عرضه ۱۶ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان اموال دولتي از ۱۴ ارديبهشت در بورس

تاریخ انتشار : 1399/02/07

وزير امور اقتصادي و دارايي از عرضه به زودي ۱۶ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان باقيمانده سهام دولت در سه بانک (تجارت، ملت و صادرات) و دو شرکت بيمه‌اي (بيمه البرز و بيمه اتکايي امين) در قالب يک صندوق سرمايه گذاري قابل معامله در بورس (ETF) با عنوان«واسطه گري مالي يکم»، خبر داد و شروع پذيره نويسي فروش واحدهاي اين صندوق را از شنبه هفته آينده (۱۴ ارديبهشت) لغايت ۳۱ ماه جاري اعلام کرد.

به گزارش ايسنا، فرهاد دژپسند در  نشست هم انديشي با صاحب نظران بازار سرمايه، اظهار کرد: بازار سرمايه جايگاه ويژه‌اي در اقتصاد کشور پيدا کرده است، اين بازار مي‌تواند ضمن مردمي کردن اقتصاد، حجم نقدينگي موجود کشور را به سمت تامين مالي بنگاه‌ها هدايت کند. امروز بازار سرمايه به مأمن سرمايه‌هاي خرد مردم تبديل شده است. از جمله آثار پايداري و رواني بازار سرمايه، تامين مالي مورد نياز بنگاه‌هاي بزرگ مقياس است.

وزير اقتصاد با اشاره به راهکارهاي پيشنهادي تعميق بازار سرمايه بر ضرورت بهبود زير ساخت‌هاي نرم افزاري در اين بازار تاکيد کرد و در ادامه گفت: در اين فرصت کوتاه با افزايش عرضه اوليه و بهره گيري از ابزارهاي متنوع تامين مالي در بازار سرمايه تلاش مي‌شود که بازار سرمايه به عنوان کريدور سوم تأمين مالي اقتصاد ايران تقويت شود. هر چه اقبال مردم به بازار سرمايه بيشتر باشد، براي بهره برداري از فرصت‌ها، بايد ابزارهاي جديد، کارا و اثر بخش‌تر براي تامين مالي بکار گرفته شود.

دژپسند با اشاره بر حمايت رييس جمهور به عنوان عالي‌ترين مقام اجرايي کشور از بازار سرمايه، گفت: با عرضه سهام دولت، نهادهاي عمومي غير دولتي و بخش خصوصي، بازار سرمايه در سال جاري تعميق مي‌يابد. لذا معرفي انواع جديد اوراق، ابزارها و بورس‌ها به تحقق اين مهم کمک مي‌کند و لازم است سازمان بورس و اوراق بهادار با تشکيل کميته مشورتي براي دريافت نظرات صاحبنظران، در انجام آن تسريع کند.

۱۶ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان از اموال دولت در راه بورس

وي عرضه‌هاي سهام دولتي در سالجاري را ادامه دار دانست و گفت: 16 هزار و 500 ميليارد تومان باقيمانده سهام دولت در سه بانک (تجارت، ملت و صادرات) و دو شرکت بيمه‌اي (بيمه البرز و بيمه اتکايي امين) در قالب يک صندوق سرمايه گذاري قابل معامله در بورس (ETF) با عنوان«واسطه گري مالي يکم»، به زودي عرضه خواهند شد.

طبق اعلام وزارت اقتصاد، اين مقام مسئول شروع پذيره نويسي فروش واحد هاي اين صندوق را از شنبه هفته آينده (۱۴ ارديبهشت) لغايت ۳۱ ماه جاري اعلام کرد و گفت: براي تمام خريداران اين سهام، ۲۰ درصد تخفيف قايل شده‌ايم که ۱۵ درصد آن نقدي است و ۵ درصد آن به منظور بازار گرداني واحدها، نزد صندوق نگهداري مي‌شود.

وزير اقتصاد با تاکيد بر اينکه يکي از وظايف مهم حاکميتي سازمان بورس و اوراق بهادار، صيانت از حقوق سهامداران خرد است، تعريف ابزارهاي جديد مالي و بورسي، ارائه اطلاعات شفاف و آموزش را به عنوان راه‌هاي حراست از سرمايه آنها دانست و اظهار کرد: شبکه بزرگ رسانه‌اي و فضاي مجازي کشور، با استفاده از امکانات و ظرفيت‌هاي خود، نسبت به اطلاع رساني و تشويق مردم براي سرمايه گذاري در بازار سرمايه اقدام کنند.

دستور دژپسند براي تجهيز و تقويت زيرساخت‌هاي بازار سرمايه

وي با اشاره به دستور خود به رئيس جديد سازمان بورس و اوراق بهادار مبني بر تجهيز، تقويت و تکميل زيرساخت‌هاي بازار سرمايه گفت: در راه اندازي بورس هوشمند و ارتقاي زير ساخت هاي نرم افزاري بازار سرمايه، سازمان بورس و اوراق بهادار تسريع نمايد.

رئيس شوراي عالي بورس، در پايان سخنانش اين نشست را به عنوان جلسه‌اي براي تضارب آرا و دريافت نظرات و پيشنهادات صاحبنظران عنوان کرد و گفت: لازم است با برگزاري چنين جلسات هم انديشي و همفکري و با ارايه پيشنهادهاي مشخص، متنوع، جديدتر و عملياتي، راهکارهاي سازگارتر با اقتصاد کشور را طراحي و با کاربست آنها ضمن هدايت منابع به سمت بازار سرمايه، از فرصت اعتماد مردم به اين بازار، استفاده مناسب براي تقويت نظام تامين مالي اقتصاد کشور صورت گيرد.