خريد واحدهاي صندوق قابل معامله (ETF) از بامداد ۱۴ ارديبهشت

تاریخ انتشار : 1399/02/14

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: مردم از بامداد يکشنبه ۱۴ ارديبهشت مي‌توانند براي خريد واحدهاي صندوق قابل معامله (ETF) اقدام کنند.

به گزارش ايبِنا، فرهاد دژپسند شب گذشته در برنامه گفتگو ويژه خبري شبکه دو سيما در اين باره افزود: اقدام دولت در عرضه واحدهاي سرمايه گذاري صندوق سرمايه گذاري قابل معامله (ETF) آثار پولي و مالي منفي ندارد و موجب مردمي کردن اقتصاد، توزيع ثروت و کوچک سازي دولت است.

وي ادامه داد: آسيب شناسي در حوزه خصوصي سازي در روش‌هاي قيمت گذاري و واگذاري، از برنامه‌هاي وزارت اقتصاد در دوره جديد بوده است و بهترين نوع خصوصي سازي اين است که فقط بر مبناي هدف اصلي تامين مالي نباشد.

وي ادامه داد: سال گذشته واگذاري باقيمانده سهام دولت در ۵ پالايشگاه و بيمه البرز را به صورت بلوکي عرضه کرديم و اکنون واگذاري مالکيت اموال دولت، بر تامين مالي ترجيح دارد به همين علت امسال از روش ديگر استفاده کرديم.

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه مردم از بامداد يکشنبه ۱۴ ارديبهشت مي‌توانند براي خريد واحدهاي صندوق قابل معامله (ETF) اقدام کنند، اضافه کرد: اين واگذاري بزرگي از سوي دولت است و ارزش آن بيش از ۲۳ هزار ميليارد تومان است.

دژپسند گفت: فراخوان اين صندوق براي همه مردم است و اينکه به هر فرد چقدر تعلق مي‌گيرد به ميزان مشارکت آن‌ها بستگي دارد، اما سقف اين برخورداري براي هر فرد ۲ ميليون تومان است.

وي با بيان اينکه از دو ماه بعد، اين صندوق قابل خريد و فروش است، افزود: مردم نام نويسي خود را از فردا آغاز کنند تا با مشکلات نام نويسي در پايان مهلت، مواجه نشويم.

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: در حال حاضر عرضه سه صندوق در بورس به تصويب دولت رسيده است، اما ممکن است اين رقم تا پايان امسال، افزايش يابد.

 دژپسند با اشاره به اينکه آزادسازي سهام عدالت، رويداد تاريخي است، افزود: بازار سرمايه اکنون با اقبال قابل توجهي مواجه است.

وي اضافه کرد: آزادسازي سهام عدالت و عرضه صندوق واسطه گري مالي يکم حدود ۴۳۰ هزار ميليارد تومان به ارزش بازار افزوده است.

 دژپسند گفت: پس از عرضه صندوق مالي يکم، آگهي صندوق دوم و سپس صندوق سوم اعلام مي‌شود و اين برنامه جدي و شفاف دولت است.

وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: از طرف رسانه ملي و شبکه‌هاي اجتماعي و مجازي تلاش مي‌کنيم همه مردم از اين عرضه ها، آگاه شوند.

وي در پاسخ به اين پرسش که چرا مديريت دولت بر صندوق‌ها ادامه خواهد داشت و چرا اين مديريت به مردم واگذار نشد گفت: پارسال ۶ شرکت را بدون واسطه و به صورت بلوکي عرضه کرديم، اما با اين حال تقاضاي مردمي براي آن وجود نداشت، اما در روش کنوني، مردم تقاضاي زيادي دارند و هدف ما هم مردمي کردن اقتصاد و توزيع ثروت است و اين موضوع به روش عرضه بلوکي، امکان پذير نيست.

 دژپسند افزود: قانون بودجه امسال اين اجازه را به دولت داد که براي مدتي بتواند مديريت اين صندوق‌ها را داشته باشد، زيرا اين موضوع، تجربه نخست کشور در اين باره است.

