شرايط تاييد صلاحيت مديران بانک‌ها اعلام شد

تاریخ انتشار : 1399/02/10

بانک مرکزي دستورالعمل نحوه احراز و لغو تاييديه صلاحيت حرفه‌اي مديران موسسات اعتباري را به شبکه بانکي کشور ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، طبق بند «ت» ماده ۲۱ «قانون احکام دايمي برنامه‌هاي توسعه کشور» مصوب سال ١٣٩٥ مقرر شده است که «انتخاب مديرعامل و هيأت مديره بانک‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري پس از صدور تأييد صلاحيت حرفه‌اي و وثاقت و امانت آنان از سوي بانک مرکزي امکان‌پذير است. اين افراد بايد حداقل داراي ده سال سابقه در زمينه‌هاي مالي، بانکي و بازرگاني و دانشنامه کارشناسي مرتبط باشند. نحوه احراز شرايط اعتراض و رسيدگي به آن با پيشنهاد مشترک بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران و وزارت امور اقتصادي و دارايي و تصويب شوراي پول و اعتبار تعيين مي‌شود».

بر اين اساس بانک مرکزي «دستورالعمل نحوه‌ احراز و لغو تأييديه صلاحيت حرفه‌اي مديران مؤسسات اعتباري» که در يکهزار و دويسـت و هشـتاد و هشـتمين جلسـه شوراي پول و اعتبار به تصويب رسيده است، را ابلاغ کرده است که اهم نکات و موارد مطروح در اين دستورالعمل عبارت است از:

الف) احصاي شرايط عمومي و تخصصي داوطلبان تصدي سمت مديريتي در مؤسسات اعتبـاري که از جمله مهمترين آنها مي‌توان به موارد زير اشاره کرد: 

١. نداشتن سمت مديريتي، اجرايي، کارشناسي و مشاوره‌اي در شرکت‌هاي تابعه مؤسسـه اعتباري و ساير شرکت‌ها (کليه شرکت‌ها اعم از شرکت‌هاي متعلق به مؤسسه اعتباري و غير آن‌ها)

٢. ممنوعيت مديرعامل مؤسسه اعتباري از تصدي همزمان سمت رييس يا نايب رييس هيأت‌مديره همان مؤسسه اعتباري؛

٣. نداشتن سمت مديرعاملي يا عضويت در هيأت‌مديره ساير شرکت‌هايي که تمام يا بخشـي از سـرمايه آنها متعلق به دولت يا نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي باشد اعم از آنکه سمت‌هاي مزبور، اصالتاً يا به نمايندگي از شخص حقوقيِ سهامدار شرکت باشد؛ 

٤. داشتن حداقل ١٠ سال سابقه کار در زمينه‌هاي مالي، بانکي و بازرگاني؛

۵. دارا بودن حداکثر سن ۷۰ سال براي مديرعامل و قائم‌مقام مديرعامل و حداکثر سن ٧٥ سال براي اعضـاي هيأت‌مديره در زمان معرفي به دبيرخانه. در مؤسسه اعتباري غيردولتي بررسي صلاحيت حرفه‌اي داوطلبي که فاقد شرط سني مقرر در اين بند باشد منوط به تأييد رييس کل بانک مرکزي، امکان‌پذير است. در خصوص شرط سني موضوع اين بند، حداکثر سن داوطلبان تصدي سمت مديريتي در مؤسسـه اعتباري دولتي تابع قوانين مربوطه است.

٦. عدم شمول «قانون ممنوعيت به‌کارگيري بازنشستگان» و اصلاحات بعدي آن بر داوطلب.

٧. داشتن گواهينامه حرفه‌اي بانکداري اخذشده از مؤسسات مورد تأييد بانک مرکزي که از ابتـداي سال ١٤٠٠ لازم‌الاجرا مي‌شود.

ب) تبيين ترتيبات رسيدگي از مرحله دريافت مدارک داوطلبان تصدي سمت‌هاي مديريتي و نحوه رسـيدگي بـه آنها تا نحوه امتيازدهي و ميزان امتيازات؛

ج) تبيين نحوه ارزيابي داوطلب در جلسه مصاحبه تخصصي از حيث مواردي همچون سابقه و عملکرد گذشـته داوطلب در سمت‌هاي مديريتي در شبکه بانکي؛ ميزان شناخت داوطلب از مؤسسه اعتباري که قصد تصدي سمت مديريتي را در آن دارد به لحاظ مواردي چون شاخص‌هاي ثبات و سلامت، صورت‌هاي مالي و همچنين ميزان آگـاهي وي از ساختار حاکميت شرکتي، کنترل داخلي، مديريت ريسک و نظام اعتبارسنجي؛ برنامه کاري آتـي داوطلـب در مؤسسـه اعتباري متبوع براي اجراي مصوبات مجامع عمومي، بهبود وضعيت صورت‌هاي مالي، رفع ايرادات و اشکالات مندرج در نامه مديريت، گزارش حسابرسي و گزارش‌هاي نظارتي بانک مرکزي و دانش تخصصـي داوطلـب در خصـوص بانکداري.

د) تبيين ترتيبات رسيدگي به اعتراض در صورتي که داوطلب نسبت به عدم تأييد صلاحيت خود اعتراض داشته باشد؛

ه) بيان ترتيبات لغو تأييديه صلاحيت حرفه‌اي مديران مؤسسه اعتباري؛