هدف بانک مرکزي در تنظيم نرخ سود بازار بين بانکي محقق شد

تاریخ انتشار : 1399/03/18

مديرعامل بانک توسعه صادرات ايران با تاکيد بر تصميم صحيح دولت در زمينه صندوق‌هاي ETF، گفت: بانک مرکزي به هدف تنظيم نرخ سود در بازار بين بانکي رسيد.

علي صالح آبادي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا، درباره اجراي عمليات بازار باز و فعاليت بانک‌ها در اين زمينه، گفت: اتفاقي که درباره عمليات بازار باز در سيستم افتاد، کاهش نرخ سود بين بانکي بود و نرخ بازار بين بانکي تا ۹ درصد کاهش يافت و با توجه به اين شرايطي که در بازار بين بانکي داريم، خيلي ضرورتي ندارد که بانک‌ها اقدام ويژه‌اي در اين زمينه داشته باشند.

وي افزود: به نظر من بانک مرکزي در زمينه نرخ سود نه تنها به هدف مدنظر رسيده بلکه از هدف هم عبور کرده و نرخ سود در بازار بين بانکي به گونه اي است که با توجه به اين موارد حجم معاملات بالا نيست که امري طبيعي است.

لزوم توجه سرمايه‌گذاران به ريسک بازار سرمايه

مديرعامل بانک توسعه صادرات ايران در ادامه با اشاره به جلسه اعمال نرخ سود ۱۵ درصد در سيستم بانکي، درباره اجراي آن، نيز گفت: مصوبه اي که شوراي هماهنگي بانک هاي دولتي و خصوصي اتخاذ کردند در سيستم بانکي اجرايي شده و بسته به تحولات آينده امکان بازنگري هم دارد، اما در حال حاضر در حال اجرا است.

صالح آبادي درباره اينکه آيا با توجه به اقتصاد ايران و رونق قابل توجه بازار سرمايه، نرخ ۱۵ درصد مناسب است؟ گفت: با توجه به شرايط فعلي امکان مقايسه وجود ندارد، زيرا در بازار سرمايه نوسان وجود دارد و بازاري پر ريسک است و طيف هايي که در اين بازار سرمايه‌گذاري مي کنند تمامي ريسک ها را پذيرفته اند.

وي ادامه داد: درباره بازار پول آنچه درباره نرخ سود بانکي مهم است، رابطه نرخ سود با تورم است. درست است که نرخ بازار بين بانکي در حال حاضر کاهش يافته، اما بازنگري و تعيين نرخ سود سپرده ها ارتباطي با تورم دارد و اين روابط بايد مدنظر باشد و صرفا نرخ بازده کوتاه مدت در بازار سرمايه و يا کاهش کوتاه مدت نرخ بازار بين بانکي نمي تواند مبناي تغيير نرخ سود سپرده ها باشد و بايد روندها مدنظر باشد.

اين عضو شوراي فقهي بانک مرکزي، در ادامه درباره ابزار ETF، اظهار داشت: اين ابزار در زماني که در سازمان بورس بودم شکل گرفت و راه اندازي شد و به طور کلي يکي از ابزارهايي که خوب بود و دولت مي تواند ۲۰ درصد سهامي که براساس اصل ۴۴ از شرکت ها در اختيار دارد را در صندوق‌هاي ETF وارد کرده و مديريت دولت را به مدت يکسال حفظ مي کند و اگر پس از آن تعداد سهامداران تعداد قابل توجهي از يونيت هاي صندوق هاي سرمايه گذاري ETF را جذب کنند مي توانند در مجمع شرکت کنند و حق راي نيز داشته باشند.

به گفته صالح آبادي، اين ابزار بسيار خوب است و تصميم اينکه اين سهم هاي دولتي را وارد صندوق هاي ETF کنند و از طريق آنها واگذاري ها انجام شود، تصميم خوبي است. صندوق بانک ها شکل گرفته و پالايشگاهي و تخصصي نيز در آينده راه اندازي خواهد شد.

مديرعامل بانک توسعه صادرات ايران در پايان تاکيد کرد: اما اينکه يک سهامدار قصد ورود به اين بازار را دارد، بستگي به بررسي و پيش بيني سهامدار دارد.