نحوه رسيدگي به صورت‌حساب­‌هاي غير واقعي اعلام شد

تاریخ انتشار : 1399/03/11

رييس کل سازمان امور مالياتي با صدور بخشنامه‌اي نحوه رسيدگي به صورت‌حساب­‌هاي غير واقعي را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، اميدعلي پارسا رييس کل سازمان امور مالياتي با صدور بخشنامه‌اي اعلام کرد: با عنايت به تصويب قانون پايانه­‌هاي فروشگاهي و سامانه موديان، به منظور پيشگيري ومقابله با فرار مالياتي و ايجاد وحدت رويه در رسيدگي به پرونده مالياتي مودياني که اقدام به صدور صورت‌حساب­‌هاي غير واقعي مي‌نمايند و همچنين اجتناب از اخذ ماليات مضاعف، موارد ذيل را مقرر مي‌دارد:

۱. در هريک از ادارات کل امور مالياتي، کميته ويژه مبارزه با فرار مالياتي متشکل از مديرکل امور مالياتي، معاونان حسابرسي مالياتي، رئيس امور مالياتي ذيربط، نماينده دادستاني انتظامي مالياتي، مسئول حراست اداره کل و رئيس اداره حقوقي تشکيل مي‌شود. اين کميته در صورت وجود هرگونه ابهام مالياتي و يا اجرايي درخصوص مسائل مرتبط با صورت‌حساب‌هاي غير واقعي مکلف به بررسي و اتخاذ تصميم در چارچوب قوانين و مقررات موضوعه مي‌باشد.

۲. درخصوص آن بخش از اعتبار مالياتي مودي (ماليات و عوارض خريد) که به واسطه معاملات غير واقعي با مودي صوري (خريد از اشخاص فاقد اعتبار مالياتي) مورد پذيرش قرار نمي‌گيرد، چنانچه مودي-خريدار در مراحل رسيدگي يا دادرسي مالياتي نسبت به معرفي فروشنده واقعي اقدام نمايد، با احراز ادعاي مودي (خريدار) و پس از مطالبه و وصول ماليات و عوارض متعلق از فروشنده واقعي، اعتبار موصوف براي خريدار مورد پذيرش قرار خواهد گرفت.

۳. در صورتي که در رسيدگي به حساب فروش مودي يا فهرست معاملات موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون ماليات هاي مستقيم قبل از اصلاحيه سال ۱۳۹۴ و ماده ۱۶۹ اصلاحي مصوب سال ۱۳۹۴، براي ادارات امور مالياتي مشخص شود طرف حساب صورتحساب فروش صادره توسط مودي، اشخاص فاقد اعتبار مالياتي (مودي صوري) مي باشد، چنانچه فروشنده در مراحل رسيدگي يا دادرسي مالياتي نسبت به معرفي خريدار واقعي کالا يا خدمت اقدام نمايد، با احراز موضوع و پس از صدور صورتحساب اصلاحي، ارزش بهاي کالا و خدمت فروش رفته به عنوان بهاي کالاي خريداري شده توسط خريدار واقعي محسوب و ماليات و عوارض پرداخت شده بابت فروش مذکور نيز به عنوان اعتبار مالياتي يا بخشي از بهاي تمام شده کالاي خريداري شده خريدار واقعي کالا يا خدمات، حسب مورد منظور خواهد شد.

۴. در صورت عدم معرفي خريدار يا فروشنده واقعي کالا يا خدمت توسط مودي (طرف معامله)، اداره امور مالياتي ضمن عدم قبول اعتبار ماليات بر ارزش افزوده مودي-خريدار (در موارد خريد مربوط به کالاها و خدمات غير معاف از ماليات بر ارزش افزوده) يا عدم پذيرش آن به عنوان هزينه قابل قبول مالياتي (درخصوص کالاها و خدمات معاف از ماليات بر ارزش افزوده و اشخاصي که مشمول نظام ماليات بر ارزش افزوده نيستند) يا مطالبه و دريافت ماليات متعلق ارزش افزوده از مودي- فروشنده (در مورد کالاها و خدمات مشمول ماليات بر ارزش افزوده) با بررسي و تعيين قيمت متعارف خريد يا فروش(با رعايت مقررات مربوط و با درنظر داشتن نوع فعاليت مودي اعم از عمده فروشي يا خرده فروشي و نحوه تامين کالا)  موظفند حسب مورد در اجراي قسمت اخير مواد ۲۳۰ و ۲۷۴ قانون ماليات هاي مستقيم مراتب عدم معرفي خريدار يا فروشنده واقعي را به همراه مستندات مربوطه به دادستاني انتظامي مالياتي گزارش نمايند تا نسبت به اقامه دعوي نزد مراجع صالح قضايي اقدام شود.

