استقبال ۱.۵ ميليوني از ETF‌ها

تاریخ انتشار : 1399/02/31

معاون وزير اقتصاد با بيان اين‌که از ۱۴ ارديبهشت تاکنون(۳۰ ارديبهشت) معادل ۱.۵ ميليون نفر از مردم در صندوق‌هاي ETF براي خريد سهام دولت اقدام کرده‌اند، اعلام کرد: فردا(۳۱ ارديبهشت) که مهلت پذيره‌نويسي در اين صندوق‌ها به پايان مي‌رسد، مردم مي‌توانند پس از يک ماه سهام خود در ETF‌ها را در بورس معامله کنند.

به گزارش ايسنا، عباس معمارنژاد در گفت‌وگوي ويژه خبري سه‌شنبه‌شب درباره تمهيدات براي آخرين روز فروش سهام شرکت‌هاي دولتي در صندوق‌هاي ETF، اظهار کرد: امروز سهام بانک تجارت در صندوق‌هاي ETF معادل يک‌ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان در بورس معامله شده و بانک ملت معادل ۶۰۰ ميليون تومان سهام آن در بورس معامله شده است. حدود ۷۰ درصد سهام اين صندوق‌ها بازدهي دارد يعني ارزش اين صندوق در ۱۴ ارديبهشت معادل ۱۶ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان بود که ارزش امروز آن ۲۹ هزار ميليارد تومان است.

وي ادامه داد: يک از ويژگي‌هاي اين صندوق‌ها قابليت بازارگرداني است. يعني اگر مردم خواستند واحدهاي سرمايه‌گذاري خود را بفروشند، مدير اين صندوق سهام آن فرد را مي‌خرد و در مرحله بعد با قيمت مناسب مي‌فروشد تا ريسک کمتري متوجه مردم شود.
معاون امور بانکي و بيمه وزارت اقتصاد اعلام کرد: از ۱۴ ارديبهشت تاکنون معادل يک‌ونيم ميليون نفر از مردم در اين صندوق‌ها پذيره‌نويسي کرده‌اند که اميدوار هستيم در مدت زمان باقي مانده به هدف ۸ ميليون استقبال از اين صندوق‌ها برسد.

نقدشوندگي صندوق‌هاي ETF به چه صورت است؟

معاون وزير اقتصاد درباره نقدشوندگي صندوق‌هاي ETF توضيح داد: در اوايل قابليت نقدشوندگي اين صندوق‌ها با ترديد مواجه شده بود که با اقدامات و تصويبات صورت‌گرفته اين صندوق‌ها بعد از يک‌ماه قابليت معامله‌گري دارند و معادل ۱۰۵۰ ميليارد تومان پول در اين صندوق‌ها مي‌ماند تا اين بازارگرداني را انجام بدهد. همچنين قبلا سامانه‌هاي بورس بين ساعت ۲ تا ۴ بعدازظهر امکان معامله داشتند که فردا از ساعت ۹ تا ۴ بعدازظهر امکان ثبت معامله در اين زمينه دارند.

ثبت‌نام در ETF نيازي به کد بورسي ندارد

معمارنژاد ادامه داد: براي ثبت سفارش و پذيره‌نويسي در اين صندوق‌ها به کد بورسي نيازي نيست و با کد ملي مي‌توان اين امور را انجام داد. سرپرست خانواده مي‌تواند براي خانواده و فرزندانش ثبت‌نام کند اما اين سهام براي معامله در بورس به کد بورسي نياز دارد.

معاون وزير اقتصاد درباره مديريت اين صندوق‌ها نيز توضيح داد: تا پايان سال ۱۴۰۰ دولت بايد از مديريت اين صندوق‌ها کناره‌گيري کند و هر شخصي که يک دهم سهم اين صندوق‌ها را داشته باشد، مي‌تواند در مجمع شرکت کند.

