بخشنامه دستمزد کارگران در سال ۹۹ ابلاغ شد

تاریخ انتشار : 1399/01/27

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي بخشنامه تعيين حداقل مزد کارگران در سال ۹۹ را صادر و ابلاغ کرد.

به گزارش ايبِنا، متن کامل بخشنامه تعيين حداقل مزد کارگران در سال ۱۳۹۹ به شرح زير است: در اجراي ماده (۴۱) قانون کار "شوراي عالي کار" با حضور نمايندگان سه­ گروه دولت، کارفرمايان و کارگران در جلسه مورخ ۲۰/۱/۱۳۹۹ پس از بحث و بررسي راجع به "تعيين حداقل مزد کارگران در سال ۱۳۹۹"، با در نظر گرفتن معيارهاي موضوع آن ماده و همچنين با توجه به مقتضيات بنگاه ­هاي توليدي و کارفرمايان و شرايط اقتصادي جامعه موارد زير را مورد تصويب قرار داد:

۱.   از اول سال ۱۳۹۹ حداقل مزد روزانه با نرخ يکسان براي کليه کارگران مشمول قانون کار - اعم از قرارداد دائم يا موقت- مبلغ ۶۱۱۸۰۹ ريال(ششصد و يازده هزار و هشتصد و نه ريال) تعيين مي­گردد.

همچنين از اول سال ۱۳۹۹ ساير سطوح مزدي نيز روزانه ۱۵ درصد مزد ثابت يا مزد مبنا - موضوع ماده ۳۶ قانون کار- به اضافه روزانه ۳۰۳۳۸ ريال به نسبت آخرين مزد در سال ۱۳۹۸ افزايش مي­ يابد.

تبصره- با اعمال افزايش اين بند، مزد شغل کارگران مشمول طرح ­هاي طبقه­ بندي مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و نيز مزد ثابت ساير کارگران نبايد روزانه از مبلغ ۶۱۱۸۰۹ ريال (ششصد و يازده هزار و هشتصد و نه ريال) کمتر شود.

۲.   به کارگراني که در سال ۱۳۹۹ داراي يک سال سابقه کار شده يا يک سال از دريافت آخرين پايه سنواتي آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۵۸۳۳۳ (پنجاه و هشت هزار و سيصد و سي و سه) ريال نيز به عنوان پايه (سنوات) پرداخت خواهد شد.

تبصره ۱- پرداخت مبلغ مربوط به پايه سنواتي کارگران مشمول طرح هاي طبقه بندي مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با در نظر گرفتن رقم فوق الذکر براي گروه يک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامي توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت مي گيرد.

تبصره ۲ - به کارگران فصلي به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۹۸، ميزان مقرر در اين بند يا تبصره (۱) آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.

تبصره ۳ - بر اساس مصوبه مورخ ۲۰/۱/۱۳۹۹ شوراي عالي کار و در راستاي تقويت مهارت­ محوري و  بهره­ مندي تمامي کارگران و در نتيجه رضايت­ مندي کارگران با سابقه، از ابتداي سال ۱۳۹۹ همه کارگران داراي قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که داراي يک سال سابقه کار شده و يا يک سال از دريافت آخرين پايه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اينکه حق سنوات يا مزاياي پايان کار خود را تسويه حساب کرده باشند يا خير، مشمول دريافت پايه (سنوات) خواهند بود.

۳.   بر اساس مصوبه مورخ ۲۱/۷/۱۳۸۷ شوراي عالي کار و در جهت افزايش رضايت­ مندي کارگران و کارفرمايان و به منظور تثبيت و تسري به تمامي کارگران دائم و موقت مقرر شد از ابتداي سال ۱۳۹۹ کمک هزينه اقلام مصرفي خانوار به عنوان مزاياي رفاهي و انگيزه ­اي موضوع تبصره (۳) ماده (۳۶) قانون کار بابت هر کارگر متاهل يا مجرد ماهانه مبلغ ۴۰۰۰۰۰۰ (چهار ميليون) ريال از سوي کارفرمايان به آنان پرداخت گردد.

۴.   ضوابط مربوط به چگونگي نحوه اعمال افزايش مقرر در بند (۱) و تبصره (۱) بند (۲) در کارگاه ­هايي که داراي طرح طبقه ­بندي مشاغل مي­ باشند و نيز در مورد کارگران کارمزدي و نيز چگونگي ارتقاء طبقه شغلي به موجب دستورالعمل­ هاي "اداره کل روابط کار و جبران خدمت" خواهد بود.

۵.   مقررات اين مصوبه شامل حال دانش­ آموزان و دانشجوياني که در ايام تعطيلات تابستاني در سال ۱۳۹۹ به طور موقت در کارگاه­ها اشتغال مي­ يابند نخواهد شد.

۶.    واحدهاي مشمول قانون کار به منظور ايجاد رابطه هرچه بيشتر مزد و مزايا با بهره­ وري و توليد و ايجاد انگيزه بيشتر در بين کارکنان خود، علاوه بر اجراي اين مصوبه مي­ توانند نسبت به افزايش و برقراري مزد و مزايا در قالب موافقت­نامه­ هاي کارگاهي و پيمان­هاي دسته­ جمعي و پس از تائيد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي اقدام نمايند.

۷.   شوراي عالي کار جابجايي بخشي از مبلغ ريالي مزاياي مستمر موضوع تبصره (۳) ماده (۳۶) قانون کار با مزد مصوب را طي سال ۱۳۹۹ در صورت فراهم بودن شرايط اقتصادي کشور در دستور کار قرار خواهد داد.

۸.   پيشنهاد افزايش کمک­ هزينه مسکن سال ۱۳۹۹ با توافق طرفين و تصويب شوراي عالي کار به هيات وزيران ارسال خواهد شد.