۵. در صورتي که پس از قطعيت پرونده ماليات عملکرد يا ماليات بر ارزش افزوده، مودي حسب مورد نسبت به معرفي فروشنده يا خريدار واقعي اقدام نمايند، پس از طي مراحل مذکور در بندهاي ۲ و۳، برابر مقررات تبصره ماده (۱۵۷) قانون ماليات هاي مستقيم مربوط به ماليات عملکرد و بخشنامه هاي صادره سازمان درخصوص ماليات بر ارزش افزوده، اقدام شود.

۶. چنانچه ادارات امور مالياتي در رسيدگي به پرونده هاي مالياتي مشکوک به انجام معاملات غير واقعي با موديان صوري (صورتحساب خريد يا فروش غير واقعي) که در فهرست اشخاص فاقد اعتبار مالياتي درج شده در سامانه‌هاي سازمان نمي‌باشند، برخورد نمايند، موظفند جهت شناسايي و راستي آزمايي طرف هاي معامله، مراتب را به همراه مستندات مربوطه به کميته ويژه مبارزه با فرار مالياتي ارسال نمايند. نتيجه رسيدگي در صورت تأييد، از طريق اداره کل ذيربط به اداره کل فناوري اطلاعات ارسال و در سامانه هاي موجود در سازمان امور مالياتي کشور بارگذاري مي شود و در اجراي تبصره ۲ ماده ۲۷۴ قانون ماليات هاي مستقيم از طريق دادستاني دادستاني انتظامي مالياتي، نزد مراجع صالح قضايي اقامه دعوي صورت مي‌پذيرد.

در راستاي اين بند در صورت مراجعه مودي که به عنوان مودي فاقد اعتبار اعلام شده است، اداره امور مالياتي رسيدگي کننده به پرونده عملکرد مودي مکلف به بررسي موضوع و اعلام نتيجه پس از طرح در کميته ويژه مبارزه با فرار مالياتي به شرح اين بند فوق خواهد بود.

۷. پس از ثبت اطلاعات مطابق بند ۶ به عنوان مودي فاقد اعتبار مالياتي، هرگونه تغيير اطلاعات (اصلاح، ويرايش و حذف) در سامانه هاي ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون ماليات هاي مستقيم، منحصرا با نظر کميته ويژه مبارزه با فرار مالياتي در ادارات کل امور مالياتي مي‌باشد.

در مواردي که طرف معامله مودي از اشخاص فاقد اعتبار مالياتي بوده و مودي نسبت به اصلاح موضوع حسب بند هاي ۲ و ۳ فوق اقدام ننموده باشد، جرايم موضوع ماده ۱۶۹ قانون ماليات هاي مستقيم و ماده ۲۲ قانون ماليات بر ارزش افزوده از مودي قابل مطالبه خواهد بود.

۸. مودياني که براي عملکرد يا دوره هاي سال ۱۳۹۹ به بعد نسبت به ارائه صورتحساب غير واقعي اقدام نمايند، چنانچه نسبت به معرفي فروشنده يا خريدار واقعي اقدام ننمايند، علاوه بر اينکه طبق مقررات قانوني مربوطه با آنها رفتار خواهد شد، به عنوان مودي پر ريسک نيز تلقي خواهند شد. در موارد معرفي فروشنده يا خريدار واقعي، در صورت تکرار صورتحساب غير واقعي، با آنها مطابق اين بند رفتار خواهد شد.

۹. با عنايت به اينکه موديان فاقد اعتبار مالياتي موسوم به موديان صوري اصولا داراي فعاليت واقعي نيستند، بنابراين در مواردي که مستندات يا اطلاعيه‌اي مبني بر فعاليت آنها به ادارات امور مالياتي واصل شود، انجام برآورد بيش از ارقام مندرج در اطلاعيه هاي واصله موضوعيت نداشته و مي بايست صرفا مستندات واصله را مبناي اقدامات مالياتي قرار داد.

  •