احراز هويت يک و نيم ميليون نفر براي دريافت کد بورسي

تاریخ انتشار : 1399/02/23

سخنگوي طرح آزادسازي سهام عدالت با بيان اينکه با آزادسازي سهام عدالت ۴۹ ميليون نفر وارد بازار سرمايه خواهند شد، گفت: تاکنون يک و نيم ميليون نفر براي دريافت کد بورسي فعال، احراز هويت شده‌اند.

به گزارش ايبِنا، حسين فهيمي که شامگاه دوشنبه در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما حضور يافته بود، با بيان اينکه با ابلاغ رهبر معظم انقلاب ۴۹ ميليون نفر وارد بازار سرمايه خواهند شد، افزود: نوسازي زيرساخت‌هاي اين بازار از سال‌هاي گذشته آغاز شده است و جاي نگراني براي ورود اين افراد وجود ندارد.

فهيمي گفت: البته دو و نيم ميليون نفر از دارندگان سهام عدالت در ۱۰ سال اخير فوت کرده‌اند که دارايي آنان به وراث آنها منتقل مي‌شود. فهيمي افزود: ۳۶ ميليون نفر کد بورسي را دريافت کرده‌اند و از اين تعداد يک و نيم ميليون نفر احراز هويت شده‌اند و بر اساس تصميم کميسيون فرعي شوراي عالي بورس، افراد باقي‌مانده اگر در نظام بانکي احراز هويت شده باشند براي دريافت کد بورسي فعال نياز به احراز هويت نخواهند داشت.

وي گفت: اين افراد شماره شباي خود را به سامانه سازمان خصوصي سازي samanese.ir وارد کنند و از احراز هويت براي دريافت کد بورسي فعال معاف شوند. سخنگوي طرح آزادسازي سهام عدالت افزود: براي دريافت و ارسال اطلاعات نيز به شماره تلفن همراه درست و متعلق به سهامداران نياز داريم که اين شماره را نيز سهامداران به اين سامانه ارائه دهند.

فهيمي گفت: سامانه سازمان خصوصي سازي تا ۸ خرداد آماده دريافت شماره شباي متقاضيان دريافت کد فعال بورسي است. فهيمي افزود: ۸ خرداد نيز اطلاعيه مرحله بعد براي اينکه سهامداران حجم دارايي‌هاي خود را ببينند صادر مي‌کنيم.

وي گفت: براي فروش سهام عدالت، خدمات بازار سرمايه را به خانه‌هاي مردم مي‌بريم به طوري که کسي که مي‌خواهد سهام خود را بفروشد نياز به مراجعه به جايي نداشته باشد. سخنگوي طرح آزادسازي سهام عدالت افزود: حدود ۵ ميليون نفر تاکنون درخواست مديريت مستقيم سهام عدالت خود را داشته‌اند.

سخنگوي طرح آزادسازي سهام عدالت با بيان اينکه مسئوليت خريد سهام بر عهده خود سرمايه‌گذار است، اظهار داشت: ورود مستقيم براي خريد سهام برخي شرکت‌ها که قيمت‌گذاري آن بر اساس عرضه و تقاضاست و قيمت درستي ندارد، براي سرمايه گذاران جديد کار درستي نيست.

فهيمي افزود: از سال ۸۲ تا سال ۸۵ بيست تالار منطقه‌اي ايجاد شد که بر اساس آن سالانه ۲۰ هزار نفر وارد بورس شدند، اما در سال ۸۵ و با ابلاغ سياست‌هاي کلي اصل ۴۴ سالانه ۱۰۰ هزار نفر وارد بورس شدند که تا سال ۹۶ ادامه داشت.

ورود ۱.۶ ميليون نفر به بورس از ابتداي سال ۹۹

وي گفت: در سال ۹۸ ششصد و هشتاد هزار نفر و از ابتداي سال تاکنون يک ميليون و ۶۰۰ هزار فرد جديد وارد بورس شده‌اند. فهيمي افزود: نيازي به افزايش کارگزاري‌ها نيست و انتخاب درست مردم در خريد سهام موجب ايجاد بازار با نشاط سرمايه در ماه‌هاي آينده مي‌شود.

محمدرضا معتمد مدير نظارت بر نهادهاي مالي نيز در اين برنامه با بيان اينکه در سال ۹۸ و ۹۹ استقبال سرمايه‌گذاران از بازار بورس نسبت به گذشته مناسب بوده است، گفت: مراحل آماده سازي برخي شرکت‌ها براي عرضه به بورس در سال‌هاي قبل انجام شده است و اکنون در بورس و فرابورس، ۶۵۰ شرکت، پذيرفته شده و مورد معامله قرار گرفته‌اند.

وي افزود: توسعه بازار سرمايه در گذشته انجام شده است و شرکت‌هايي که در بورس پذيرفته شده‌اند به نسبت سهام شناور، ‌ آزادي که قابليت معامله داشته باشد وجود دارد. معتمد گفت: در حوزه سرمايه گذاري با درآمد ثابت، صندوق‌هاي سرمايه گذاري، روي سقف حرکت مي‌کنند، اما صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري سهامي و مختلط ظرفيت‌هاي خالي بسيار زيادي دارند. ظرفيت‌ها و سقف‌هايي که براي صندوق‌ها ايجاد شده مناسب است.

وي با بيان اينکه اکنون ۱۰۸ کارگزاري با هزار و ۷۰۰ درگاه داريم و بايد به سمت افزايش کيفيت خدمات کارگزاران حرکت کنيم، تصريح کرد: نيازي به افزايش کارگزاري‌ها نيست، مي‌توان درگاه‌هاي سيستم بانکي را براي آموزش به سرمايه‌گذاران بورس تجهيز کنيم، زيرا سيستم بانکي بازار سرمايه و پول را مي‌شناسد.