدات اين گروه که در مجموع بدهي خالص ۵۵ ميليارد دلاري و وام ۱۸۰ ميليارد دلاري را در برمي‌گيرد، معطوف کرده است. ماسايوشي علاوه بر اين، در ماه مارس ۶۰ درصد از سهام خود را در اين گروه به عنوان ضمانت ميلياردها دلار وام شخصي در وثيقه گذاشت.

بدنبال کاهش سهام اين شرکت در ماه گذشته، سافت بانک براي کاهش بدهي و همچنين تکميل فرآيند بازخريد سهام خود در راستاي رفع نگراني‌هاي سرمايه‌گذاران، ۴۱ ميليارد دلار از دارايي‌هاي خود را به فروش گذاشت.

سافت‌بانک، گروه سرمايه‌گذاري ژاپني است که در زمينه ارائه خدمات خطوط تلفن ثابت، شبکه تلفن همراه، خدمات اينترنت و پهن‌باند، بازاريابي و تجارت الکترونيک، همچنين در حوزه رسانه‌هاي گروهي فعاليت مي‌کند.