نرخ سود بانکي حتما کاهش مي‌يابد

تاریخ انتشار : 1399/03/19

رييس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباري خصوصي گفـت: براي مثال در حال حاضر که نرخ سود در بازار بين بانکي تعديل شده، اثر مثبتي بر روي بازار سرمايه گذاشت و باعث شد، توجه مردم به بازار سرمايه جلب شود و بازار سرمايه هم رونق گرفت اما وقتي نرخ به صورت دستوري و بالاي 22 درصد تعيين مي‌شود اين انعطاف‌پذيري را از دست مي‌دهد.

 کوروش پرويزيان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره اثرات کاهش نرخ سود بين بانکي در نظام بانکي و ساير بازارها اظهار داشت: بانک مرکزي سياست‌هاي جديدي را دنبال مي‌کند و سياست بانک مرکزي براي نرخ سود اين است که براي کشف نرخ سود زمينه‌سازي مي‌کند تا اينکه بازار پول اين نرخ را مشخص کند.

وي ادامه داد: هدف اين است که نرخ سود به صورت دستوري تعيين نشود و با ابزارهايي که معرفي مي‌شود، بازار نرخ را مشخص کند.

رييس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباري خصوصي با بيان اينکه بانک‌ها يک صنف واحد هستند و براي اصلاح ساختار ترازنامه و اصلاح نسبت مصارف و منابع و تعادل در پرداخت‌ها، سياست‌هايي را دنبال مي‌کنند و آن را در قالب پيشنهاداتي به بانک مرکزي و شوراي پول و اعتبار ارايه مي‌دهند، گفت: در ارتباط با کشف نرخ سود، بانک‌ها همين روند را طي کردند و پيشنهاداتي به بانک مرکزي و دولت ارايه شد. يکي از پيشنهادات اين بود که اجازه دهند به جاي تعيين دستور نرخ سود، بازار در يک نظم تعريف شده اين نرخ‌ها را تجربه کند و معتقديم نرخي که در بازار کشف مي‌شود به تدريج  منجر به تعادل ساير بازارها هم مي‌شود.  

پرويزيان افزود: براي مثال در حال حاضر که نرخ سود در بازار بين بانکي تعديل شده، اثر مثبتي بر روي بازار سرمايه گذاشت و باعث شد، توجه مردم به بازار سرمايه جلب شود و بازار سرمايه هم رونق گرفت اما وقتي نرخ به صورت دستوري و بالاي 22 درصد تعيين مي‌شود اين انعطاف‌پذيري را از دست مي‌دهد.  

وي با تاکيد بر اينکه با اين روند حتما نرخ سود بانکي هم کاهش پيدا مي‌کند، ادامه داد: وقتي نرخ‌ها متعادل مي‌شود در يک بازه زماني مشخص تمام نرخ‌هايي که تحت تاثير نرخ سود قرار دارند، به تدريج متناسب با آن تعديل مي‌شوند. براي مثال يکي از وثايق بانکي، سپرده‌هاي نقد ارزي يا ريالي بود در حال حاضر براي اخذ سپرده نقدي، نرخ سود از 30 درصد به 15 درصد رسيده و نرخ اوراق از 27 درصد به دامنه 17 الي 18 درصد کاهش پيدا کرده است.  

رييس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباري خصوصي تاکيد کرد: اين روند نشان مي‌دهد که نرخ خود را تنظيم مي‌کند البته يک اقدام بسيار مهم در اين مسير، ساماندهي موسسات غير مجاز بود که به تعديل نرخ سود بسيار کمک کرد.