وي افزود: به آخرين قيمت اين صندوق‌ها در روز ۱۳ ارديبهشت ۳۰ درصد تخفيف خورده است. سهام بانک تجارت در روز ۱۳ ارديبهشت معادل ۱۰۴ تومان و امروز به   ۲۰۲، بانک صادرات از ۱۰۷ به ۱۹۳ تومان، بانک ملت از  ۱۰۴۵ به ۱۷۲۰ تومان رسيده است که در کل هر ده‌هزار تومان اين صندوق‌ها امروز قيمت آن ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان است.

روش‌هاي ثبت‌نام در صندوق‌هاي ETF

معمارنژاد بيان کرد: سه روش براي پذيره‌نويسي در اين صندوق‌ها وجود دارد که شامل درگاه‌هاي حضوري و غيرحضوري بانک‌ها و کارگزاري‌ها مربوط به افراد داراي کد بورسي است.

۱۳ هزار ميليارد تومان اموال دولت مولدسازي شده است

وي با اعلام اين‌که ۷ هزار هزار ميليارد تومان دارايي دولت است، گفت: بايد در بانک‌هاي دولتي ۱۰۰ هزار ميليارد تومان از دارايي‌هاي آن‌ها از راهاي‌هاي مخلتف واگذار شود. در سال گذشته در بانک‌ها حدود ۱۳ هزار ميليارد تومان بانک مولدسازي شده که در دو ماه سال‌جاري ۸ هزار ميليارد تومان مولدسازي دارايي داشته‌ايم.

معاون وزير اقتصاد در پايان سخنانش به مردم توصيه کرد که در اين صندوق‌ها سرمايه‌گذاري بلندمدت داشته باشند و اظهار کرد: اولويت دولت براي صرف کردن منابع اين صندوق‌ها در بودجه‌هاي عمراني است.

در ادامه اين برنامه وحيد شقاقي، کارشناس اقتصادي گفت: در شرايط کنوني بهترين روش براي تامين کسري بودجه و به‌ويژه براي تامين مالي پروژه‌هاي عمراني اين صندوق‌ها است که با اين اقدام مردم فعاليت در بازار سرمايه را ياد مي‌گيرند.

اين استاد دانشگاه در پاسخ به اين‌که آيا امکان ضرردهي بانک‌ها در اين صندوق‌ها وجود دارد؟ اظهار کرد: بهتر بود که دولت ترکيبي از سهام بانک، بيمه، خودرو و صنايع پتروشيمي در صندوق سرمايه‌گذاري مالي يکم در نظر مي‌گرفت‌. اگر دولت اين سهام را خود مستقيم مي‌فروخت درآمد بيشتري کسب مي‌کرد اما با اين صندوق‌ها قصد منفعت رساندن به مردم دارد.

منابع فروش سهام دولت صرف بودجه عمراني شود

شقاقي درباره مديريت اين صندوق‌ها گفت: اگر مديريت اين صندوق‌ها در دست دولت باشد، خصوصي‌سازي اتفاق نيفتاده و هزينه‌کرد آن بجز بودجه عمراني اتلاف منابع است.

اين کارشناس اقتصادي ادامه داد: اين صندوق‌ها به دليل ريسک کمتر و تخفيف‌ها، مزاياي زيادي براي مردم دارند.

همچنين در ادامه مهدي حيدري، کارشناس اقتصادي ديگري درباره عدم استقبال مردم از صندوق‌هاي ETF گفت: واگذاري دارايي چند وجه است که اين صندوق‌ها کم‌آسيب‌ترين راه براي تامين کسري بودجه است. لازم به ذکر است که دارايي و اموال دولت دارد واگذار مي‌شود اما مديريت همچنان تحت دولت است که اين يکي از نقدها به صندوق‌هاي مالي يکم است.

اين اقتصاددان افزود: اين‌که تا سال ۱۴۰۰ مديريت اين صندوق‌ها به عهده مردم قرار خواهند گرفت، اين نکته بايد ذکر شود که دولت بعدي چه انگيزه دارد که پول و درآمدي از اين صندوق‌ها کسب نکرده، مديريت اين صندوق‌ها را مديريت به مردم واگذار کند.