آخرين ظرفيت مجاز نگهداري ريسک شرکت‌هاي بيمه اعلام شد

تاریخ انتشار : 1399/02/20

بيمه مرکزي آخرين ظرفيت مجاز نگهداري ريسک و قبولي اتکايي شرکت‌هاي بيمه را بر مبناي اطلاعات آخرين صورت‌هاي مالي مصوب تا روز نهم ارديبهشت‌ماه را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، براساس آمار اعلام شده از سوي بيمه مرکزي که بر مبناي اطلاعات آخرين صورت‌هاي مالي مصوب تا روز نهم ارديبهشت‌ماه ۱۳۹۹ منتشر شده، شرکت‌هاي بيمه ايران، البرز، پارسيان، پاسارگاد، کوثر، ملت و ايران معين از بين شرکت‌هاي بيمه عمومي و ۲ شرکت بيمه اتکايي امين و ايرانيان، مجوز قبولي اتکايي دارند.

بر اساس جدول منتشره از سوي بيمه مرکزي، بيمه ايران با ۲۳ ميليون و ۲۹۵ هزار و ۲۳۰ ميليون ريال، بيمه آسيا با ۴ ميليون و ۵۶۴هزار و ۶۹۴ ميليون ريال و بيمه البرز با ۳ ميليون و ۷۴۸هزار و ۵۱۱ ميليون ريال بالاترين ظرفيت مجاز قبولي ريسک را در بين شرکت‌هاي بيمه دارا هستند.

اين ارقام با ارقام اعلام شده در آمار قبلي بيمه مرکزي که در روز نهم فروردين‌ماه اعلام شده بود، تغييري نکرده و ثابت بوده است.

براساس اين گزارش ظرفيت مجاز نگهداري ريسک بيمه دانا با ۳ ميليون و ۲۷۹ هزار و ۷۳۸ ميليون ريال اعلام شده که نسبت به دوره قبلي تغييري نداشته است.

بر اين اساس، تنها ۷ شرکت بيمه ايران، البرز، پارسيان، پاسارگاد، کوثر، ملت و ايران معين از بين شرکت‌هاي عمومي بيمه و ۲ شرکت اتکايي امين و ايرانيان ظرفيت مجاز قبولي اتکايي دارند و ساير شرکت‌ها مجوزي براي قبولي اتکايي ندارند.

بر اين اساس بيمه ايران ۱۱ ميليون و ۶۴۷ هزار و ۶۱۵ ميليون ريال ظرفيت مجاز قبولي اتکايي دارد. بعد از اين شرکت، بيمه البرز با يک ميليون و ۸۷۴هزار و ۲۵۶ ميليون ريال، بيمه پارسيان با يک ميليون و ۳۹۸هزار و ۶۹۲ ميليون ريال و بيمه پاسارگاد با يک ميليون و ۱۳۸هزار و ۱۸۱ ميليون ريال قرار دارند. ظرفيت مجاز قبولي اتکايي بيمه کوثر ۸۴۵هزار و ۴۱۳ ميليون ريال، بيمه ملت ۷۲۳هزار و ۵۷۱ ميليون ريال و بيمه ايران معين نيز ۴۷۸هزار و ۵۸۵ ميليون ريال اعلام شده است.

از سوي ديگر ظرفيت مجاز براي قبولي اتکايي بيمه اتکايي امين يک ميليون و ۲۶۱هزار و ۷۷۲ ميليون ريال و بيمه اتکايي ايرانيان ۸۷۳هزار و ۲۶۴ ميليون ريال اعلام شده است.

بر اساس آمار منتشره در جدول بيمه مرکزي، ظرفيت مجاز قبولي اتکايي در قرارداد براي بيمه ايران ۴۶۵ هزار و ۹۰۵ ميليون ريال، براي بيمه البرز ۷۴هزار و ۹۷۰ ميليون ريال، براي بيمه پارسيان ۵۵هزار و ۹۴۸ ميليون ريال، براي بيمه پاسارگاد ۴۵ هزار و ۵۲۷ ميليون ريال، براي بيمه کوثر ۳۳هزار و ۸۱۷ ميليون ريال، براي بيمه ملت ۲۸ هزار و ۹۴۳ ميليون ريال و براي بيمه ايران معين ۱۹ هزار و ۱۴۳ ميليون ريال است.

از سوي ديگر، با توجه به مصوبه شوراي عالي بيمه، پروانه فعاليت شرکت بيمه توسعه در رشته‌هاي بيمه خودرو و زندگي ابطال و در خصوص ساير رشته‌ها تعليق شده است.

بيمه مرکزي اعلام کرده که جدول بالا مطابق با آيين نامه نحوه نظارت بر امور بيمه‌هاي اتکايي موسسات بيمه مستقيم و مکمل آن (شماره ۵۵ و ۵۵.۱) و ضوابط اجرايي ماده ۲۰ آيين نامه شماره ۴۰.۵ مصوب شوراي عالي بيمه تهيه و بروز رساني شده است. بدين ترتيب تا زمان اعمال تغييرات آتي نصاب‌هاي فوق ملاک عمل هستند.

نحوه محاسبه ظرفيت مجاز قبولي اتکايي و قبولي در قرارداد براساس مفاد مندرج در بند ۴ ضوابط اجرايي ماده ۲۰ آيين نامه شماره ۴۰.۵ به شرح ذيل است:

قبولي اتکايي: ۵۰ درصد ظرفيت مجاز نگهداري

قبولي در قرارداد: ۲ درصد ظرفيت مجاز نگهداري

نهاد ناظر بيمه‌اي کشور از بيمه‌گذاران درخواست کرده علاوه بر مدنظر قراردادن ظرفيت مجاز نگهداري ريسک، به سطح توانگري مالي شرکت‌هاي بيمه که توسط بيمه مرکزي تاييد و اطلاع‌رساني شده نيز به عنوان يکي از معيارهاي اصلي در قراردادهاي خود توجه کنند.

  •