وي اضافه کرد: جامعه هدف ما خواص و فعالان خاص بازار سرمايه نيستند بلکه توده مردم هستند بنابراين ريسک بايد مديريت شود و به همين علت، اين سهام در قالب صندوق و تحت مديريت موقتي دولت عرضه شد.
 دژپسند گفت: در اساسنامه اين صندوق قيد شده است که مديريت دولت حداکثر تا پايان برنامه ششم توسعه خواهد بود و پس از آن به طور خودکار، مديريت دولت از اين صندوق حذف مي‌شود.

وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اينکه در بودجه سال ۹۹ در مجموع، ۶۱ هزار ميليارد تومان درآمد ناشي از مولدسازي و واگذاري داريم، اضافه کرد: محل خرج اين در آمدها بر اساس بودجه انجام مي‌شود.

دژپسند افزود: در شرايط کنوني در حال تجربه بودجه بدون نفت هستيم و ويروس کرونا مانع بيشتر فعاليت‌هاي اقتصادي برون مرزي شده است به همين علت بايد تامين منابع مالي را متنوع کنيم و اقدام دولت در عرضه واحدهاي صندوق قابل معامله، آثار پولي و مالي منفي ندارد و کوچک سازي دولت را در پي دارد.

وزير  اقتصاد درباره چگونگي پاسخ به تقاضاي زياد مردم براي دريافت کد بورسي گفت: اکنون چند مدتي است که روزانه ۱۰۰ هزار کد بورسي صادر مي‌شود و با ايجاد زيرساخت‌هاي لازم، اين رقم تا ۲ هفته آينده به يک ميليون کد بورسي در روز مي‌رسد و نرم افزار (اپليکيشن) احراز هويت غير حضوري هم راه اندازي خواهد شد.

دژپسند با تشريح تفاوت‌هاي انتخاب مديريت مستقيم و يا غير مستقيم سهام عدالت توسط مردم افزود: بر اساس روش مستقيم، مديريت سهام توسط خود شخص انجام مي‌شود، اما در روش ديگر مديريت به صورت وکالتي به شرکت سرمايه گذاري استاني واگذار مي‌شود.

وزير اقتصاد افزود: اگر فرد در سامانه سهام عدالت، هيچ اقدامي براي انتخاب نوع مديريت انجام ندهد به اين معني است که مديريت غيرمستقيم را انتخاب کرده است و به صورت خودکار، سهام آن‌ها توسط شرکت سرمايه گذاري استاني، مديريت مي‌شود.

وي اضافه کرد: تاکنون حدود ۹۰ درصد مردم مديريت مستقيم را انتخاب کرده اند.

دژپسند افزود: قرار است اقدامات نظارتي سازمان بورس با ابزارهاي جديد (مُدرن) گسترده‌تر شود و بورس هوشمند شکل خواهد گرفت و تجهيزات و نرم افزارها هم فراهم شده است.

وزير اقتصاد اضافه کرد: پارسال درآمد ناشي از خصوصي سازي بيشتر از مقدار مصوب و ۱۱۸ درصد بود و ۲ هزار ميليارد تومان واگذاري داشتيم، اما امسال فقط تا پايان هفته اول ارديبهشت، ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان واگذاري از طريق عرضه‌هاي شناوري داشتيم.

وي گفت: رويکرد اصلي شوراي عالي بورس اين است که در توسعه کارگزاري ها، محدوديت ايجاد نکنيم و اين کار تا اواخر خرداد يا اوايل تير انجام خواهد شد.

وزير  اقتصاد درباره نمادهاي بسته بورس مانند نماد شرکت‌هاي پلي اکريل و کنتورسازي هم گفت: بستن نمادها سياست شوراي عالي بورس نيست و فايده‌اي براي ما ندارد و علاقه‌اي به اين کار نداريم، اما يکي از وظايف اصلي سازمان بورس، صيانت از حقوق سهامداران است بنابراين مجبور است به بستن برخي نمادها، تن دهد.

دژپسند افزود: بايد علل توقف و بستن شدن نمادها رفع شود تا اين نمادها باز شود.

وي درباره کساني که تاکنون سهام عدالت نگرفته اند، گفت: بر اساس قانون نمي‌توانيم سهام عدالت را بدون دريافت وجه به اشخاص جديد واگذار کنيم.